مسافرت براى گرفتن ماليات
سؤال1609. شخصى كه مأمور گرفتن ماليات در كشورى مثل پاكستان است و براى گرفتن آن گاهى به مسافرت مىرود، آيا سفر او حرام و نماز تمام است؟
جواب: در سفر حرام، نماز تمام است و در سؤال مفروض، حرام بودن سفر فىالجمله است.
روزه در سفر معصيت
سؤال1610. آيا در سفر معصيت كه نماز تمام است، روزه را هم بايد بگيرد؟ آيا روزه او صحيح است يا بايد دوباره قضا كند؟
جواب: بله، بايد روزه واجب را بگيرد و روزهاش هم صحيح است.
مسافرت براى شركت در مجلس حرام
سؤال1611. اگر شخصى را به جايى ـ كه مسافت شرعى است ـ براى عروسى دعوت كنند و او مىداند كه در آنجا موسيقى مطرب پخش مىشود و با فرض حضور، نمىتواند خوددارى و جلوگيرى از شنيدن داشته باشد، وظيفه نماز و روزه او چگونه است؟
جواب: اگر مقصود و هدف از سفر او شنيدن و گوش دادن موسيقى نيست، ولى در ضمن سفر مبتلا به آن مىشود، نمازش شكسته و روزه هم نمىگيرد. (جامعالمسائل ص ۵٨٩ و وسيله مسئله ٩۵٨ و ٩۶٠)
سوار كردن همسر در ماشين دولتى
سؤال1612. كارمندى براى انجام كار دولتى به مسافت شرعى مىرود و برخلاف مقررات، همسر خود را هم سوار مىكند. وظيفه نماز و روزه خود و همسر وى چگونه است؟
جواب: اگر سوار شدن همسر سبب زيادتى خرج وسيله نشود و هيچ تأثيرى در سفر شغلى كارمند نداشته باشد، اينجا كشف رضايت مالک مىشود كه بر فرضى كه بفهمند راضى هستند و در نتيجه نماز شكسته است.
استفاده از وسيله دولتى براى كارهاى شخصى
سؤال1613. كارمندى با استفاده از ماشين دولتى براى كارهاى شخصى به مسافت شرعى مىرود، حكم نماز او چيست؟
جواب: اگر بر خلاف مقرّرات است، حكم ماشين و وسيله نقليه غصبى را دارد و نمازش تمام است.
قصد ورود به منزل غصبى
سؤال1614. مسافرت به محلّى كه بيشتر از مسافت شرعى است و در آنجا بنا دارد وارد منزل غصبى بشود، وظيفه او در اين سفر چيست؟
جواب: اگر مقصود اصلى از سفر غير معصيت باشد و معصيت مقصود فرعى و تبعى است، نماز شكسته است.
سفر براى خوشگذرانى و صيد ماهى
سؤال1615. در رابطه با اين مسئله كه اگر براى لهو و خوشگذرانى به شكار رود نمازش تمام و اگر براى تهيه معاش باشد نمازش شكسته است آيا اين حكم شامل كسانى كه براى صيد ماهى مىروند نيز هست يا خير؟
جواب: بله، شامل آنها هم مىشود.