انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل حیض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  95. خانمي هستم 52 ساله در سن 49سالگي يائسه شدم ولي با قرصهاي هورموني هنوز پريود ميشوم.نميدانم تكليفم براي خوني كه ماهيانه ميبينم چيست بايد غسل حيض كنم يا استحاضه در اين دو يا سه سال بعد از يائسگي من غسل حيض را انجام داده ام.درحال حاضر هر ماه خون بسيار كمي مي‌بينم كه به صورت لك مي‌باشد؟

جواب:اگر بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری تا تمام شدن شصت قمری با نشانه های حیض یا در روزهای عادت ، خون می‌بیند بنابر احتیاط واجب جمع کنید بین تروک حائض و افعال مستحاضه یعنی آن چه را بر حائض حرام است ترک کنید که در ذیل ذکر شده و آنچه بر زن مستحاضه لازم است انجام و پس از آن نماز بخوانید و روزه بگیرید و نیز در زمان پاکی قضای آن را نیز بجا آورید خطوط قرآن را مس ننمایید اگر مطلّقه شدید عدّه نگه دارید داخل حرم ائمه علیهم السلام نشوید، طلاق در این ایام واقع نشود سوره هایی که سجده واجب دارد نخوانید به مسجد الحرام و مسجد النبی نروید ، در مساجد دیگر توقف ننمایید ، چیزی در مسجد نگذارید و برای برداشتن چیزی از مسجد هم ، داخل مسجد نشوید واگر خونی که می‌بیند نه نشانه های حیض را دارد و نه در روزهای عادت ماهانه شماست در این صورت استحاضه است و باید بر طبق احکام مستحاضه که در رساله آمده عمل نمائید و اگر خونی در ایام عادت ماهانه می‌بیند که سه روز مستمرّ نیست محکوم به استحاضه است. (استفتاء/13319) (منهاج 2/قبل م 214) (رساله/441 و 361 و 456 و 468)

 

سؤال  96. خانمی که صاحب عادت وقتیه است اگر در زمان عادتش خون مستمرّ بدین شکل می بیند که: چهار روز اول به صفت استحاضه و بعد از آن چهار روز با صفت حیض و شش روز مجدداً با صفت استحاضه، با توجّه به این که در عدد صاحب عادت نیست، چند روز را باید حیض حساب کند؟ و آیا شروع حیض را از وقتش حساب نماید با این که دارای صفت حیض نیست؟

جواب:در مفروض سؤال  كه صاحب عادت وقتيه است به مجرد آمدن خون محكوم است به حيض و در صورتي كه از ده روز تجاوز نمايد بايد خوني را كه صفات حيض دارد حيض قرار دهد و خوني را كه صفات حيض ندارد استحاضه قرار دهد و عبادات آن روزها را قضا نمايد و براي توضيح بيشتر به مسأله 494و495 رساله مراجعه نمائيد. (استفتاء/13684) (منهاج 2/م 215 و 217 و قبل م 219 اول فصل الخامس)

 

سؤال  97. اگر خانمی در طول یک هفته حائض باشد و بعد غسل حیض کند اما طی دو روز بعد به مقدار خیلی کم لک ببیند آیا هنوز پاک نشده و باید باز هم غسل کند یا نه؟

جواب:در صورتی که در ایام عادت نباشد و فاقد صفات حیض باشد بنابر احتیاط واجب بین تروک حائض و احکام مستحاضه جمع کند و احتیاطاً دوباره غسل حیض انجام دهد ولی اگر لک دارای بعضی صفات حیض ( مثل قرمز یا قهوه‌ای یا سیاه بودن لک ) باشد، محکوم به حیض است. (استفتاء/18662) (منهاج 2/ بعد م 218) (رساله/م 512)

 

سؤال  98. چه چیز هایی بر حائض حرام است؟ و آیا آنچه بر جنب حرام است بر حائض هم حرام می باشد؟

جواب:هر عبادتی که طهارت در آن شرط است ، مثل نماز و روزه و طواف و اعتکاف بر حائض حرام می باشد و همچنین هر آنچه که بر جنب حرام شده بر حائض هم حرام است و همچنین وطی در قبل و بنابر احتیاط واجب وطی در دبر بر حائض حرام است. (منهاج 2/ م 227)

 

سؤال  99. استفاده از پلاک طلای مزیّن به لفظ جلاله به عنوان گردنبند در ایام عادت ماهیانه جایز است؟

جواب:باید به گونه ای باشد که بدن حائض با لفظ جلاله تماس پیدا نکند، مثلا داخل پلاستیک یا مانندآن قرار دهد. (استفتاء/355) (منهاج 2/ م 227) (رساله/م 361)

 

سؤال  100. آیا در زمان حیض می‌شود قرآن یا تفسیر قرآن خواند؟

جواب:خواندن قرآن و تفسیر آن برای زن حائض مانعی ندارد ، ولی خواندن هر یک از آیات سجده واجب بر زن حائض حرام است و بنابر احتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره ، حتی از خواندن ( بسم الله الرحمن الرحیم ) بلکه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خودداری کند. واین چهار سوره عبارت است از : 1- الم تنزیل (سجده) که سوره 32 قران کریم است. 2- حم (فصلت) که سوره 41 قرآن است. 3- (نجم) که سوره 53 قرآن است. 4- (علق) اقرأ که سوره 96 قرآن است. (استفتاء/13398) (منهاج 2/ م 227 و قبل 179) (رساله/361 و 456 و 483)

 

سؤال  101. کسی که غسل جنابت به عهده‌ی او است آیا می‌تواند وضو بگیرد و قرآن بخواند؟

جواب:خواندن آیات سجده از سوره عزائم بر جنب حرام است و خواند کل سوره بنابر احتیاط واجب جایز نیست چه با وضوء و چه بدون آن اما اگر معذور است شرعا از غسل و قادر بر غسل نیست می‌تواند تیمم کند و قرآن را تماما بخواند اما قرآن خواندن غیر از سوره هایی که آیه سجده دارند احتیاط مستحب در ترک آن است. (استفتاء/17314) (منهاج 2 قبل از م 179 و بعد از م 183)

 

سؤال  103. آیا می شود با غسل نماز خواند یا خیر؟

جواب:با غسل جنابت و حيض و إستحاضه كثيره و غسل مس ميت و با غسلهاي مستحبي كه در مسأله 650 رساله آمده است بدون وضو ميتوانيد نماز بخوانيد اگر چه در غير غسل جنابت ، إحتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد. (استفتاء/13714) (منهاج 2/م 237 و 231) (رساله/م 397 و 402)

 

سؤال  104. اگر زنی در دوران قاعدگی جنب شود می تواند غسل جنابت کند؟

جواب ) بله می تواند غسل جنابت کند و غسلش صحیح است و از حدث جنابت پاک می شود ولی بعد از تمام شدن حیض غسل حیض لازم است. البته نزدیکی در زمان حیض جایز نیست. (استفتاء/1039) (منهاج 2/ م 233)

 

سؤال  105. آیا حکم همبستر شدن با زن مستحاضه همانند حکم زن حائض است؟ اگرنه حکمش چیست؟

جواب:همبستر شدن با زن مستحاضه جائز است، و در استحاضه کثیره و متوسطه، مستحبّ است قبل از همبستر شدن غسل استحاضه صورت گیرد. (استفتاء/1446) (منهاج 2/ م 252)


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -