انهار
انهار
مطالب خواندنی

وفات آية‌الله «‌فاضل لنكراني» (1386ش)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
حضرت آيت‌الله‌ محمد موحدي‌ مشهور به‌ فاضل‌‌لنكراني‌ در سال‌ 1310  ش‌ در قم‌ به‌ دنيا آمد. پدرش‌ آيت‌‌الله‌ عبدالله‌ فاضل‌ لنكراني‌ سالها پيش با هجرت از قفقاز، در ‌مشهد و  زنجان‌ به‌ تحصيل‌ و تدريس‌ اشتغال‌ داشت‌ و يك‌ سال‌ پس‌ از تأسيس‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ در اين شهر مقيم شد.
آيت‌ الله‌ فاضل‌ پس از تحصيلات‌ ابتدايي‌ به‌ جمع‌ طلاب‌ علوم‌ ديني‌ پيوست‌. در 19سالگي‌ به‌ درس‌ آيت‌‌الله‌ بروجردي‌ راه يافت و جزء جوان‌ترين‌ شاگردان ايشان بود. همچنين از محضر پدر خود و آيات عظام‌ امام‌ خميني‌(ره‌)، سلطاني‌،‌ عبدالجواد جبل‌ عاملي،‌ شيخ‌ مرتضي‌حائري‌،‌ علامه‌‌طباطبايي‌(ره‌) و... استفاده ‌كرد.
وي همزمان با تحصيل به تدريس نيز اشتغال داشت و صدها طلبه فرهيخته از مكتب ايشان بهره بردند. همچنين، آثار فراواني به يادگار گذاشت كه از آن جمله " نهايه‌‌التقرير"، "تقريرات‌الاصول‌ والفقه‌ لمباحث‌ آيت‌‌الله‌ العظمي‌ الامام‌ الخميني‌(ره‌)"، "عصمت‌ انبيا"، "القواعد الفقهيه"، "تفصيل‌ الشريعه‌ في‌ شرح‌ كتاب‌ تحرير الوسيله‌"، "مناسك‌‌حج‌"، "مدخل‌ التفسير"، "چهره‌هاي‌ درخشان‌ در آية‌ تطهير"، "ائمه‌اطهار يا پاسداران‌ وحي‌ در قرآن‌ كريم‌"، "آيين‌كشورداري‌ از ديدگاه‌ امام‌علي‌(ع‌)"و... مي توان اشاره كرد.
فعاليت‌ علمي،‌ آيت‌‌الله‌ فاضل‌ را از مبارزات‌ سياسي‌ در پيش‌برد اهداف نهضت اسلامي‌، جدا نساخت‌. از آغازين‌ روزهاي‌ فعاليت‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه علميه قم، به‌ آن‌ پيوست‌ و امضاي‌ او در زير بسياري‌ از اعلاميه‌ها، از جمله‌ اعلام‌ مرجعيت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و نيز خلع‌ يد شاه‌ از قدرت‌، به‌ چشم‌ مي‌خورد. فعاليت‌ او در جامعه‌ مدرسين‌، باعث‌ شد كه‌ بارها بازداشت‌، شكنجه‌، تبعيد و زنداني‌ شود. در تبعيد هم دست‌ از مبارزه‌ بر نمي‌داشت‌ و ضمن‌ تحصيل‌ و تحقيقات‌ علمي‌، به‌ تشويق‌ مردم براي‌ مبارزه‌ با رژيم طاغوت و ترويج افكار‌ امام‌ خميني‌(ره‌) مي‌پرداخت‌.
پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ نيز، با حمايت‌ از مواضع‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌، مردم‌ را به‌ حمايت‌ و اطاعت‌ از رهبري‌ و حفظ‌ ارزشهاي‌ نظام‌ دعوت‌ مي‌كرد. او بارها در جبهه‌هاي‌ نبرد حق‌ عليه‌ باطل‌ حضور مي‌يافت‌ و باعث‌ دلگرمي‌ رزمندگان‌ اسلام‌ مي‌شد. وي همچنين به نمايندگي‌ از مردم استان‌ مركزي‌ به اولين دوره مجلس‌ خبرگان‌ رهبري پيوست. وي اندكي پس‌ از رحلت‌ آيت‌‌الله‌ مرعشي‌ نجفي‌، امامت‌‌جماعت‌ حرم‌‌مطهر حضرت‌ معصومه‌(س‌) را بر عهده‌ گرفت‌. آيت‌الله فاضل‌ پس‌ از رحلت‌ آيت‌‌الله‌ اراكي‌، با اعلام‌ جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ به عنوان يكي از مرا جع‌ تقليد معرفي شد و در كسوت مرجعيت نيز ضمن دفاع از كيان جمهوري اسلامي و پشتيباني از ولايت فقيه به هدايت و ارشاد جامعه مي‌پرداخت. آن بزرگوار سرانجام در 26 خرداد 1386 در سن 76 سالگي دعوت حق را لبيك گفت و پس از تشييعي باشكوه در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -