انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس زمين و باغ و محصولات كشاورزى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 752 :آيا به زمين زراعتى و باغ كه از درآمد سال خريدارى شوند، خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: در فرض سؤال ، اگر باغ براى استفاده خود و خانواده از ميوه آن خريدارى شده و مناسب با شأن او و در حدّ نياز او باشد خمس ندارد. و اگر براى فروش ميوه آن باشد خمس دارد. ولى زمين زراعتى در حكم سرمايه است، و طبق احكام خمس سرمايه خمس دارد.

سؤال 753 :شخصى باغى براى استفاده خود و خانواده اش خريدارى كرده است، در بعضى سالها بطور اتفاقى ميوه آن بيش از مصرف خانواده او بوده و بفروش مى رسد، آيا به اين باغ خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: در فرض سؤال ، اگر باغ زايد بر مؤونه نيست خمس آن واجب نيست. ولى ميوه آن اگر زايد بر مؤونه باشد، خمس دارد.

سؤال 754 :شخصى حساب سال نداشته است و زمين موروثى خود را به صورت باغ درآورده تا از ميوه آن استفاده كند. پس از چند سال، مقدارى محصول ميوه باغ، زائد بر احتياج او شده است. اكنون مى خواهد حساب سال قرار دهد، خمس اين باغ چگونه است؟

جواب: در فرض سؤال ، اگر مخارج باغ از درآمد سال او بوده باغ مذكور خمس ندارد ولى ميوه آن مقدارى كه زايد بر مؤونه است خمس دارد.

سؤال 755 :شخصى با مقدارى پول خمس داده زمينى خريدارى كرده و به صورت باغ درآورده تا از ميوه آن جهت تجارت استفاده كند، آيا به اين باغ خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: خمس تفاوت قيمت زمين و نيز خمس درختها را بايد بپردازد.

سؤال 756 :اينجانب زمين مواتى را احياء كرده ام، آيا به اين زمين خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: اگر زمين را به صورت باغ درآورده ايد تا از ميوه آن براى خود و خانواده تان استفاده كنيد و قصدتان فروش ميوه نبوده و زايد بر حاجت نيز نباشد، خمس ندارد. بلى اگر باغ را بفروشيد بايد خمس قيمت فعلى آن را بپردازيد. و اگر زمين را به منظور زراعت يا به عنوان باغى كه ميوه آن را بفروشيد آباد كرده ايد، خمس قيمت فعلى آن بايد پرداخت شود. هرچند باغ را نفروخته باشيد.

سؤال 757 :آيا زمين هاى كشاورزى خمس دارد؟

جواب: زمين كشاورزى در حكم سرمايه است و خمس دارد. ولى چنانچه زمين به مقدارى است كه فقط براى تأمين زندگى و معاش اوست و اگر خمس آن را بدهد قادر به ادامه زندگى نخواهد بود، لازم نيست فعلا خمس آن را بپردازد. و در صورتى كه بعداً متمكن شد بپردازد. گرچه تدريجى باشد.

سؤال 758 :شخصى زمينى را براى زراعت گندم مورد نياز خانواده خود خريدارى كرده است و چيزى از آن را بفروش نمى رساند. آيا اين ملك متعلق خمس است؟

جواب: بلى خمس آن را بايد بپردازد. مگر اينكه بمقدار امرار معاش باشد كه فعلا خمس ندارد.

سؤال 759 :اينجانب داراى چند هكتار زمين كشاورزى هستم كه خمس آن را پرداخته ام. و هر ساله مقدارى گندم از آن برداشت مى كنم كه قسمتى از آن را جهت تأمين معاش خانواده خود مصرف مى كنم و بقيه را به فروش مى رسانم. لطفاً كيفيت خمس آن را بيان فرماييد. و آيا مخارجى كه براى كشت و برداشت گندم مزبور صرف كرده ام مى توانم از حاصل كسر كنم؟

جواب: مقدارى از محصول گندم مزبور كه از مخارج سال خود و خانواده شما زياد بيايد، بايد خمس آن را بپردازيد. و مخارجى كه براى بدست آوردن محصول مصرف كرده ايد اگر چيزى است كه عين آنها باقى نيست مى توانيد از حاصل كسر كنيد و اگر چيزى است كه عين آنها باقى است، مثل ابزار و آلاتى كه براى شخم زدن و درو كردن، از درآمد سال خريدارى كرده ايد بايد خمس آنها را بپردازيد و نمى توانيد از حاصل كسر كنيد.

سؤال 760 :اينجانب هرساله مقدار مشخصى بذر گندم كشت مى كنم، آيا هرسال بايد خمس آن را بپردازم؟

جواب: سال اوّل كه خمس آن را داديد، آن مقدار در سالهاى بعد خمس ندارد.

سؤال 761 :شخصى از درآمد سال، ملك يا چيز ديگرى را براى تجارت و سرمايه خريده، و تا آخر سال ترقى كرده و 100 هزار تومان ارزش پيدا كرده و خمس آن را نداده است. در پايان سال دوم، ارزش آن 200 هزار تومان شده است، فعلا خمس آن چگونه محاسبه مى شود؟

جواب: در فرض سؤال ، خمس آن 56 هزار تومان مى شود. چون آخرِ سال اوّل، خمس آن را كه 20 هزار تومان بوده، نداده است. و همانگونه كه سهم صاحب سرمايه ترقى كرده، خمس هم ترقى كرده است. لذا فعلا بايد خمس سال اول و ترقى سال دوم آن را، باضافه خمس ترقى سهم صاحب سرمايه بدهد. و اگر سال دوم نيز آن را نپرداخت، بايد همينطور خمس را بصورت تصاعدى محاسبه و بپردازد.

بنابراين، در فرض سؤال ، خمس سال اول 20 هزار تومان بوده، كه در سال دوم 20 هزار تومان ترقى و سود داشته، جمعاً 40 هزار تومان مى شود. و سهم صاحب سرمايه كه سال اول 80 هزار تومان بوده، در سال دوم 80 هزار تومان ترقى و سود داشته، كه خمس آن 16 هزار تومان مى شود. در نتيجه خمس سرمايه فعلى 56 هزار تومان است و سرمايه خالص 144 هزار تومان مى باشد.

سؤال 762 :شخصى زمينى دارد كه قيمت آن بالا رفته و بواسطه همين زمين مستطيع شده است. حال قسمتى از زمين را فروخته تا صرف حج كند، آيا بايد پول آن را تخميس كند؟

جواب: در فرض سؤال ، اگر اصل زمين متعلّق خمس نباشد، مثل اينكه ارث يا صداق بوده خمس ندارد ولى اگر آن را از پول مخمس خريدارى كرده ترقى قيمت مقدارى كه بفروش رسانده جزء درآمد سال اوست كه اگر تا پايان سال در مؤونه صرف نشود خمس دارد (ترقى قيمت نسبت به زمانى كه خريده است ملاحظه مى شود) ولى اگر به عنوان مال التجاره و استفاده از ترقى قيمت، خريدارى كرده در صورتى كه با پول مخمس خريدارى كرده بايد خمس ترقى قيمت زمين را همه ساله بپردازد. و در همين فرض اگر با پول غير مخمس خريدارى كرده، بايد خمس زمين را به قيمت فعلى بپردازد. و در سالهاى بعد نيز خمس ترقى قيمت آن را بپردازد.

سؤال 763 :اينجانب زمينى خريدارى كرده ام تا پس از ترقى قيمت بفروشم، آيا پس از فرارسيدن سال خمسى خمس قيمت فعلى آن را بايد بپردازم يا خمس قيمت خريد را؟

جواب: خمس قيمت فعلى را لازم است بپردازيد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -