انهار
انهار
مطالب خواندنی

مباحثه اش با مرحوم آیةالله العظمی بروجردی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مباحثه ای علمی بین مرحوم آیةالله العظمی سیدعلی یثربی کاشانی و  آیةالله العظمی بروجردی (رحمةالله علیهما)
استاد حق شناس روایت می كرد كه آیت الله سید علی یثربی كاشانی  ، در یكی از مباحثات خود با آیت الله بروجردی كه در بیرونیِ منزل آن بزرگوار انجام می‌گرفت توانست تا بدانجا پیش رود كه نظر آن مرجع یگانه را در مسأله «بقاء بر تقلید میّت» تغییر دهد.
به روایت استاد، كه خود در آن جلسه تاریخی حضور داشت ، آیت الله یثربی در همان آغاز و پیش از شروع بحث با قاطعیّت تمام كه از شجاعت و توان علمی او حكایت داشت خطاب به مرجع علی‌الاطلاق شیعه و فقیه یگانه عصر اعلام می‌دارد: « امروز بنا دارم تا نظر شما را تغییر دهم و از فتوایتان بازگردانم.» توضیح اینكه آیت الله بروجردی در آن زمان بقای بر تقلید مجتهد اعلم كه از دنیا رفته است را جایز نمی‌دانست و معتقد بود كه پس از مرگ مجتهد اعلم باید به مجتهد زنده رجوع كرد حتّی اگر از میّت اعلم نباشد. و این فتوای ایشان همان زمان در رساله عملیه و مكتوبات علمی و فقهی‌شان ثبت و انتشار یافته بود . امّا آن روز و در آن مباحثه بالاخره پیش‌بینی آیت الله یثربی تحقق یافت و در پایان ، آیت الله بروجردی از نظر پیشین خود بازگشت.
این حكایت بیش از آنكه نشاندهنده توان علمی آیت الله یثربی باشد ،بیانگر ورع و تواضع فوق‌العادة آیت الله بروجردی و نیز پویایی علمی ایشان است كه بر خلاف شیوه مرسوم میان صاحبنظران و متخصّصان علوم كه در سنین بالای عمر، خصوصاً اگر از شهرت و مرجعیت علمی در رشته تخصصی خود برخوردار باشند،معمولاً به انباشته‌های علمی خویش بسنده كرده و آنچه را كه در طول سالیان بر آن قطعیّت یافته‌اند تغییر ناپذیر می‌پندارند ، بدون توجه به جایگاه علمی و اجتماعی خود امكان چنین مباحثاتی را فراهم می‌ساخت و بدون كمترین تصلّب و تعصّبی ، آثار و نتائج آن را متواضعانه می‌پذیرفت!
استاد حق‌شناس كه حضور در جلسه این مباحثه  خاطره ای بس شیرین را در ذهن اش ثبت كرده بود ، بارها با نقل این خاطره ، شجاعت و توان علمی آیت الله یثربی و حق‌پذیری و حرّیت فكری آیت الله بروجردی را توأمان ، می‌ستود و می فرمود: « مرحوم بروجردی پس از این مباحثة علمی در همان جلسه ، پیشكار خود حاج احمد را صدا كرده و حاشیه خود بر عروة الوثقی را طلب نمودند و همانجا فی المجلس ، فتوای خود مبنی بر "عدم جواز بقاء بر میّت " را بر " جواز " تغییر دادند. » از این رو در رساله‌های عملیه‌ای كه از ایشان در همان زمان منتشر شده است، در چاپهای مختلف ، هر دو فتوا وجود دارد.
منبع: سایت آینده نیوز كد خبر: 35514 تاريخ انتشار: 4 شهریور 1390 (به روایت از حجت الاسلام والمسلمین سید عباس حسینی قائم مقامی)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -