انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس بالارفتن قيمت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 356 - چيزى كه خمس به آن تعلّق نمى‏گيرد، اگر قيمت سوقى آن اضافه شود، آيا به اضافه قيمت، خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر هدف تجارت و اضافه شدن قيمت باشد بعد از فروش به اضافه قيمت خمس تعلّق مى‏گيرد.

سؤال 357 - اگر با پول خمس داده شده سهام كارخانه را بخرد آيا به اضافه قيمت سهام (در صورت ترّقى) خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر به اين قصد خريده كه بعد از بالارفتن قيمت آنها را بفروش برساند به زيادى خمس تعلق مى‏گيرد.

سؤال 358 - كالايى بر اثر كاهش ارزش پول، قيمتش افزوده مى‏شود؛ آيا به مقدار زياد شده، خمس تعلّق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  اگر آن را به جهت بالارفتن قيمت خريده باشد، به افزايش قيمت، خمس تعلق مى‏گيرد.

سؤال 359 - شوهرم 5 ميليون تومان به من هبه كرده و اينجانب آن مبلغ را صرف ثبت نام براى خريد ماشين نمودم، الان ماشين را 7 ميليون تومان مى‏خواهم بفروشم وضعيت خمس اين ماشين چگونه است؟ فقط براى فروختن و سود كردن اين كار را كرده‏ام و اگر يقين حاصل شود كه 5 ميليون هبه شده از طرف شوهرم خمسش داده نشده باشد، چه مبلغى خمس بدهكارم؟

جواب:  بعد از فروش ماشين بايد خمس مازاد بر پنج ميليون تومان را در سر سال پرداخت نمائيد و همچنين اگر يقين داريد كه پول هبه شده متعلق خمس بوده و خمسش داده نشده، بايد خمس آن را نيز بپردازيد.

سؤال 360 - اگر شخص ارثيه‏اى را كه به وى رسيده (مانند: زمين و...) به چند برابر قيمت يوم الارث بفروشد، آيا به مازاد قيمت؛ خمس تعلّق مى‏گيرد؟ و آيا بين اينكه آن را براى اضافه شدن قيمت يا غير آن نگهداشته باشد، تفاوتى وجود دارد؟

جواب:  اگر بجهت اضافه شدن قيمت آن را نگهدارد به مازاد آن خمس تعلق مى‏گيرد وگرنه خمس آن واجب نيست.

سؤال 361 - كسى كه از پول خمس نداده اراضى را براى زراعت خود خريدارى كرده، در هنگام خريد، قيمت آن كم بوده ولى الان قيمتش چندين برابر از قيمت خريد اضافه شده است و الان مى‏خواهد خمس آن را بدهد آيا قيمت خريد حساب كند يا قيمت فعلى؟

جواب:  بايد قيمت فعلى را حساب كند.

سؤال 362 - مدت 8 سال قبل كفنى براى خودم از مشهد مقدس خريده‏ام اگر بخواهم امروز خمس آنرا بدهم آيا بايد قيمت روز خريد را در نظر بگيرم يا قيمت بازار فعلى را - همچنين اگر يكبار خمس آنرا دادم ديگر دادن خمس آن لازم نيست؟

جواب:  در پرداخت خمس كفن خريدارى شده ميزان قيمت آن روزى است كه مى‏خواهيد خمس بپردازيد و اگر يكبار خمس آن داده شده هر چند سال هم كه بماند خمس ندارد.

سؤال 363 - پول قبرى كه چند سال قبل خريدارى شده خمس دارد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه از پول خمس نداده باشد بايد خمس آن را به قيمت فعلى بدهد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -