انهار
انهار
مطالب خواندنی

اسماء متبرّكه

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال١٧٢ -دور انداختن و بى‌احترامى به كاغذى كه در آن عبارت «بسمه تعالى» نوشته شده چه حكمى دارد؟
جواب: بسمه تعالى -بنا بر احتياط واجب بدون وضو به آن دست نزنند و كاغذى كه در آن «بسمه تعالى» نوشته شده در صورتى كه نمى‌خواهند آن را نگهدارى كنند بايد در مكان مناسب دفن شود و يا در آب جارى بيندازند، و اللّه العالم.
سؤال١٧٣ -اگر اسم خدا با اشاره باشد، حكم دست زدن بى‌وضو به آن چيست؟
جواب: بسمه تعالى -اگر اسم با اشاره باشد دست بى‌وضو بر آن گذاشتن مانعى ندارد، و اللّه العالم.
سؤال١٧۴ -از روى سهو يك سكه ده تومانى كه روى آن عكس روضۀ مبارك امام رضا عليه السّلام و اسم مباركشان نوشته شده است در چاه دستشويى افتاده است. از شما تقاضامندم كه حكم شرعى و وظيفۀ بنده را مرقوم بفرماييد؟
جواب: بسمه تعالى -بنا بر احتياط تا وقتى كه آن سكه را از دستشويى بيرون نياوردند از آن دستشويى استفاده نكنيد، البته بر شما لازم نيست كه به ديگران كه از افتادن سكه مزبور در دستشويى خبر ندارند اطلاع بدهيد فقط خودتان اجتناب كنيد، و اللّه العالم.
سؤال١٧۵ -با توجه به اينكه مس نمودن لفظ جلاله بدون وضو حرام است؛ مصاديق دقيق لفظ جلاله را مشخص فرماييد؟
جواب: بسمه تعالى -لفظ جلاله «اللّه» است اگر چه ساير اسماء خداوند را نيز نمى‌شود بدون وضو لمس كرد، و اللّه العالم.
سؤال١٧۶ -آيا واژه‌هايى چون «خدا، خداوند، پروردگار، منان، متعال و. . .» در زبان فارسى از مصاديق لفظ جلاله محسوب مى‌شوند؟
جواب: بسمه تعالى -لفظ جلاله برآنها اطلاق نمى‌شود اگر چه ساير اسماء خداوند را نيز نمى‌شود بدون وضو لمس كرد، و اللّه العالم.
سؤال١٧٧ -آيا منظور از لفظ جلاله، فقط واژه‌هاى عربى آن هست؟ يا معادل فارسى آنها هم منظور مى‌باشد؟
جواب: بسمه تعالى -جواب معلوم شد، و اللّه العالم.
سؤال١٧٨ -با توجه به اينكه مسّ اسماء مباركۀ حضرت ائمه عليهم السّلام به احتياط واجب و يا فتوى بدون وضو جايز نيست، آيا مسّ كلمۀ امام رضا عليه السّلام كه روى سكه‌هاى ده تومانى نوشته است جايز است؟
جواب: بسمه تعالى -احتياط واجب اين است كه اجتناب شود، و اللّه العالم.
سؤال١٧٩ -كتابى كه مى‌دانيم در آن نام خداوند است آيا براى خواندن آن بايد مواظب باشيم كه دستمان به اسماء متبركه بدون وضو اصابت نكند؟
جواب: بسمه تعالى -بلى بايد مواظبت كند و بدون وضو به اسم خداوند متعال دست نزند، و اللّه العالم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -