انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام خمس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

ج1:

سؤال257: باغى دارم كه در بين درختان آن، نهال خودرو عمل مى‏آيد و بنده سال به سال آنها را مى‏فروشم، اين عايدى جزو دآمد سال حساب مى‏شود يا بايد فورى تا مى‏فروشم خمس آنها را بدهم؟

جواب:  لازم است هر سال نموّ درختان و ارزش آنها را و درخت هايى را كه قطع مى‏كنيد همه را جزء درآمد سال حساب كنيد.

سؤال‏258: شخصى است شاغل كه در ضمن شغل خويش، داراى 60 عدد كندوى زنبور عسل مى‏باشد، ارزش هركدام از كندوها بين 5 تا 10 هزار تومان مى‏باشد. كه فعلاً آنها را از او به اين قيمت مى‏خرند. آيا در سر سال خمس خود، خمس به اين كندوها تعلّق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  كندوى زنبور عس مانند سائر اموال است در صورتى كه آنها را با تلاش و زحمت (نه از راه ارث و يا هبه) تهيه كرده است اگر پيش از آنكه سال خمسى او برسد همه آنها يا مقدارى از آنها با عسلى كه از آنها به دست مى‏آيد را بفروشد و قيمت آنها را در راه تهيّه مؤنه زندگى خود خرج كند خمس ندارد ولى اگر بماند تا سال خمسى او برسد اموالى است كه از مؤنه زندگى او اضافه آمده است و خمس بر آن تعلق مى‏گيرد. البته با استفاده از عسل آنها در بين سال براى خوردن خود و عائله و مهمانهايش به اندازه متعارف خمس بردارد.

سؤال259: شخصى ماشين سوارى برايش ضرورى است آيا مى‏تواند از طريق جمع كردن درآمد در طول چند سال اين ماشين را تهيه كند و در صورت جمع كردن، آيا خمس تعلّق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  در فرض مسأله فقط درآمد سال آخر براى خريدن ماشين از خمس مستثنى است ولى بايد خمس درآمدهاى سالهاى قبل را بپردازد.

سؤال‏260: شخصى است هم كشاورزى دارد و هم چند رأس دام دارد دامها به حدّ نصاب نمى‏رسند كه زكات آنها را بدهد و دامها نيز معلوفه هستند و حال اگر اين شخص بخواهد، خمس مالش را بدهد چه كار بايد بكند، آيا به درآمد كشاورزى و درآمد و منفعت دامها خمس تعلّق مى‏گيرد و اگر سال اول خمس داد و سال دوم تعداد دامها تغيير نكرد از نظر عدد ولى از نظر قيمت، آنها بالا رفت آيا بازهم خمس به اضافه قيمت آنها تعلّق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه عائدات از هر راهى كه مشروع بوده و از مخارج سالانه اضافه باشد بايد خمس بدهد و اضافه قيمت نيز در سالهاى بعد خمس دارد.

سؤال‏261: من باغى دارم و سالانه تعدادى نهال ميوه در آن مى‏رويد و سه ساله كه بشوند آنها را مى‏فروشم آيا خمس آن را سر سالم بپردازم يا همان وقتى كه فروختم؟

جواب:  در آخر سال خمسى خود بايد قيمت آنرا در نظر بگيريد و خمس آنرا بپردازيد.

سؤال‏262: شخصى است دامدار و كشاورز و دامهاى او نيز به حدّ نصاب نمى‏رسند و اين شخص علاوه بر كاه و علوفه‏اى كه از كشاورزى خود به دست مى‏آورد مقدارى كاه و علوفه نيز خريدارى مى‏كند و هنگام پايان سال مقدارى از كاه و علوفه اضافه مى‏آيد وظيفه اين شخص براى خمس دادن چيست؟ آيا خمس به مقدارى كه مال كشاورزى خودش مى‏باشد تعلّق مى‏گيرد يا به مقدارى كه خريده شده يا به هر دو و اين در صورتى است كه هر دو كاه يعنى كاه كشاورزى خودش و كاه خريدارى شده با هم مخلوط شده‏اند؟

جواب:  مجموعه درآمد سالانه با مجموع مخارج سال مقايسه مى‏شود هرچه كه اضافه باشد خمس دارد.

سؤال263: آيا چيزى كه مؤونه سال بوده است مانند خانه يا فرش و يا كتاب و وسائل و لوازم ديگر به همين جهت هم در سرسال خود در موع خمس آن را به حساب نياورده است امّا بعد از گذشتن سال، آن را مى‏فروشد، خمس به آن تعلق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  در فرض سؤال چنانچه بعد از گذشتن سال آن را بفروشد در غير خانه خمس بر آن تعلق نمى‏گيرد و در خانه نيز اگر خانه خود را مى‏فروشد تا خانه ديگرى را بخرد خمس بر آن تعلّق نمى‏گيرد ولى در غير اين صورت بايد خمس پول خانه را بدهد.

سؤال‏264: احتراماً بدين وسيله مشروح حركات و معاملات اقتصادى كه در فاصله 3 سال اخير خمسى خود انجام داده‏ام جهت اطلاع از ميزان بدهى خود بر اساس فتواى آن حضرت به استحضار عالى مى‏رساند:

اولاً- در ابتداء رمضان سال 1416 ه ق چون ابتداء كار و شغل جديدم بود مبلغ دويست هزار تومان بابت خمس يك ميليون تومان موجودى نقد و وسائل دفتر دست گردان نموده و ميزان بدهى از مبلغ مزبور را نيز چندى پيش تحويل دفتر آن حضرت دادم.

ثانياً- قبل از حلول سال خمسى 1417 ه ق منزلم را با توجّه به سودى كه مى‏كرد و در آن محل راحت نبودم به مبلغ 000/17500 تومان فروختم و نيز ماشينم را كه اقساط خريده بودم به نقد فروختم و بإ؛باظظ  مقدارى قرض مجموعاً000/28500 تومان محل سكونت جديدى در شأن خود و خانواده مهى كردم و مجدداً نيز ماشين جديدى به اقساط با توجّه به اعتبار خود برداشتم و در طول سال 1417 ه ق تا 1418 مشغول پرداخت اقساط و بدهى ملك و ماشين بوده و اخيراً نيز با اتمام بدهى و پس انداز ديگرى كه داشتم ماشين اقساطى مزبور را به نقد به مبلغ 000/3500  تومان فروخته و با استقراض مجدد 000/5000 تومان ماشينى در شأن خانواده و خود به مبلغ 000/11000 تومان ابتياع نمودم عليهذا با عنايت به اينكه:

1- با ارتحال حضرت امام رحمة اللّه عليه با اجازه مجتهدين حاضر سال 1416 و 1417 ه'ق را بقاء بر ميّت بودم.

2- حدود سه ماه است كه قبل از حلول رمضان 1418 ه'ق براى عمل احكام به حضرتعاى رجوع كرده‏ام.

3- در حال حاضر مبلغ چهار ميليون تومان مقروض بوده و يك ميليون تومان مطالبه دارم.

على هذا مستدعى است مرقوم فرمائيد كه به مبالغ سود حاصل از فروش منزل و اتومبيل در سال 1417 ه'ق خمس تعلّق مى‏گيرد يا خير (با قيد به اينكه قبل از حلول سال خمسى پس انداز خود را نيز با وجوه حاصل از روش جمع نموده و معامله نمودم).

و در سال 1418 كه هم اكنون در آستانه حلول ماه مبارك رمضان و سال خمسى مربوطه هستيم و قبل از حلول سال مزبور به آن حضرت در ارتباط با تمام مسائل شرعى و احكام من جمله خمس رجوع نمودم چقدر خمس بدهكار مى‏باشم؟

جواب:  مؤنه زندگى - يعنى لوازم خانگى - از تعلّق خمس مستثنى است و خمس بآن تعلّق نمى‏گيرد. چه اينكه مثل خانه و ماشين عيناً باقى

بماند ى اينكه آنرا بفروشيم و از پول مؤنه آن زندگى ديگرى فراهم كنيم. بنابراين بر حسب مرقوم جنابعالى چيزى از بابت خمس بدهكار نيستيد ولى دو مطلب را لازم است در نظر بگيريد:

ج‏1 - در مؤنه لازم است اكتفا شود بآنچه كه مورد احتياج است و با موقعيت شخص نيز متناسب است. بنابراين اگر با ماشينى كه قيمت آن مثلاً پنج ميليون تومان است بتوانيم احتياج خود را رفع و موقعيت خود را حفظ كنيم يك ماشين 11 ميليون تومانى فراهم كنيم آن شش ميليون تومان اضافى خمس دارد.

ج‏2 - قرض هر سال جزء مؤنه آن سال است امّا قرضى كه بايد سال آينده آنرا بپردازيم جزء مؤنه آن سال است امّا قرضى كه بايد سال آينده

آنرا بپردازيم جزء مونه امسال نيست و جزء مؤنه سال آينده است.

سؤال‏265: اگر انسان وسيله نقليه خود كه مورد نيازش مى‏باشد در بين سال بفروشد و تا پيش از رسيدن سال مجدّداً وسيله نقليه ديگرى خريدارى كند آيا بايد خمس پول را بدهد يا اصلاً خمس ندارد؟

جواب:  در صورتى كه مورد احتياج و مطابق شأن و موقعيت اوست خمس ندارد به شرطى كه از درآمد در بين سال تهيه شده و پول آن يك سال كنار نمانده باشد.

سؤال‏266: افرادي كه خانه خودشان را مى‏فروشند و تبديل به پول مى‏نمايند آيا منتظر رسيدن سال باشند تا اينكه خمس آن را پرداخت نمايند يا به محض فروختن خانه و تحويل گرفتن پول خمس به آن تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر بعد از فروختن خانه پول آن را در تهيّه مؤنه زندگى و لوازم مورد احتياج خود قبل از رسيدن سال خمسى خرج كردند خمس ندارد و اگر خرج نكردند و نگاه داشتند تا آخر سا بايد خمس آن را بپردازند.

سؤال‏267: آيا كتبى كه در مدّت يك سال مطالعه نشده خمس تعلّق مى‏گيرد؟

جواب:  اگر در مظانّ مطالعه نيست و زائد به حساب مى‏آيد جزء مؤنه نيست و در صورتى كه از راه هبه و ارث به دست نيامده خمس به آن تعلّق مى‏گيرد.

سؤال‏268: فردى مالياتهاى دولت را به صورت چك پرداخت مى‏نمايد، البتّه بعد از سال خمسى. حال وقتى سا خمسى بعد كه رسيد چكهايى كه به اقساط داده و بدهكار است را به عنوان مقروض بودن مى‏تواند از سرمايه كسر نمايد؟

جواب:  مالياتى كه اين سال بايد پرداخت شود جزء مؤنه امسال است و مى‏تواند كسر نمايد.

سؤال‏269: اين جانب يكى از مقلدين حضرتعالى در همدان بوده و معلم مى‏باشم نظر به پرداخت وجوهات ماليه (خمس و زكات) و وجوب آن به فتواى عموم علما اعلام سال قرار داده بودم ولى متأسفانه به سبب گرانى ارزاق و بالا بودن سطح مخارج در پايان سال چيزى اضافه نكرده بلكه كسر هم آورده‏ام ولى مايلم جزو پرداخت كنندگان وجوهات و مشمول دهندگان زكات كه از صفات مؤمنان و شيعيان ائمه اطهار عيلهم صلوات اللّه مى‏باشد قرار گيرم آيا مى‏توانم به صورت اقساطى ماهيانه عشر (يك دهم) آن را كنار گذاشته و در هر ماه به نماينده آن حضرت جهت مصارف حقوق و وجوهات ماليه پرداخت نمايم؟ و آيا اين مقدار كفاف خمس و زكات خواهد داد يا هنوز بدهكار محسوب مى‏گردم با توجه به اينكه نمى‏خواهم مسايل خمس و زكات را عوض نموده بلكه جهت تسهيل در پرداخت ن اينطو عمل نمايم.

جواب:  در صورتى كه عائدات سالانه جنابعالى از مخارج سالانه شما بيشتر نباشد - كه در نامه خود مرقوم داشته بوديد - به اموالتان خمس تعلّق نمى‏گيرد چنان كه زكاة هم به اشياء خاصّى تعلق مى‏گيرد كه در رساله ذكر شده است و مراجع مى‏فرماييد.

و در فقه شيعه هم مالياتى به عنوان عشريه به خصوص نداريم ولى كسانى كه بخواهند به عنوان انفاق مالى در راه اسلام گام بردارند و خدماتى انجام بدهند تا از اين راه به خداوند متعال تقرّب بجويند عناوينى از قبيل متصدقين يعنى تصدّق دهندگان و محسنين (نيكوكاران) داريم، جنابعالى مى‏توانيد با دادن صدقات و كمك به افراد محتاج و مستمند نام خود را در ديوان الهى تحت اين عناوين ثبت نماييد و همينطور مى‏تواند در ساختن مسجد يا حسينيه و امثال آن نيز شركت نماييد.

ج2:

سؤال 310 - سال خمسى از چه زمانى شروع مى‏شود؟ و ملاك يك سال شمسى است يا قمرى؟

جواب:  يك سال بعد از اولين درآمد و فرقى بين آن دو نيست.

سؤال 311 - زمينى را به علت سفت بودن قبل از شخم زدن مجبوريم آبيارى كنيم تا خاك نرم گردد و بعداً شخم بزنيم آيا پولى كه بابت خريد آب مى‏دهيم جزء مخارج سال است؟ و مى‏توان آنرا از محصول كسر نمود يا خير؟

جواب:  اگر از درآمد همان سال پرداخت نموده باشيد جزء مخارج همان سال است.

سؤال 312 - آيا هنگام پرداخت خمس قصد قربت واجب است؟ و چنانچه قصد قربت نكرد برئ الذمه مى‏شود يا خير؟

جواب:  قصد قربت در آن شرط است.

سؤال 313 - افرادى كه از مراجع تقليد وكالت در امور حسبيّه دارند به چه مقدار مى‏توانند دستگردان و مصالحه كنند؟

جواب:  در مواردى كه معلوم نيست متعلّق خمس قرار گرفته است مى‏تواند مصالحه نمايد و در صورتى كه نقداً نمى‏تواند پرداخت كند مى‏تواند دستگردان و به وى مهلت بدهد.

سؤال 314 - آيا انسان مى‏تواند به عنوان قرض از پول مخمّس خود بردارد و خرج مؤونه كند و در همان سال يا سال بعد، از درآمد سال جايگزين نمايد؟

جواب:  اگر در همان سال باشد كه براى مؤونه بابت قرض برداشت كرده، مى‏تواند از درآمد آن سال جايگزين نمايد گرچه احتياط آن است كه اين كار را نكند و از پول مخمّس هزينه نمايد.

سؤال 315 - آيا مراجع عظام يا نمايندگان آنان، مى‏توانند به شيعيانى كه وضع معيشتى خوبى ندارند، خمس مالشان را به آنان ببخشند؟

جواب:  در صورتى كه فقير باشند و راه ديگرى نداشته باشند در حدّ ضرورت مى‏توانند به آنان ببخشند.

سؤال 316 - پولى كه در حدّ شأن عرفى، و براى رفع نيازهاى پيش بينى نشده و اتفاقى، پس انداز مى‏شود، آيا متعلّق خمس است يا خير؟

جواب:  بلى، متعلق خمس است.

سؤال 317 - در شهر يا آبادى كه مردم يكديگر را مى‏شناسد و مى‏دانند كه خمس و زكات نمى‏دهند، معامله با آنان چگونه است؟

جواب:  در صورتى كه نمى‏دانيد به عين آن چيزِ مورد معامله خمس يا زكات تعلّق گرفته اشكال ندارد.

سؤال 318 - كسى كه درآمدى ندارد، يا اگر دارد به مخارج او كفايت نمى‏كند، آيا لازم است براى خود سال خمسى قرار دهد؟

جواب:  در فرض مذكور قرار دادن سال خمسى لازم نيست.

سؤال 319 - حقوق بگيران و افرادى كه ماهيانه مبلغى دريافت مى‏كنند آيا مى‏توانند براى هر حقوق دريافتى، سال جداگانه‏اى قرار دهند؟

جواب:  بلى مى‏توانند ولى بهتر اين است كه براى خود يكسال را در نظر بگيرند چون حفظ و نگهدارى چند سال مشكل است.

سؤال 320 - آيا مى‏توان سال خمسى را تغيير داد؟ چگونه؟

جواب:  مى‏تواند سال خمسى را جلوتر قرار دهد و اگر عقب‏تر قرار داد بايد مدّت اضافى را محاسبه نمايد و اين تاخير با اجازه فقيه باشد.

سؤال 321 - شخصى كه هميشه حساب سال خود را داشته امّا بر اثر يك حادثه به مدت سه سال وجوه شرعى را حساب نكرده است؛

1 - نسبت به مدّت سه سال شرعاً چه وظيفه اى دارد؟

جواب:  در صورتى كه در اين مدّت اضافه بر آنچه قبلاً خمسش را داده است بدست آورده بايد خمس مازاد را پرداخت نمايد؟

2 - نسبت به وسائل خانه چه وظيفه‏اى دارد؟

جواب:  در فرض مذكور بايد با مرجع تقليدش يا كسى كه از طرف او وكالت در گرفتن خمس دارد مصالحه نمايد؟

سؤال 322 - كسى كه براى دادن خمس سال قرار داده، آيا در وقت حساب بايد آذوقه‏اى را كه ممكن است هنوز قيمت بعضى از آنها را پرداخت نكرده به حساب بياورد؟ و ضمناً چه نوع بدهكاريهائى را مى‏تواند از موجودى كسر نمايد؟ و در اينمورد آيا فرقى بين كارمند و كارگر يا كاسب و تاجر هست؟

جواب:  آن مقدار از آذوقه كه قيمت آنرا بدهكار است و امسال بايد بپردازد و جزء مخارج امسال است خمس ندارد و بدهكاريهائى كه امسال بايد پرداخته شود و براى تامين مخارج امسال بوجود آمده است، خمس ندارد و فرقى ميان كارمند و كاسب نيست، محصول كار هر كس كه عائدات او اضافه از مخارج ساليانه او باشد خمس دارد.

سؤال 323 - بانك مسكن در قالب عقود جعاله، مشاركت مدنى، و بيع اقدام به پرداخت تسهيلات مسكن مى‏نمايد.

جهت پرداخت تسهيلات بدين صورت عمل مى‏شود كه به ازاى هر دوره (كه دوره‏ها بر اساس سقف تسهيلات پرداختى و نوع استفاده آن كه جهت خريد خانه دست دوم باشد يا جهت خريد منزل نوساز دست اول و يا تكميل ساختمان تفاوت مى‏كند. و فعلاً دوره‏ها شش، پنج و چهار ماهه هستند) يك برابر متوسط موجودى صاحب حساب به وى تسهيلات در غالب عقود فوق تعلّق مى‏گيرد.

لازم به ذكر است كه مشترك وقتى تسهيلات را دريافت مى‏كند همزمان كل موجودى حساب خود را نيز برداشت مى‏نمايد و البته سودى به اين گونه سپرده‏ها تعلق نمى‏گيرد؛ گرفتن سود از بانك چه حكمى دارد؟ و آيا به ماندن پول بيش از يكسال در بانك خمس تعلّق مى‏گيرد يا خير؟

جواب:  در صورتى كه به آنچه در پشت ورقه بانكى نوشته شده عمل شود گرفتن سود از افراد مانعى ندارد و همچنين اگر خريد خانه جز از طريق پس اندازِ پول بيش از يكسال امكان‏پذير نيست به آن پول خمس تعلّق نمى‏گيرد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -