انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  72. اگر از انسان آبی خارج شود که شک دارد منی است یا خیر، آیا در این صورت غسل جنابت بر او واجب می شود؟

جواب:رطوبتی که از مرد خارج می شود و نمی داند منی است یا خیر اگر با شهوت و جهش همراه باشد و بعد از بیرون آمدن آن، بدن سست شود آن رطوبت حکم منی را دارد و اگر یکی از این سه علامت را نداشته باشد حکم منی را ندارد مگر در مریض که اگر رطوبتی با شهوت بیرون بیاید حکم منی را دارد و لو با جهش و سستی بدن بیرون نیامده باشد و در زن اگر از شهوت انزال کند غسل جنابت بر او واجب است ؛ وآنچه حکم منی ندارد غسل هم ندارد، و غیر از منی و بول بقیه آب هائی که از مجرای بول خارج می شود پاک است. (استفتاء/177 سؤال  2) (منهاج 2/ م169)

 

سؤال  73. هر از چند مدت بعد از ادرار از من مقداري مني خارج ميشود آيا براي خواندن نماز نياز به غسل جنابت است و همان احكام جنابت بر من واجب مي شود؟

جواب:اگر يقين داريد كه منى است احكام جنابت را دارد ولى اگر شك داريد در اينكه منى است در صورتى حكم منى را دارد كه اگر شما سالم هستيد اين آب همراه با شهوت خارج شود و جهش داشته باشد و بعد از خروج آن بدن سست شود و اگر اين سه علامت با هم جمع نباشد حكم منى را ندارد. و اگر مريض باشيد و آبى از شما خارج شود كه شك داشته باشيد كه آيا منى است يا خير؟ در صورتى حكم منى را دارد كه با شهوت خارج شود. (استفتاء/13169) (منهاج 2/م169) (رساله/352)

 

سؤال  74. آیا ترشّحات از واژن که بر اثر تحریک (دیدن تصویر یا .... ) بیرون می‌آید در صورتب که هیچگونه دخولی انجام نشود - از اندام تناسلی زن بدون جهش خارج میشود - غسل دارد؟

جواب:اگر رطوبتی همراه با اوج لذّت جنسی خارج گردد حکم منی را دارد و در غیر این صورت حکم منی را ندارد و پاک است و غسل ندارد. (استفتاء/18356) (منهاج 2/م 169)

 

سؤال  75. اگر بعد از خروج منی رطوبتی از شخص خارج شود که احتمال منی بودن آن می رود آیا این رطوبت حکم منی دارد؟

جواب:نسبت به مرد در صورتی که بعد از استبراء به بول باشد در حکم منی نیست و در صورتی که قبل از استبراء به بول باشد حکم منی را دارد. (منهاج 2/ م 172)

 

سؤال  76. خانمها در چه صورتی جنب می شوند؟

جواب:در دو صورت غسل بر خانمها واجب می شود: 1) اگر انسان با زنی جماع کند و به اندازه ختنه گاه یا بیشتر داخل شود چه در قُبل و چه در دُبر او هر دو جنب می شوند اگر چه منی بیرون نیاید. 2) بیرون آمدن منی در خواب باشد یا در بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت یا بدون شهوت ، بی اختیار یا با اختیار؛ و اگر رطوبتی خارج شود که نداند منی است یا غیر آن اگر این رطوبت در اثر شهوت انزال شده و خارج شود غسل جنابت واجب می شود، و اگر بدون انزال از شهوت خارج شده غسل بر او واجب نیست. (استفتاء/878) (منهاج 2/ م 169و 173 و قبل م 173) (رساله/355)

 

سؤال  77. زن و مرد پس از ازدواج و نزدیکی کردن غسل بر آنها واجب میشود حالا اگر به هر دلیلی نتواستند غسل کنند، وظیفه ی آنها نسبت به نماز و روزه چیست؟

جواب:جماع و نزدیکی سبب جنابت می‌گردد و برای نماز و روزه واجب است غسل نمایند و در صورتی که نتوانستند غسل نمایند باید تیمّم کنند. و تفصیل مسئله تیمم و موارد آن در مسأله ی 645 تا 690 توضیح المسائل آمده است. (استفتاء/19032) (منهاج 2/ قبل م 173)

 

سؤال  78. آیا کسی که نمی تواند غسل کند، بعد از اینکه وقت نماز داخل شده، جایز است با همسرش نزدیکی کند؟

جواب:در صورتی که تیمّم برایش ممکن باشد مانعی ندارد، ولی اگر متمکّن از انجام تیمّم نباشد جایز نیست. (منهاج 2/م 176) (رساله/م 359)

 

سؤال  79. شخصی مبتلا به استمناء بوده و نمی دانسته که این عمل حرام است و موجب غسل می باشد، لذا بدون غسل نماز می خوانده و روزه می گرفته، تکلیف این نمازها و روزه هایی که خوانده چیست ؟

جواب:شخص مذکور باید نمازهایش را قضا کند امّا روزه هایی را که گرفته در مفروض سؤال  که جاهل قاصر بوده صحیح است. (استفتاء/10597) (منهاج 2/ بعد م 178)

 

سؤال  80. آیا شخص جنب و حائض می تواند داخل مساجد شود؟

جواب:توقف در مسجد الحرام و مسجد النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم) و همچنین داخل شدن در آنها اگرچه از یک در داخل شده و از در دیگر خارج شود جایز نیست، اما در سایر مساجد توقف در آنها حرام است ولی عبور کردن به اینکه از یک در وارد و از در دیگر خارج شود مانعی ندارد. (منهاج 2/ص 56 قبل م 179) (رساله/م 361)

 

سؤال  81. آیا شخص جنب یا حائض می تواند برای زیارت به حرم ائمه مشرف شود؟

جواب:توقف در حرم امامان (علیهم السلام) حرام است، واحتیاط واجب آن است که از رفتن در حرم ائمه (علیهم السلام) خودداری کند اگرچه از یک در داخل و از در دیگر خارج شود. (منهاج 2/ص 56 قبل م 179 ) (رساله/م 361)

 

سؤال  82. شخصی که در غسل کل بدن را دو قسمت کرده (سمت راست و سمت چپ) و سمت راست سر را با سمت راست بدن و سمت چپ سر را با سمت چپ بدن غسل می داده است. البته می داند که موقع شستن سمت راست سر، آب به سمت چپ هم رسیده است. آیا غسلی که بدین نحو انجام داده صحیح است؟

جواب:در مفروض سؤال  غسل باطل است (استفتاء/13684) (منهاج 2/ قبل م 184 اولاهما الترتیب..)

 

سؤال  83. آیا برای شخص جنب خوردن و آشامیدن و همچنین خوابیدن جایز است؟

جواب:بنابر مشهور خوردن و آشامیدن برای شخص جنب مکروه است مگر بعد از اینکه وضو بگیرد یا اینکه دست ها را بشوید، یا آب را مضمضه و استنشاق نماید، و همچنین خوابیدن برای شخص جنب کراهت دارد مگر اینکه وضو گرفته یا در صورت نبودن آب تیمم بدل از غسل نماید. (منهاج 2/قبل م 184) (رساله/م 362)

 

سؤال  84. آیا شستن موهای سر و سائر اعضای بدن در حین غسل واجب است؟

جواب:در غسل باید موهای کوتاه را که جزء بدن و از توابع بدن حساب می شود شسته شود و شستن موهای بلند واجب نیست. (منهاج 2/ قبل م 184) (رساله/م 385)

 

سؤال  85. من در اوایل سن بلوغ اشتباهاً تصور می کردم که غسل واجب بدین صورت است که بعد از شستن سر باید طرف چپ بدن را غسل داد و بعد از آن طرف راست بدن، آیا نمازهایی که در طی این مدت خوانده ام را باید دوباره بخوانم یا لازم نیست؟

جواب:بنابر احتیاط واجب غسل باطل است و قضاء نمازها واجب می‌باشد، ولی شما می توانید در این مسئله به اعلم بعد از ایشان رجوع کنید و در صورتی که ایشان ترتیب را واجب نداند نماز هایتان صحیح است. (استفتاء/838) (منهاج 2/ قبل م184)

 

سؤال  86. آیا می شود هنگام غسل اول قسمت پائین عضو را شسته و بعد قسمت بالا را بشوئیم و همچنین هنگام دست کشیدن از پائین به طرف بالا دست بکشیم؟

جواب:مانعی ندارد و می توانید اول قسمت پائین عضو و بعد قسمت بالای آن را بشوئید. (منهاج 2/قبل م 184) (رساله/م )

 

سؤال  87. آیا در صورتی که در حوض ایستاده ایم می توانیم بقیه ی اعضای بدن را داخل آب کرده و غسل ارتماسی نمائیم؟

جواب:غسل ارتماسی بنابر احتیاط واجب باید به گونه ای باشد که عرفاً صدق کند که بدن را یک دفعه در آب فرو برده است و تحقق غسل ارتماسی در صورتی که قسمتی از بدن در آب باشد، به فرو بردن باقی بدن مورد اشکال است، و بنابر احتیاط واجب باید همة بدن خارج آب باشد و بعد به نیّت غسل داخل آب شود و در هنگام غسل ارتماسی باید کف پا را از روی کف حوض بردارد. (منهاج 2/قبل م 184) (رساله/م 373)

 

سؤال  88. من ابتدا فکرمی کردم غسل حیض به این صورت است که ابتدا طرف راست بدن، بعد طرف چپ بدن را می‌شوییم، تکلیف من الآن چیست، آیا باید تمام نماز و روزه‌هایم را قضا کنم؟

جواب: نمازهایی که به این کیفیت خوانده اید باید قضاء نمائید و در مورد روزه اگر جاهل مقصّر بوده اید یعنی در یادگیری حکم مسأله کوتاهی کرده اید بنابراحتیاط واجب باید قضاء روزه هایی که به این کیفیت بجا آورده اید انجام دهید ولی اگر جاهل قاصر بوده اید یعنی فکر می کرده اید حکم مسأله همین است و احتمال خلاف آن‌را نمی‌داده‌اید، قضاء لازم نیست. (استفتاء/14224) (منهاج 2/قبل م 184)

 

سؤال  89. اگر بعد از اینکه در میان آب استخر قرار گرفتیم، نیّت غسل ارتماسی کرده و بدن را در آب حرکت دهیم غسل صحیح می باشد؟

جواب:در فرض مذکور بنابر احتیاط واجب غسل صحیح نمی باشد و در نیّت غسل ارتماسی بنابر احتیاط واجب از هنگامی که اول جزء بدن را در آب داخل می نمائید تا فرو بردن آخر جزء بدن، باید نیّت غسل داشته باشید. (منهاج 2/م 184 و 185) (رساله/م 374)

 

سؤال  90. آیا در هنگام غسل ترتیبی می بایست به بدن خود دست بکشم؟

جواب:دست كشيدن در هنگام غسل ترتيبي به بدن لازم نيست، آنچه لازم است رساندن آب به تمام بدن است . (منهاج 2/ قبل م 198) (رساله/م 367 و 369)

 

سؤال  91. اینجانب برای وضو و غسل آب زیادی مصرف می‌کنم، لطفا بفرمائید برای وضو و غسل چه مقدار آب لازم است؟

جواب:از رسول مكرم اسلام6 نقل شده است كه حضرت با يك صاع، تقريبا سه كيلو آب غسل ميكردند و با 750 گرم آب وضو ميگرفتند و مواظب باشيد وسوسه شيطان در شما نفوذ نكند و خلاف عمل اولياء خدا يعني چهارده معصوم:عمل نفرماييد . (استفتاء/11007)

سؤال  92. اینجانب سالیانی در بین غسل، محدث به حدث اصغر می شدم و غسل را ادامه می داده و بعد وضو میگرفتم و به همین نحوه نماز و روزه ام را انجام میدادم، تکلیف نماز و روزه هایم چیست؟

جواب:به نظر معظم له به وظیفه عمل نکردید، چون نظر ایشان این است که بنابر احتیاط واجب غسل را به نیت اعم از تمام و اتمام از سر گرفته و بعد از آن وضو بگیرید، و یا اینکه آن غسل را تمام کنید و اعاده کنید و وضو هم بگیرید، و بنابر احتیاط واجب به مقداری که می دانید با آن غسل نماز خوانده اید قضا کنید و روزه ها اگر مقصّر نبوده‌اید (یعنی در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده‌اید) قضا ندارد و اگر نمی‌دانید اقتصار به اقلّ کافی است. ولی چون معظم له در این مسأله احتیاط واجب دارند، شما می توانید به اعلم بعد از ایشان مراجعه نمایید. (استفتاء/316) (منهاج 2/ قبل م 204 و 205 تعلیقه 240)

 

سؤال  93. اگر چند غسل بر ما واجب باشد (مثلا حیض و جنابت) و حتی اگر تعداد آنها را ندانیم آیا میتوان به نیت همه یک غسل انجام داد؟ و چه نیتی باید کرد؟

جواب:کسی که چند غسل بر او واجب است، می تواند آنها را جدا جدا انجام دهد، ولی بعد از غسل اول برای بقیه نیت وجوب نکند، و همچنین می تواند به نیت همه آنها یک غسل به جا آورد، بلکه اگر یک غسل معین از آنها را ولو غیر غسل جنابت باشد قصد کند، از بقیه کفایت می کند. (استفتاء/45) (منهاج 2/ م 141 و 211) (رساله/م 395)

 

سؤال  94. آیا بر چند جنابت پی در پی، که غسل هیچ یک انجام نشده، یک غسل لازم است یا چند غسل، و اگر شخص از تعداد آن مطمئنّ نباشد حکمش چیست؟

جواب:یک غسل از همه آنها کفایت می کند. (استفتاء/14173) (منهاج 2/م 210)

 

سؤال  95. خانمي هستم 52 ساله در سن 49سالگي يائسه شدم ولي با قرصهاي هورموني هنوز پريود ميشوم.نميدانم تكليفم براي خوني كه ماهيانه ميبينم چيست بايد غسل حيض كنم يا استحاضه در اين دو يا سه سال بعد از يائسگي من غسل حيض را انجام داده ام.درحال حاضر هر ماه خون بسيار كمي مي‌بينم كه به صورت لك مي‌باشد؟

جواب:اگر بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری تا تمام شدن شصت قمری با نشانه های حیض یا در روزهای عادت ، خون می‌بیند بنابر احتیاط واجب جمع کنید بین تروک حائض و افعال مستحاضه یعنی آن چه را بر حائض حرام است ترک کنید که در ذیل ذکر شده و آنچه بر زن مستحاضه لازم است انجام و پس از آن نماز بخوانید و روزه بگیرید و نیز در زمان پاکی قضای آن را نیز بجا آورید خطوط قرآن را مس ننمایید اگر مطلّقه شدید عدّه نگه دارید داخل حرم ائمه علیهم السلام نشوید، طلاق در این ایام واقع نشود سوره هایی که سجده واجب دارد نخوانید به مسجد الحرام و مسجد النبی نروید ، در مساجد دیگر توقف ننمایید ، چیزی در مسجد نگذارید و برای برداشتن چیزی از مسجد هم ، داخل مسجد نشوید واگر خونی که می‌بیند نه نشانه های حیض را دارد و نه در روزهای عادت ماهانه شماست در این صورت استحاضه است و باید بر طبق احکام مستحاضه که در رساله آمده عمل نمائید و اگر خونی در ایام عادت ماهانه می‌بیند که سه روز مستمرّ نیست محکوم به استحاضه است. (استفتاء/13319) (منهاج 2/قبل م 214) (رساله/441 و 361 و 456 و 468)

 

سؤال  96. خانمی که صاحب عادت وقتیه است اگر در زمان عادتش خون مستمرّ بدین شکل می بیند که: چهار روز اول به صفت استحاضه و بعد از آن چهار روز با صفت حیض و شش روز مجدداً با صفت استحاضه، با توجّه به این که در عدد صاحب عادت نیست، چند روز را باید حیض حساب کند؟ و آیا شروع حیض را از وقتش حساب نماید با این که دارای صفت حیض نیست؟

جواب:در مفروض سؤال  كه صاحب عادت وقتيه است به مجرد آمدن خون محكوم است به حيض و در صورتي كه از ده روز تجاوز نمايد بايد خوني را كه صفات حيض دارد حيض قرار دهد و خوني را كه صفات حيض ندارد استحاضه قرار دهد و عبادات آن روزها را قضا نمايد و براي توضيح بيشتر به مسأله 494و495 رساله مراجعه نمائيد. (استفتاء/13684) (منهاج 2/م 215 و 217 و قبل م 219 اول فصل الخامس)

 

سؤال  97. اگر خانمی در طول یک هفته حائض باشد و بعد غسل حیض کند اما طی دو روز بعد به مقدار خیلی کم لک ببیند آیا هنوز پاک نشده و باید باز هم غسل کند یا نه؟

جواب:در صورتی که در ایام عادت نباشد و فاقد صفات حیض باشد بنابر احتیاط واجب بین تروک حائض و احکام مستحاضه جمع کند و احتیاطاً دوباره غسل حیض انجام دهد ولی اگر لک دارای بعضی صفات حیض ( مثل قرمز یا قهوه‌ای یا سیاه بودن لک ) باشد، محکوم به حیض است. (استفتاء/18662) (منهاج 2/ بعد م 218) (رساله/م 512)

 

سؤال  98. چه چیز هایی بر حائض حرام است؟ و آیا آنچه بر جنب حرام است بر حائض هم حرام می باشد؟

جواب:هر عبادتی که طهارت در آن شرط است ، مثل نماز و روزه و طواف و اعتکاف بر حائض حرام می باشد و همچنین هر آنچه که بر جنب حرام شده بر حائض هم حرام است و همچنین وطی در قبل و بنابر احتیاط واجب وطی در دبر بر حائض حرام است. (منهاج 2/ م 227)

 

سؤال  99. استفاده از پلاک طلای مزیّن به لفظ جلاله به عنوان گردنبند در ایام عادت ماهیانه جایز است؟

جواب:باید به گونه ای باشد که بدن حائض با لفظ جلاله تماس پیدا نکند، مثلا داخل پلاستیک یا مانندآن قرار دهد. (استفتاء/355) (منهاج 2/ م 227) (رساله/م 361)

 

سؤال  100. آیا در زمان حیض می‌شود قرآن یا تفسیر قرآن خواند؟

جواب:خواندن قرآن و تفسیر آن برای زن حائض مانعی ندارد ، ولی خواندن هر یک از آیات سجده واجب بر زن حائض حرام است و بنابر احتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره ، حتی از خواندن ( بسم الله الرحمن الرحیم ) بلکه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خودداری کند. واین چهار سوره عبارت است از : 1- الم تنزیل (سجده) که سوره 32 قران کریم است. 2- حم (فصلت) که سوره 41 قرآن است. 3- (نجم) که سوره 53 قرآن است. 4- (علق) اقرأ که سوره 96 قرآن است. (استفتاء/13398) (منهاج 2/ م 227 و قبل 179) (رساله/361 و 456 و 483)

 

سؤال  101. کسی که غسل جنابت به عهده‌ی او است آیا می‌تواند وضو بگیرد و قرآن بخواند؟

جواب:خواندن آیات سجده از سوره عزائم بر جنب حرام است و خواند کل سوره بنابر احتیاط واجب جایز نیست چه با وضوء و چه بدون آن اما اگر معذور است شرعا از غسل و قادر بر غسل نیست می‌تواند تیمم کند و قرآن را تماما بخواند اما قرآن خواندن غیر از سوره هایی که آیه سجده دارند احتیاط مستحب در ترک آن است. (استفتاء/17314) (منهاج 2 قبل از م 179 و بعد از م 183)

 

سؤال  103. آیا می شود با غسل نماز خواند یا خیر؟

جواب:با غسل جنابت و حيض و إستحاضه كثيره و غسل مس ميت و با غسلهاي مستحبي كه در مسأله 650 رساله آمده است بدون وضو ميتوانيد نماز بخوانيد اگر چه در غير غسل جنابت ، إحتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد. (استفتاء/13714) (منهاج 2/م 237 و 231) (رساله/م 397 و 402)

 

سؤال  104. اگر زنی در دوران قاعدگی جنب شود می تواند غسل جنابت کند؟

جواب ) بله می تواند غسل جنابت کند و غسلش صحیح است و از حدث جنابت پاک می شود ولی بعد از تمام شدن حیض غسل حیض لازم است. البته نزدیکی در زمان حیض جایز نیست. (استفتاء/1039) (منهاج 2/ م 233)

 

سؤال  105. آیا حکم همبستر شدن با زن مستحاضه همانند حکم زن حائض است؟ اگرنه حکمش چیست؟

جواب:همبستر شدن با زن مستحاضه جائز است، و در استحاضه کثیره و متوسطه، مستحبّ است قبل از همبستر شدن غسل استحاضه صورت گیرد. (استفتاء/1446) (منهاج 2/ م 252)

 

سؤال  106. زنی حامله که در هفته هفتم حاملگی سقط جنین نموده است، به علت بی اطلاعی به جای روز دهم در روز دوازدهم غسل نفاس نموده است، آیا این تأخیر دو روزه که سهوی بوده است از نظر شرعی چه حکمی دارد؟ آیا پس از انجام غسل او پاک گردیده است؟

جواب:پس از انجام غسل نفاس پاك مي شود و غسلش صحيح است و بايد واجباتي را كه در اثر تأخير در بجا آوردن غسل نفاس به جا نياورده ، قضا نمايد يعني در صورتي كه قبل از روز دهم از خون پاك شده عبادتهاي بعد از آن را قضا نمايد و در صورتيكه بعد از روز دهم از خون پاك شده در مازاد بر ايّام عادت حيض عبادتها را قضا نمايد و اگر در حيض عادت ندارد 10 روز را نفاس قرار دهد و عبادتهاي بعد از آن را بجا آورد. (منهاج 2/م 253) (استفتاء/2609)

 

سؤال  107. آیا مرد می تواند مادر زن خود را که مرده غسل دهد؟

جواب:در مفروض سؤال  بنابر احتیاط واجب باید زن را زنی دیگر غسل دهد. (استفتاء/12463) (منهاج 2/م 275)

 

سؤال  108. پدر بزرگ اینجانب حدود 80 سال پیش فوت نموده اند و ایشان را در مقبره خانوادگی (که ملک آن شخصی است) دفن کردند این مقبره در جوار امامزاده ای است که از اجداد ما میباشد حدود 6 ماه پیش میتی را در این مقبره و دقیقاً در مکانی که پدر بزرگم مدفون شده بود، بدون اجازه دفن کرده‌اند. از طرفی پدر اینجانب وصیت نموده اند که پس از فوت، ایشان را در مدفن پدرشان دفن نماییم، در حال حاضر پدر اینجانب رضایت نمی دهند که میت در قبر پدرشان باشد، تکلیف چیست؟

جواب:در صورتي كه واقعاً ملك شخصي باشد، بدون اجازه مالك يا مالكين، دفن شخص دیگر جايز نيست، و بايد میت بیرون آورده شود. (استفتاء/3910) (منهاج 2/م 325)

 

سؤال  109. وقت غسل جمعه از چه زمانی شروع شده و تا چه زمانی ادامه می یابد؟

جواب:وقت غسل جمعه از طلوع فجر دوم (اذان صبح) روز جمعه تا هنگام زوال (اذان ظهر) می باشد، و بهتر آن است که نزدیک به ظهر بجا آورده شود، واگر تا ظهر انجام ندهد احتیاط آن است که تا غروب (به قصد قربت مطلقه) بدون نیّت اداء و قضاء بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نکند مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد، و کسی که می داند در روز جمعه آب پیدا نخواهد کرد، می تواند روز پنج شنبه غسل را رجاءً انجام دهد ولی این غسل مجزی از وضو نیست. (منهاج 2/ قبل م 337) (رساله/م 650)

 

سؤال  110. آیا شخص جنب و حائض می توانند غسل جمعه بجا آورند؟

جواب:در صورتی که شخص جنب یا حائض غسل جمعه انجام دهند صحیح است و غسل جمعه کفایت از غسل جنابت می نماید، و همچنین در صورتی که زن از حیض پاک شده باشد، غسل جمعه کفایت از غسل حیض می نماید. (منهاج 2/م 337) (رساله/م )

 

سؤال  111. آیا غسل جمعه مجزی از وضو است؟

جواب:بله مجزی از وضو می باشد، اگر در وقتش آورده شود. (استفتاء/1721) (منهاج 2/ بعد م 337 و م 341)

 

سؤال  112. اگر غسل مستحبی نموده باشیم آیا می توانیم بدون وضو گرفتن نماز بخوانیم؟

جواب:غسلهایی که استحباب آنها با دلیل معتبر ثابت شده کفایت از وضو می نماید مثل غسل جمعه و غسل یوم الترویة ( هشتم ذی حجه) و روز عرفه و عید قربان و شب و روز عید فطر و غسل احرام و داخل شدن به حرم خدا و شهر مکه و خانه کعبه و داخل شدن به مدینه منوره و حرم پیامبر و غسل زیارت خانه کعبه و غسل زیارت حضرت سید الشهداء از قریب، برای تفصیل موارد آن به توضیح المسائل مسأله 650 رجوع نمائید. (منهاج 2/م 341) (رساله/م 650)


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -