انهار
انهار
مطالب خواندنی

احادیث خواص برخی از خوراکی ها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

بسم الله الرحمن الرحیم
احادیث خواص برخی از خوراکیها
    
پيه
امام علی (علیه السلام): پيه، هم اندازه ي خود، بيماري را از بدن بيرون مي برد. مردم، به هيچ چيز بهتر از روغن حيواني و قرائت قرآن، درمان نجُسته اند.
كنزالعمال، ج۱۰ ص۸۶ ح۲۸۴۷۲.
تَره
از حضرت امام صادق (علیه السلام) در باره خواص تره سئوال شد، آن حضرت فرمودند در آن چهار خصلت است .
۱ - دهان را خوشبو مى سازد
۲ - بادهاى معده را بر طرف مى نمايد
۳ - بيمارى بواسير را از بين مى برد.
۴ - كسى كه هميشه از آن بخورد دچار بيمارى جذام نمى شود.    
زبان خوراكيها ص ۲۲۴.
ترب
امام صادق (علیه السلام): ترب، بيخش، بلغم را از ميان مي برد، قسمت مياني اش هضم كننده است، و برگش ادرار آور است.
الكافي، ج۶ ص۳۷۱ ح۲.
تُرَنج(پرتقال)
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): برشما باد ترنج، چراكه دل را نيرو مي بخشد و بر توان مغز مي افزايد.
طب النبي (صلی الله علیه و آله و سلّم) ص۸.
چغندر
امام هشتم (علیه السلام): به بيماران ، برگ چغندر بدهيد زيرا در آن شفاء است ، و هيچگونه درد و رنجى در آن نيست، و ضمنا آرامش در خواب مريض ايجاد مى كند.
زبان خوراكيها، ص ۵۶.
خرفه
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): بر شما باد خرفه؛ چرا كه زيركي مي دهد و اگر تنها يك چيز باشد كه عقل را افزون مي كند، همان است.
المحاسن، ج۲ ص۳۲۳ ح۲۰۹۴.
خيار
پيامبرخدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): بر شما باد خيار؛ چرا كه خداوند متعال، درمان هر دردي را در آن نهاده است.
كنزالعمال، ج۱۰ ص۴۵ ح۲۸۲۸۱.
امام صادق (علیه السلام): چون خيار مي خوريد، آن را از ته بخوريد؛ چراكه بركتش افزون تر است.
الكافي ج۶ ص۳۷۳ ح۲.
روغن حيواني
امام صادق (علیه السلام) مى فرمايد: كه على (علیه السلام) مى فرمود روغنهاى گاوى ، شفا دهنده دردها هستند.
روغن زيتون
امام ششم (علیه السلام): بهترين خورشها نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) سركه و روغن زيتون بوده و نيز آن حضرت فرمودند: اين غذا، غذاى انبياء است .
وسائل ج ۱۷ ص ۶۳.
زردك
امام صادق (علیه السلام): زردك، مايه ي ايمني از قولنج و بواسير است و توان نزديكي را تقويت مي کند.
الكافي، ج۶ ص۳۷۲ ح۲.
سنجد
امام صادق (علیه السلام): سنجد، گوشتش گوشت مي روياند، استخوانش استخوان را رشد مي دهد و پوستش پوست را مي پرورد. علاوه ب اين، سنجد، كليه را گرم مي كند، معده را پاك مي سازد، مايه ايمني از بواسير و قطره قطره آمدن بول است، ساق پا را قوي مي كند و رگ جذام را به كلي قطع مي نمايد.
الكافي، ج۶ ص۳۶۱ ح۱.
سبزي
پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلّم): سفره هاى خودتان را با سبزيها بياراييد، زيرا انواع ميكربها را - به اذن خداوند - نابود مى سازد.    
طب النبى ، بحارالانوار ج ۶۲ ص ۳۰۰.
سير
پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): سير بخوريد و بدان درمان كنيد؛ چراكه درمان هفتاد درد در آن هست. 
مكارم الاخلاق ج۱ ص۳۹۴ ح۱۳۳۵.
شاهي
امام ششم (علیه السلام): هر كس در شب شاهى بخورد ماده بيمارى جذام در بينى او تحريك مى شود، و خونهاى صاف او كم و در عوض خون هاى كثيف و سوخته اش بسيار مى شود.
مخزن الادويه حرف جيم (جرجير).
شكر
امام كاظم (علیه السلام): هركس در هنگام خفتن، دو شكر پاره بردارد، براي او در برابر هر دردي مگر درد مرگ درمان است.
مكارم الاخلاق، ج۱ ص۳۶۳ ح۱۱۸۷.
شنبليله
پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): به شنبليله درمان بجوييد. اگر امت من مي دانستند كه شنبليله برايشان چه سودهايي دارد، با آن درمان مي كردند، هرچند همسنگ آن، طلا مي دادند!
الجعفريات، ص۲۴۵.
شير شتر
پيامبرخدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): شير شتر... براي كساني كه به ناراحتي معده(سوء هاضمه) مبتلا هستند، درمان است.
شيريني
پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم): دل مؤمن، شيرين است و او شيريني را دوست دارد.
تاريخ بغداد، ج۳ ص۱۱۳ ح۱۱۲۲.
عُناب
پيامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلّم): عناب، تب را مي برد.
طب النبی (صلی الله علیه و آله و سلّم) ص۹.
گل ختمي
امام هشتم (علیه السلام): شستشو دادن سر را با گل ختمى در روز جمعه جزو دستورات پيغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلّم) است علاوه بر اين داراى خواصى است مانند اينكه موها و صورت را زيبا مى نمايد، و از سردرد جلوگيرى مى كند.
بحار ج ۷۶ ص ۸۷.
گوشت شتر
المحاسن- به نقل از سياري، در حديثي كه سند آن را به امام معصوم رسانده است- : خوردن گوشت شتر، دل دادگي به گوشت را فرو مي نشاند.
المحاسن ج۲ ح۱۸۴۶.
كاسني
حضرت امام رضا (علیه السلام) آنرا شفاى هزار درد و مرض دانسته و بعلاوه فرمودند هر مرض و دردى كه در اندرون انسان است بوسيله كاسنى رفع مى گردد.
وسائل ج ۱۷ ص ۱۴۲ و ۱۴۱.
كباب
امام باقر يا امام صادق (علیهما السلام) فرمودند: خوردن كباب، تب را مي برد.
الكافي، ج۶ ص۳۱۹ ح۴.
كُندُر
پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) خطاب به اميرالمؤمنين علی (علیه السلام): اي علي! سه چيز بر حافظه مي افزايد و بلغم را مي برد: كندر، مسواك و قرائت قرآن.
الخصال،ص۱۲۶ ح۱۲۲.
لوبيا
امام صادق (علیه السلام): لوبيا، بادهاي نهفته ي درون را دور مي كند.  
الكافي، ج۶ ص۳۴۴ ح۴.
ماست
حضرت علی (علیه السلام): هر كس مايل به خوردن ماست است و نيز مى خواهد كه زيانى به او نرسد زنيان در آن بريزد و بخورد.
نكته: ماست براى اشخاص سرد مزاج خوب نيست رطوبت را زياد مى كند، محرك نيروى جنسى است.
اولين دانشگاه ج ۶ ص ۱۲۶.
ماش
يكي از ياران امام رضا (علیه السلام) از ايشان درباره ي بَهَك (همانند پيسي) پرسيد:
امام رضا (علیه السلام) فرمود: قدري ماش تازه را در فصل برداشت آن بردار و همراه با برگش بكوب و سپس بفشر تا آبش گرفته شود. اين آب را در حالت ناشتا بخور و بر قسمتهاي بهك زده ي پوست نيز بمال. اين كار را انجام دادم و بهبود يافتم.
مكارم الاخلاق
نان
امام صادق (علیه السلام): تن، بر نان، استوار شده است.
الكافي، ج۶ ص۲۸۶ ح۳.
نخود
امام صادق (علیه السلام): هنگامي كه نزد ايشان از نخود نام بردند- براي كمر درد، سودمند است. 
الكافي ج۶ ص۳۴۲ ح۱.
نمك
امام صادق (علیه السلام): هر كس بر نخستين لقمه از غذاي خود نمك بپاشد، كك و مك صورت او از ميان مي رود.
الكافي، ج۶ ص۳۲۶ ح۸.
هركس پيش از هرچيز و پس از هرچيز، نمك بخورد، خداوند سيصد وسي نوع بلا را كه كمترينش جذام است، از او برمي دارد.
مكارم الاخلاق ج۱ ص۴۱۲ ح۲۴۸۸.
هَليم
امام علی (علیه السلام): بر شما باد هليم؛چراكه تا چهل روز، نشاط عبادت مي دهد. آن خود، جزئي از سفره ي آسماني اي است كه بر پيامبرخدا فروفرستاده شد.
امام صادق (علیه السلام): يكي از پيامبران،از ضعف و كمي توان آميزش، به درگاه خداوند اظهار ناراحتي كرد. خداوند، او را به خوردن هليم، فرمان داد.
الكافي ج۶ ح۲.
پنير
امام رضا (علیه السلام): دو چيزند كه هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن مى گردند: پنير و گوشت مانده .
نكته: اگر پنير را با مغز گردو بخورند مستحب است ولى تنها خوردن آن مكروه است .
بحارالانوار ج ۶۶ ص ۱۰۴.
سير
امام رضا (علیه السلام): هركس مي خواهد بادي دامنگير او نشود، در هرهفت روز،[يكبار] سير بخورد.
طب الامام الرضا ص۴۱.
    
پایگاه اینترنتی انهار به نقل از دانشنامه ی احادیث پزشکی. محمدی ری شهری
    
برای آگاهی از چهل حدیث خواص خوراکیها اینجا را کلیک کنید.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -