سؤال51 - زنى يك مرتبه چند روز تلفيقى خون حيض ديده، و مرتبه ديگر به مقدار همان عدد معين، چند روز غير تلفيقى خون ديده كه ايام تلفيقى ممكن است يك شب از ايام غير تلفيقى مقدارش زيادتر باشد در اين صورت عادت عدديه براى آن زن، به ديدن اين دو خون حاصل مىشود يا نه؟.
جواب: ميزان در تحقق عادت، اتحاد ايام آن است و توافق در شب اول و آخر، لازم نيست.
سؤال52 - زن براى اين كه حيض نشود هر شب قرص مىخورد يك شب فراموش كرد قرص نخورد روزش خونريزى كرد شب بعد كه قرص خورد خون قطع شد و خلاصه از ايام عادت، همان يك روز را خون ديد تكليف او چيست؟.
جواب: يك روز، حيض نيست.
سؤال53 - هر گاه زنى در ايام عادت ماهانه، بوسيله خوردن قرص، از آمدن، خون حيض، جلوگيرى نمايد حكمش چيست؟.
جواب: تا موقعى كه خون خارج نشده به حكم طاهر عمل كند.
سؤال54 - گاهى زن، بعد از ايام عادت و پس از اين كه غسل كرد باز يك قطره خون مىبيند آن خون چه حكمى دارد؟.
جواب: تا ده روز از اول زمانيكه خون ديده هر وقت خون ببيند محكوم به حيض است ولو يك قطره باشد و اگر بعد از يك قطره، قطع شود واجب است ثانيا غسل كند.
سؤال55 - زنى كه هر ماه به صورت عادت، پنج روز و يا شش روز از دبر خون مىبيند و از قبل اصلا خون نمىبيند آن خون محكوم به حيض است يا نه؟.
جواب: در فرض مسأله اگر بداند همان خون حيض است و از اين مجرى خارج مىشود. تمام احكام حيض بر آن مترتب است و اگر يقين ندارد. اعتبار صفات، در خون خارج از دبر، مشكل است و احتياط در واجد صفات، جمع بين تروك حائض و افعال مستحاضه است.
سؤال56 - خونى كه زن، بر اثر ضربه يا حمل نمودن بار سنگين، در غير ايام عادت مىبيند حيض است يا استحاضه و اگر در ايام عادت، بر اثر تصادم و پيش آمدى خونريزى كرد چه صورت دارد؟.
جواب: در هر صورت اگر داراى صفات حيض است و با حيض سابق، ده روز فاصله دارد حكم حيض را دارد و اگر صفات حيض را ندارد و در عادت هم نيست احتياط كند به جمع بين تروك حائض و اعمال مستحاضه.
سؤال57 - خانمى سه چهار ماه حيض نمىبيند و به گمان اين كه حامل است وظايف شرعيه (نماز و روزه) را انجام مىدهد پس از مراجعه به پزشك معلوم مىگردد كه خون در رحم يا جاى ديگر جمع شده و با دادن دارو خونها تدريجا خارج مىگردد و مدت خروج از ده روز تجاوز مىكند، آيا همه را حيض قرار دهد يا حكم ديگرى دارد؟.
جواب: مادامى كه خون نمىبيند عباداتش صحيح است و اما ايامى كه خون مىبيند پس اگر از ده روز تجاوز نكرده همهاش حيض حساب مىشود و اگر از ده روز گذشت ايام عادت را حيض و ما بقى را استحاضه قرار دهد و در هر مورد بوظيفه خود عمل نمايد.
سؤال58 - مدت دو سه سال اينجانب بعد از عادت زنانه هنگام غسل حيض از روى جهل، نيت غسل جنابت مىكردم، با آن كه غسل جنابتى به گردن نداشتم و با همان غسل نماز مىخواندم اكنون مىگويند نمازهايت باطل است و بايد اعاده كنى بفرمائيد كه وظيفه من چيست؟.
جواب: آن نمازى كه بدون وضوء بعد از آن غسل خوانده شده بايد اعاده شود.