انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس درآمدها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 364 - مدت بيست سال است كه شوهر اينجانب فوت كرده و بنده با خيّاطى سه فرزند بزرگ نموده‏ام و زينت آلات خودم را كه از خانه پدرم آورده‏ام و مقدار كمى هم مرحوم شوهرم خريده بود، فروختم و مبلغ دويست هزار تومان پول نقد دارم كه اين دويست هزار تومان پس انداز كار كرد خودم مى‏باشد، امسال به يارى خداوند متعال مى‏خواهم به مكه بروم، مرحوم پدرم مى‏دانم كه حق اللَّه را پرداخت مى‏نمود و لى نمى‏دانم كه شوهرم پرداخت كرده يا نه، بنده از بابت خمس و يا سهم امام بايد چه مبلغى پرداخت كنم و يا اينكه معاف مى‏باشم؟

جواب:  به مبلغ دويست هزار تومان در صورتى كه سال بر آن گذشته باشد خمس تعلق مى‏گيرد كه لازم است چهل هزار تومان آن بابت سهم امام و سهم سادات پرداخت نمائيد و به مالى كه از پدر و شوهر به شما رسيده چون نمى‏دانيد كه متعلق خمس بوده يا نه چيزى تعلّق نمى‏گيرد.

سؤال 365 - آيا به پولى كه به عنوان بازخريد و بازنشستگى به افراد داده مى‏شود خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  در صورتى كه از مخارج سال زياد بيايد خمس به آن تعلّق مى‏گيرد چون در حقيقت حكم فائده آن سال را دارد.

سؤال 366 - شخصى براى انجام كارى اجير شده است و طبق قرارداد، پس از چند سال كه كار تمام شود، اجرتش را دريافت مى‏كند؛ آيا اجرت همه سالهاى قرارداد، متعلق خمس است يا فقط خمس اجرت سال آخر به عهده اوست؟

جواب:  وقت رسيدن سال خمسى، خمس همه آنها رابايد بپردازد.

سؤال 367 - مبلغى در بانك بعنوان پس انداز پول داشتم پدرم كه سال خمسى داشت؛ سر سال خمس آن پول را دادم و بعد از مدّتى پول را گرفته خرج نموديم و سال بعد در همان وقت به همان مقدار پول در بانك داشتم آيا خمس بر آن تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  با فرض اينكه مبلغ دوم از درآمد سال است بايد خمس آن را داد.

سؤال 368 - كسانيكه در يك اداره دولتى كار مى‏كنند مثل اينكه در آموزش و پرورش معلم هستند يا در اداره ديگرى كارمند هستند و دولت از حقوق ماهيانه شان حدود ده درصد كم كرده و پس انداز مى‏كند و بعد از اتمام خدمتشان (مثلاً 30 يا 40 سال بعد) همه پس انداز شده را به آنها يكجا مى‏دهد آيا بر آنها خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  در صورتى كه پيش از پايان سال آنها را براى نيازمنديهاى زندگى صرف كند خمس ندارد.

سؤال 369 ـ دانشجويي كه حقوق مي گيرد يعني مقداري كه از طرف دانشگاه به عنوان حقوق دريافت مي كند يا از طرف مركز تربيت معلم و ... اگر مقداري از پول خود را به عنوان پس انداز و براي آينده خويش ، در بانك بگذارد آيا بر پولش خمس تعلّق مي گيرد ؟

جواب:  : اگر بعنوان حقوق گرفته و از مخارج سال اضافه آمده است ، خمس دارد .


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -