انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام متفرقه خريد و فروش

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خياطى براى نامحرم

سؤال712. خيّاطى مرد اجنبى براى زنان، چه حكمى دارد؟

جواب:  جواز آن مبنى بر اين است كه در مقدمات و مقارنات و لوازم آن، حرامى صورت نگيرد.

 

دلاّلى و واسطه گرى براى حرام

سؤال713. دلاّلى گرفتن براى كارهاى حرام ـ مانند معاملات ربوى ـ آيا حرام است؟ و آيا پول گرفته شده از طرفين ضمان  آور است؟

جواب:  بله، اين كار حرام است و پول آن هم حرام مى  باشد.

 

وثيقه قرار دادن در قبال اخذ وجه

سؤال714. براى آزاد كردن زندانى، فردى حاضر است در قبال دريافت مبلغى پول، سند منزلش را به عنوان وثيقه قرار دهد؛ آيا اشكال دارد؟

جواب:  اشكالى ندارد.

 

دختران فروخته شده در كشورهاى ديگر

سؤال715. در بعضى كشورها، دختران توسّط والدين به فروش مى  رسند، آيا اين كار جايز است؟

جواب:  خير، جايز نيست.

خريد و فروش تمبر پستى

سؤال716. فروش تمبرهاى پستى ـ كه قيمت معيّنى دارند ـ به قيمت بيشتر، چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر به حدّ اجحاف نباشد، جايز است.

 

فروش بن

سؤال717. آيا فروش بن هايى كه بعضى از اداره  ها و يا.... به كارمندان خود مى  دهند، با قيمت كمتر و تبديل آن به پول نقد، جايز است؟

جواب:  معاوضه  ى آن جايز است، اگر شرطى با او نشده باشد.

 

فروش اجناس يارانه  اى در بازار آزاد

سؤال718. اگر دولت اجناسى را به بنگاه  ها و مغازه  ها يا نانوايى  ها با يارانه، جهت فروش به مردم با قيمت خاصى داده باشد و آن ها اين اجناس را تا چند ماه و يا چند سال هنوز نفروخته باشند، آيا با زياد شدن قيمت ها مى  توانند آن را به قيمت روز در بازار آزاد بفروشند؟

جواب:  اگر دولت ملك آن ها نكرده و هنوز خودش مالك است نمى  توانند بفروشند، اما اگر به آن ها فروخته است و آن ها طبق شروط قرارداد عمل نكنند و دولت مطلع شود، دولت مى  تواند فسخ كند.

 

خريد بليت سيرك و...

سؤال719. در سرگرمى  هايى مانند سيرك و بندبازى و موتورسوارى (كره مرگ و ديوار مرگ) خريد بليط جهت تماشا، چه حكمى دارد؟

جواب:  مانعى ندارد، اگر مشتمل بر حرام نيست.

 

فروش انگور به تهيه كنندگان شراب

سؤال720. فروش ميوه  هايى مانند انگور به كسانى كه سابقه شراب درست كردن دارند، چگونه مى  باشد؟

جواب:  اگر به قصد حرام يا كمك به حرام نفروشد جايز است، اگرچه احوط ترك آن است.

 

قرعه براى پرداخت پول روى هم گذاشته شده

سؤال721. آيا جايز است چند نفر مالى را اعمّ از پول يا كالا روى هم بگذارند و با قرعه تمام آن را بدون هيچ بازپرداختى به يك نفر واگذار كنند؟

جواب:  اگر همگى با رضايت مالشان را به يكى ببخشند، بدون اين كه خود را از جهت قرعه ملزم بدانند، مانع ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -