انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه طلاق

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 750 - مادر شخصى يا پدرش به او بگويد كه زنت را طلاق بده آيا بايد اطاعت امر ايشان نمود يا خير.

جواب:  در صورتى كه مخالفت امر آنها موجب اذيت و به حد عقوق نرسد طلاق دادن لازم نيست.

سؤال  751 - اگر زن ادعا كند من مطلقه مىباشم قولش بدون بينه قبول مىشود يا نه.

جواب:  بلى بدون بينه قبول مىشود.

سؤال  752 - زيد شيعه است و دختر نا بالغه خودش را در عقد عمرو كه سنى است در آورده و صيغه عقد را هم به طريق مذهب شيعه اجراء نموده‌اند و بعدا عمرو عيال نا بالغه خود را مطابق مذهب اهل تسنن طلاق داده آيا اين طلاق صحيح است و دختر مىتواند با شخص ديگر ازدواج نمايد يا نه.

جواب:  در فرض سؤال طلاقى كه داده كافى است و دختر مىتواند با ديگرى ازدواج نمايد.

سؤال  753 - مردى زنى را با مهريه معينى عقد كرد بعدا زن مهريه خود را به شوهرش بخشيده و در دفتر خانه رسمى هم رسيد داد بعد از مدتى مرد به زنش گفت بجاى اين كه تو مهريه‌ات را به من بخشيدى منهم اگر روزى تو را طلاق دادم قول مىدهم كه يكصد هزار تومان به تو بدهم زن به شوهرش گفت پس يكصد هزار تومان سفته بدون تاريخ امضا كن وبمن بده كه اگر مرا طلاق دادى يا از دنيا رفتى من از مبلغ سفته استفاده كنم مرد هم قبول كرد بعدا به واسطه محذوراتى مرد زنش را طلاق داد آيا شرعا مرد مبلغ بالا را به زن مديون مىباشد يا در صورت تمكن اخلاقا عمل بقول لازم است و آيا جائز است زن به زور بوسيله سفته وجه مزبور را از مرد بگيرد.

جواب:  در فرض سؤال اگر مجرد مقاوله بوده شرعا جائز و حلال نيست بدون رضايت شوهر چيزى از او بگيرد و در نزاع موضوعى مرافعه شرعيه لازم است.

سؤال  754 - مىگويند براى كسى كه اولاد دار نمىشود زن را طلاق بدهند و بعدا عقد كنند آيا بايد شرائط طلاق را كلا داشته باشد يا خير؟

جواب:  اين عمل سفيهانه است با فرض اين كه بارى تعالى بخواهد به شما فرزند عطا فرمايد عاجز نيست بدون طلاق به شما فرزند عطا فرمايد و آنچه مىگويند بى اساس است.

سؤال  755 - هر گاه زوج شك كند در اين كه زوجه خود را طلاق داده يا نه و يا اصل طلاق را بداند و شك در عدد آن نمايد وظيفه چيست.

جواب:  در مورد شك در اصل طلاق حكم مىشود به بقاء علاقه زوجيت و در مورد عدد بنا مىگذارد بر كمتر.

سؤال  756 - اگر زوج با زوجه خود بر خلاف امساك به معروف رفتار نمايد و حاضر به طلاق هم نشود آيا در صورت درخواست زوجه از دادگاه كه او را طلاق بدهد دادگاه مىتواند زوج را محكوم به تطليق زوجه‌اش بنمايد و در صورت امتناع خود طلاق بدهد يا نه؟

جواب:  در صورتى كه با رسيدگى كامل احراز شود كه با رعايت حقوق زوج از طرف زوجه و عدم نشوز او با تمكين از مرد، زوج امساك به معروف ندارد حاكم شرع او را ملزم به يكى از دو امر از امساك به معروف يا تسريح به احسان مىنمايد و در صورت امتناع، زوجه را به تقاضاى خودش مطلقه مى نمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -