انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس ابزار كار

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 714 :آيابه ابزار كسبوكار انسان كه از درآمد سال تهيه مى كند، خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: بلى، بايد خمس آن پرداخت شود.

سؤال 715 :كارمندى كه براى بهبود وضع مالى خود يك باب مغازه باز مى كند، آيا به ابزار كارى كه براى كار در مغازه تهيه مى كند، خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: بلى، خمس تعلّق مى گيرد.

سؤال 716 :اينجانب دانشجوى رشته پزشكى مى باشم. اگر براى استفاده آينده خود بعضى از دستگاهها و لوازم پزشكى را خريدارى كنم، با توجه به اينكه فعلا به آنها نيازى ندارم، آيا بايد خمس آنها را بپردازم؟ اگر از دستگاههاى مذكور براى يادگيرى دروس خود يا مثلا سنجش فشار خون اعضاى خانواده خود استفاده كنم، خمس آن چگونه است؟

جواب: اگر دستگاههاى فوق مربوط به كسب شما باشد خمس دارد. و اگر بگونه اى است كه در امر تحصيل و يا سنجش فشار خون اعضاى خانواده مورد نياز باشد، خمس ندارد.

سؤال 717 :اگر كسى ماشين كار يا ابزار خود را به صورت قسطى خريدارى كند، خمس آن چگونه است؟

جواب: هرچه از اقساط را كه پرداخت خمس آن را نيز بپردازد.

سؤال 718 :مبلغ سى هزار تومان وام گرفتم و با آن يك دستگاه كليدسازى تهيه كردم و با آن كار مى كنم. سال بعد وام مربوط به آن را پرداختم، آيا خمس بايد بپردازم؟

جواب: بلى، خمس مبلغ مزبور بايد پرداخته شود.

سؤال 719 :اينجانب قسمتى از لوازم زندگى مورد نياز خود را فروخته و با آن ابزار كار تهيه كرده ام. آيا به پول آن خمس تعلق مى گيرد؟

جواب: اگر لوازم زندگى را از درآمد سال، يا با مال غير مخمس خريدارى كرده ايد، بايد خمس آنها را بپردازيد. و اگر با مال مخمس خريدارى كرده ايد، بايد خمس ترقى قيمت آن را بپردازيد.

سؤال 720 :شخصى اتومبيل وانت خود را كه جهت كار و كسب استفاده مى كرده بفروش رسانده تا خانه اى خريدارى كند، آيا به پول آن خمس تعلّق مى گيرد؟

جواب: اصل پول اتومبيل در صورتى كه خمس آن را قبلا داده، خمس ندارد. ولى ترقى قيمت آن اگر در سال فروش مصرف نشود خمس دارد. و اگر اتومبيل را از درآمد سال خريدارى كرده، و در سال بعد بفروش رسانده، بايد خمس قيمت فعلى آن را بلافاصله بپردازد.

سؤال 721 :شخص كشاورزى با يك تراكتور كه جزء ضرورى اسباب كار او بوده زندگى مى كرده و فعلا نمى تواند كار كند و تراكتور را ـ با اينكه احتياج به آن دارد ـ فروخته تا با پول آن به مكّه مشرّف شود، آيا اين پول خمس دارد؟

جواب: اگر تراكتور را از درآمد سالهاى قبل تهيه كرده، لازم است به مجرّد فروش خمس همه قيمت آن را بپردازد و اگر از پول خمس داده شده خريده است مازاد بر قيمت خريد آن، جزء درآمد سال فروش است، كه اگر تا پايان سال مصرف در مؤونه نشود، خمس دارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -