انهار
انهار
مطالب خواندنی

وكالت در طلاق

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  735 - زن در ضمن عقد نكاح شرط نموده كه در صورت نرسيدن مخارج در مدت هشت ماه و غائب بودن زوج زن وكيل است در مدت پنج سال در طلاق خود و پس از عقد، مورد وكالت محقق شده بعد از مدتى زن و شوهر تشاجر نموده‌اند و شوهر زن را زده بطورى كه ديه وارد آورده و زن هم پس از هشت ماه وكيل گرفته و در حضور عدلين صيغه طلاق را جارى نموده آيا طلاق صحيح است يا خير و آيا زن مىتواند مهريه و حقوق ديگر را از قبيل خرج مدت عده و ديه نقائص اعضاء و مخارج هشت ماه كه قبل از طلاق بوى نرسيده مطالبه كند يا نه.

جواب:  در فرض مذكور در صورتى كه امتناع از نفقه و غيبت او هر يك شرط مستقل بوده و زوج از دادن نفقه در مدت هشت ماه امتناع كرده و زن بر حسب وكالت خود را مطلقه نموده طلاق صحيح است و مهريه‌اش را اگر دريافت نداشته و مخارج هشت ماه و ديه جراحات وارده و نفقه مدت عده را اگر رجعيه بوده زن طلبكار است.

سؤال  736 - چه مىفرمائيد در اين مسأله كه زوج در ضمن عقد زوجه خود را وكالت داده كه در صورتى كه مفقود شود و تا شش ماه از مسافرتش بگذرد و برنگردد و يا نفقه و كسوه او را ندهد خود را طلاق بدهد و يا وكيل نمايد كسى را كه او را طلاق بدهد آيا اين وكالت صحيح است و زوجه مىتواند خود را مطلقه نمايد يا خير.

جواب:  در فرض سؤال اگر بعد از توكيل زوجه را عزل نكرده باشد وكالت و طلاق صحيح است.

سؤال  737 - زن مىتواند در ضمن عقد شرط كند كه طلاق بدست پدر و مادر و برادر او باشد يا نه.

جواب:  اين نحو شرط باطل است چون طلاق بدست مرد است ولى مىتواند شرط كند كه پدر و مادر و برادرش از طرف زوج وكالت در طلاق داشته باشند.

سؤال  738 - زنى كه وكيل و وكيل در توكيل در طلاق است اگر خود را مطلقه سازد مهرش از بين مىرود يا نه.

جواب:  اگر زن وكيل در طلاق يا در توكيل، در طلاق خلع باشد هر مقدارى از مهر را در قبال طلاق بخشيده حق ندارد از زوج مطالبه كند و اگر مهر را نبخشيده و طلاق رجعى باشد مىتواند تمام مهريه را مطالبه كند مگر آن كه زن غير مدخول بها باشد كه در اين صورت مهر نصف مىشود.

سؤال  739 - هر گاه زوج زوجه خود را وكيل در طلاق نمايد و زوجه بر حسب وكالت خود را مطلقه كند طلاق كه واقع مىشود چه نوع طلاقى است.

جواب:  وكالت در طلاق ظاهر در طلاق رجعى است.

سؤال  740 - زوجين شرط كرده‌اند اگر چنانچه زوج محكوم به زندان شد و اين محكوميت مغاير با حيثيت زوجه باشد از طرف زوج وكيل و وكيل در توكيل غير است كه خود را مطلقه نمايد زوج در رابطه اعتياد به مواد مخدر دستگير و محكوم به دو سال زندان شده بعد از سه ماه با عفو آزاد شده الان زن مىتواند با دعاى اين كه محكوميت سال قبل مغاير با حيثيت او است خود را مطلقه نمايد يا خير؟

جواب:  قدر متيقن از صحت آن فعليت آن است با مضبوط بودن به حسب مدت بعد از حصول شرط و الا باطل است بنابر اين فعلا زن وكالت در طلاق ندارد و نمىتواند خود را مطلقه نمايد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -