انهار
انهار
مطالب خواندنی

نيازمنديهاى زندگى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 334 - در شهر ما مرسوم شده كه جهيزيه را (معمولاً اقلام گران قيمت مثل فرش و كمد و...) را مرد تهيه مى‏كند آيا اگر شخص وسيله‏اى به قصد وسايل زندگى آينده‏اش خريدارى نمايد به آن خمس تعلق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر راهى غير از اين ندارد كه لوازم آينده زندگى را به تدريج بخرد چنانچه از منافع آن سال باشد و از شأنش زياد نباشد اشكال ندارد.

سؤال 335 - شك در تعلّق خمس (البته بعد از تحقيق و تفحض) چه حكمى دارد؟

جواب:  خمس ندارد.

سؤال 336 - اينجانب طلاجاتى به ارزش يك ميليون تومان را دارا مى‏باشم آيا به آنها خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر جهت زينت مورد نياز باشد و از شأن شما اضافه نباشد خمس ندارد.

سؤال 337 - بنده بعلت درآمد شغلى قادر نيستم لوازم خانگى از قبيل يخچال و فرش و غيره را يكجا بخرم لذا فرشى بطور قسطى خريدم و از آن استفاده مى‏كنم و فرشى را كه مال پدرم بود جمع كرده كنار گذاشتم و هم اكنون بلااستفاده مانده به كدام يك از فرشهإ؛جج‏ت ظظ خمس تعلق مى‏گيرد؟

جواب:  به هچيكدام از دو فرش خمس تعلّق نمى‏گيرد.

سؤال 338 - اگر كسى باغى دارد كه هم از ميوه آن براى نيازمنديهاى خود استفاده مى‏كند و هم با درآمد آن كسب و تجارت مى‏نمايد، خمس آن را چگونه محاسبه نمايد؟

جواب:  هر مقدار كه بمصرف نيازمنديهاى بين سال نمايد از مؤونه حساب مى‏شود و هر چه از سال اضافه آورد بايد خمس آن را بدهد.

سؤال 339 - آيا به وسيله نقليه كه هم كارهاى شخصى خود را انجام مى‏دهد و هم با آن كار مى‏كند، خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  به آن مقدار از آن وسيله كه با آن كار مى‏كند خمس تعلّق مى‏گيرد و به آن مقدار كه جهت نياز شخصى مورد استفاده قرار مى‏دهد و با موقعيت او تناسب دارد خمس تعلّق نمى‏گيرد.

سؤال 340 - آيا مخارجى كه براى اعياد و وفيات مذهبى هزينه مى‏شود، هر چند زياد باشد جزء مؤونه سال محسوب مى‏شود؟

جواب:  بلى از مؤونه حساب مى‏شود.

سؤال 341 - كتابهائى كه انسان مى‏خواهد در آينده از آنها استفاده نمايد و فعلاً مورد نيازش نيست و مطمئن است كه نمى‏تواند آنها را بعداً يكجا تهيه كند، آيا به اين كتاب‏ها خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  خير، خمس تعلق نمى‏گيرد.

سؤال 342 - كسى كه خانه يا ماشين يا ساير چيزهايى كه مورد نيازش بوده فروخته و خانه جديد يا وسايل مورد نياز ديگرى خريده آيا به پول آنها خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  در فرض سؤال اگر اشيائى را كه خريده است باندازه احتياج و موقعيت اجتماعى او باشد خمس تعلّق نمى‏گيرد.

سؤال 343 - اگر خانه كوچكى دارد كه تا كنون از آن استفاده مى‏كرده و حال بر اساس نياز خانه وسيع‏ترى تهيه كرده و خانه كوچك را اجاره مى‏دهد تا چند سال ديگر كه فرزندش ازدواج كرد به او بدهد آيا اين خانه مورد تعلّق خمس است؟

جواب:  در فرض سؤال خمس به آن تعلق مى‏گيرد.

سؤال 344 - آيا به پولى كه بطور قرض الحسنه در ضمن قرار داد اجاره به صاحبخانه داده مى‏شود خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر نتواند خانه را از راه ديگرى اجاره نمايد به مبلغ مذكور خمس تعلق نمى‏گيرد.

سؤال 345 - كسيكه از اوّلِ تكليف خمس نداده و الان مى‏خواهد خمس بدهد آيا بر منزل و تمام وسائل آن و همچنين بر دو چرخه، موتورسيلكت، ماشين و حيوانات اهلى مثل گاوِ شيرده و امثال آنها خمس تعلّق مى‏گيرد؟ در حاليكه همه اين چيزها نياز روزانه انسان است؟

جواب:  اگر از درآمد بين سال تهيه كرده كه سال بر آن نگذشته باشد و مطابق شأنش باشد خمس ندارد.

سؤال 346- اينجانب سر سال خمسى‏ ام رسيده است و مى‏ خواهم خمس اموال خود را حساب كنم، امّا مبلغى براى سال آينده بدهكار هستم، آيا اين مبلغ مذكور را هم اكنون كسر نمايم يا از درآمد سال آينده حساب مى‏شود؟

جواب:  بدهكارى شما آنچه مربوط به امسال است مى‏توانيد كسر نمائيد و آنچه مربوط به سالهاى آينده است در همان سالها بايد كسر شود.

سؤال 347- شخصى مقدارى كتاب خريده و هنوز همه كتابها را مطالعه نكرده و به مرور زمان مطالعه مى‏كند، اگر سر سال رسيد خمس به آن تعلق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه كتابها مورد نيازش بوده خمس به آنها تعلّق نمى‏گيرد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -