انهار
انهار
مطالب خواندنی

فیلم

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اساسا برای ارائه زندگی معصومان (ع) از طریق فیلم ونمایش و سریال با حفظ حدود فقهی چه راه حلّی را ارائه می دهید ؟

جواب:  علاوه بر رعایت احترام آن ذوات مقدس باید سعی شود از واقعیات تاریخ آنان استفاده شود و چیزی به دروغ به آنها نسبت داده نشود .

سؤال: فیلمهائی که در خارج رواج یافته که در آن نقش رسول اکرم (ص) یا امامان معصوم (ع) یا غیره ایفا می شود و چنانچه احتمال اغراض ناشایسته ای در آن بکار رفته باشد چه دستور العملی را بیان می فرمائید ؟

جواب:  اگر مستلزم هتک هر چند در آینده و هر چند به لحاظ شخص ایفا کننده نقش باشد ،باید در صورت امکان از تولید و پخش آن جلوگیری شود .

سؤال: آیا ایفای نقش معصومین (ع) توسط شخص یا اشخاص یهودی و مسیحی یا غیر اهل کتاب یا سایر فرق اسلامی جائز است یا خیر ؟

جواب:  در انتخاب افراد برای ایفای نقش آن بزرگواران نیز باید رعایت عدم هتک بشود و انتخاب افراد یاد شده معمولا مستلزم هتک و خدشه دار نمودن چهره آن بزرگواران در اذهان عموم است و جائز نیست .

سؤال: بازیگرانی که نقش همسر و مادر و پدر را بازی می کنند اگر به نامحرم خود کلمات محبت آمیز و شوخی صورت بگیرد چه حکمی دارد و اگر اثر منفی برای بیننده داشته باشد چطور ؟ و اگر این کلمات بعدا روی فیلم صداگذاری شود چطور ؟

جواب:  اگر تحریک کننده باشد یا تلذذ و شهوت در آن باشد یا خوف کشیده شدن به گناه داشته باشد جائز نیست ، و اگر در بیننده آثار منفی داشته باشد جائز نیست و اگر بعدا روی فیلم صداگذاری شود اشکال از جهت اول ندارد ولی از جهت بعدی اشکال باقی است .

سؤال: حرمت فیلمها و نمایشها و سریالهائی که در تلوزیون و سینما بنمایش در می آید چه معیاری دارد ؟

جواب:  دیدن فیلمهای مبتذل و فیلمهایی که گمراه کننده و سوق دهنده به گناه و تبهکاری است مطلقا جائز نیست و در غیر آنها نگاه باشهوت یا با خوف وقوع در حرام جائز نیست و همچنین به احتیاط واجب نگاه زن به فیلم برهنه مرد بیش از مقدار معمول و نگاه کردن مرد به فیلم برهنه زن بیش از مقدار معمول نزد بی حجابان حتی اگر باشهوت نباشد جائز نیست .

سؤال: آیا نوشتن فیلمنامه حرام است ؟

جواب:  جایز است مگر اینکه موجب فساد و افساد باشد .

سؤال: آیا رفتن به سینما با توجه به وجود صحنه ها یا صداهای غیر شرعی جایز است ؟

جواب:  نگاه کردن به فیملهای فاسد و عریان با شهوت حرام است و همچنین نگاه بدون شهوت و همچنین شنیدن موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب و خوشگذرانی است حرام است و همچنین شنیدن غنا .

سؤال: آیا دیدن شبکه های تلویزیونی و فیلمهای سینمائی جایز است؟

جواب:  اگر مشتمل بر مقاطع لخت و کارهای منکر یا مشتمل بر مفسده باشد حرام است.

سؤال: آیا بازی کردن در فیلم های با شرایط این که کارگردان یا نقش روبرو زن باشد اشکال دارد؟

جواب:  اگر مستلزم فعل حرام باشد هر چند مانند خلوت با اجنبی و خوف وقوع در حرام یا لمس اجنبی حرام است .

سؤال: حکم شرعی برای تماشای فیلمهایی که دارای قطعات مبتذل میباشد چیست ؟

جواب:  نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.

سؤال: آیا دیدن فیلمهای مستهجن که از بلاد کفار است اشکال دارد ؟

جواب:  اگر باشهوت نگاه کند حرام است و همچنین بدون شهوت هم بنا بر احتیاط واجب حرام است .

سؤال: تماشای فیلمهای هندی که همراه با موسیقی صحنه های عشقی خشونت وفساد است چه حکمی دارد؟

جواب:  گوش دادن به موسیقی مناسب مجالس لهو وهم چنین نگاه به فیلمهائی که سبب افتادن در حرام می شود جایز نیست.

سؤال: نظرتان درباره تماشای فیلم های خارجی جهت آموزش زبان از روی اجبار چیست؟

جواب:  اگر فیلم مبتذل نباشد و بدون شهوت اشکال ندارد.

سؤال: آیا به فیلم های جنسی بدون لذت جنسی می توان نگریست؟

جواب:  به طور مطلق جایز نیست.

سؤال: آیا نگاه کردن به سایتهای آموزش سکس جهت لذت بردن در عمل زنا شوی برای متاهلین اشکال دارد ؟

جواب:  جایز نیست وحرام است متاهل یا مجرد بودن ملاک نیست.

سؤال: آیا فیلمبردای و نیز میکس فیلمهای مجالس زنانه (اغلب بی حجاب) جایز است ؟


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -