انهار
انهار
مطالب خواندنی

پس انداز جهت تهيه نيازمنديها

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 327 - آيا براى خريد مايحتاج زندگى مثل خانه مى‏تواند بدون پرداخت خمس پول جمع كرد ولو اينكه چند سال بر آن بگذرد؟

جواب:  اگر راهى براى خريد خانه جز پس انداز نباشد، خمس به آن تعلق نمى‏گيرد.

سؤال 328 - كسى كه پول و سرمايه خود را در سپردهاى دراز مدت مى‏گذارد و هدفش اين است كه پولهايش روى هم جمع شود تا بتواند چيز لازمى مانند خانه تهيه نمايد برسد، آيا با توجه به اينكه اين شخص در حقيقت پول اضافى و مازادى ندارد بلكه مجبور شده براى خريد خانه پس‏انداز چندين سال را روى هم بگذارد تا بالاخره بتواند چيزى كه مى‏خواهد بخرد آيا بعد از سپرى شدن دوره دراز مدّت سپرده‏اش بايد خمس بدهد؟

جواب:  اگر جهت تهيه منزل مورد نياز راهى جز پس انداز چنين مبلغى نباشد خمس بر آن واجب نيست ولى اگر در آينده آن مبلغ صرف خريد منزل نشود خمس آن را بايد بدهد.

سؤال 329 - در يكى از مراكز تحقيقاتى و پژوهشى عده‏اى از اساتيد معتقد و متدين دانشگاه‏ها كه تحصيلاتشان را در خارج از كشور گذارنده‏اند حضور دارند، بعضى از ايشان در طول چند سالى در داخل و خارج كشور اندك اندك مبلغى را با قصد خريد مسكن پس انداز نموده‏اند با فرض نداشتن مسكن و عدم امكان خريد مسكن از غير اين طريق، بفرمائيد:

1 - آيا به اين پس انداز ويژه مسكن، خمس تعلق مى‏گيرد يا نه؟

جواب:  در فرض سؤال خمس ندارد.

2 - اگر از اين مبلغ پس انداز، گاه براى هزينه‏هاى مناسب شأن خود مقدارى را مصرف كرده باشند آيا به اين مقدار مصرف شده خمس تعلق مى گيرد يا نه؟

جواب:  اگر سال بر آن گذشته باشد خمس دارد.

سؤال 330 - اينجانب دانشجوى دانشكده علوم قضايى (وابسته به قوه قضائيه) هستم و از بدو ورود به اين دانشكده براى حدود 8 سال كار در دادگسترى از ما تعهد گرفته‏اند و به همين جهت، ضمن تحصيل مبلغى حدود 30 هزار تومان به عنوان حقوق ماهيانه دريافت مى‏كنيم كه بطور معمول مبلغى از آن در ماه پس انداز مى‏شود، با توجه به اينكه اينجانب در آينده براى امر ازدواج و تهيه مسكن و... مخارج معلوم الوصفى خواهم داشت:

الف: آيا با فرا رسيدن سال شرعى، بر مبلغ پس انداز شده خمس تعلق مى‏گيرد؟ اگر با پس اندازها وسايل و ملزومات زندگى، كه براى سالهاى بعد مورد نياز است خريدارى شود، چطور؟

جواب:  در فرض سؤال در صورتى كه تهيه خانه جز از طريق پس انداز چند سال امكان‏پذير نيست به مبلغ پس انداز شده به اين قصد و نيت، خمس تعلّق نمى‏گيرد و همچنين به ملزومات زندگى در صورتى كه بعداً تهيه آنها را توانائى نداشته باشد خمس تعلق نمى‏گيرد ولى اگر با اين پولها بعداً خانه و يا لوازم تهيه نكرد بايد خمس آن را بپردازد.

ب: معيار تهيّه وسايل و ملزومات چيست؟ معيار را «نوعى يا شخصى» قرار دهيم؟

جواب:  معيار موقعيت و شئون افراد مى‏باشد.

جواب:  با توصيفات فوق الذكر اگر مبلغى به عنوان قرض الحسنه به شخصى داده باشيم، خمس دارد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه آنچه طلب داريد، وقت فرا رسيدن سال خمسى، مى‏توانيد آن را دريافت كنيد، خمس دارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -