انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه وضوء

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال39 - در وضوء با آفتابه بعد از آب ريختن بدست و علم به اين كه آب تمام دست را فرا گرفته دست كشيدن هم لازم است يا نه؟.
جواب:  لازم نيست


سؤال40 - آيا شستن صورت در وضوء واجب است كه با دست راست باشد يا نه؟.

جواب:  واجب نيست.

سؤال41 - كسى كه صورت خود را قبلا جهت نظافت مىشويد و بعد به نيت ارتماس، زير آب مىبرد و يا اين كه با مشت، چند مرتبه پى در پى آب به صورت خود مىريزد چنانچه آب وضوء غلبه و استيلاء بر آب قبلى وضوى او داشته باشد چه صورت دارد صحيح است يا نه؟.
جواب:  بلى صحيح است.

سؤال42 - قرآن مجيد مىفرمايد: (فاغسلوا وجوهكم وايديكم الى المرافق سوره مائده آيه 6) براى وضوء، صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد. حال لفظ (الى) را كه به معنى انتها است چگونه معنى كنيم؟.

جواب:  آيه در مقام بيان مقدار لازم شستن است نه بيان كيفيت آن و خلاصه معنى آيه اين است كه دست تا مرفق بايد شسته شود - نه زيادتر و نه كمتر -.

سؤال43 - نظر حضرتعالى درباره استفاده از رنگهاى مصنوعى براى مرد و زن چيست؟

جواب:  اگر جسميت نداشته باشد كه در مسح سر، حائل شمرده شود اشكالى ندارد.

سؤال44 - آيا در وضوء شرط است كه صورت و دستها قبل از وضوء خشك باشد يا نه؟

جواب:  لازم نيست.

سؤال45 - آيا مىتوان با آبى كه عطر، در آن ريخته‌اند و خوش بو شده وضو گرفت و غسل كرد يا نه؟.

جواب:  اگر عطر از اعيان نجسه مثل ميته صاحب خون جهنده گرفته نشده باشد ريختن آن در آب و خوشبو شدن آب با آن اگر به حدى نباشد كه آب را مضاف كند اشكال ندارد و وضوء و غسل با آن آب صحيح است.

سؤال46 - اگر كسى به قصد خواندن نماز در مسجدى با آبى كه وقف نمازگزاران آن مسجد شده وضوء بگيرد بعد از تمام شدن وضوء، عذرى پيش آيد كه نماز نخوانده از آن مسجد، خارج شود آيا مىتواند با آن وضوء در مكان ديگرى نماز بخواند يا نه؟.

جواب:  صحت وضوء و نماز با آن وضوء در جاى ديگر بعيد نيست لكن احوط آنست كه در آن مسجد، نمازى بخواند هر چند دو ركعت نافله باشد.

سؤال47 - در مسائل استبراء توضيح المسائل مسأله 77 فرموده‌ايد: اگر انسان بعد از بول، استبراء كند و وضوء بگيرد چنانچه بعد از وضوء رطوبتى ببيند كه بداند يا بول است يا منى واجب است احتياطا غسل كند و وضوء هم بگيرد ولى اگر وضوء نگرفته فقط وضوء كافيست خواهشمند است مسأله را بطور واضح، بيان فرمائيد.

جواب:  حكم مسأله همان است كه در رساله، مذكور است چون كسى كه وضوء نگرفته به مقتضاى استصحاب حدث اصغر، واجب است وضوء بگيرد و به مقتضاى استصحاب طهارت از حدث اكبر، غسل بر او واجب نيست. و اما كسى كه وضوء داشته و رطوبت مردد بين بول و منى را ببيند، به مقتضاى علم اجمالى بايد احتياطا جمع بين وضوء و غسل نمايد و استصحاب عدم حدث اكبر و استصحاب عدم حدث اصغر، تعارض و تساقط مىنمايند.

سؤال48 - اگر آب وضوء در مستراح بريزد چه حكمى دارد؟

جواب:  وضوء گرفتن در محل استنجاء كراهت دارد.

سؤال49 - اگر در وضوء صورت و دستها را زير شير آب گرفته و از بالا تا پائين با كمك يا بى كمك دست بشوئيم آيا اشكالى ندارد؟.

جواب:  اشكالى ندارد ولى احتياطا آب زياده را با دست رد كند تا در مسح سر و پا، صدق غسل نكند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -