انهار
انهار
مطالب خواندنی

خريد و فروش طلا و زرگرى

بزرگ نمایی کوچک نمایی

معامله  ى طلا

سؤال676. زرگرها در مقابل ساخت و تبديل شمش به زيورآلات، مزدى معيّن مى پردازند، سپس همان طلاى ساخته شده را در مقابل وزن مساوى از طلاى شمش، با اضافه ى اجرت ساخت بيشتر به ديگرى مى  فروشند، آيا چنين معامله اى صحيح است؟

جواب:  اگر ثمن معامله پول باشد، يا اجرت ساخت را جداگانه بدون ارتباط به عوضين معامله بگيرد، اشكال ندارد.

 

مزد گرفتن براى ساختن طلا

سؤال677. گاهى اوقات مشترى طلاى نساخته را به طلاساز مى  دهد تا برايش بسازد. بعدا طلاساز همان مقدار طلا را از حيث وزن، طلا مى سازد و به اضافه مزد عمل پس مى دهد. آيا اين كار حلال است يا ربا محسوب مى  شود؟

جواب:  اگر آن طلاى غير معمول را به همان مقدار از طلاى معمول با اضافه معامله كنند، ربا و حرام است و اگر دو معامله باشد كه طلاى نساخته را بفروشند و بعد طلاى ساخته را با قيمت بيشترى بخرند، اين اشكال ندارد و طلاساز مى  تواند از مشترى اين وكالت را بگيرد كه از طرف او اين دو معامله را انجام دهد.

 

مبادله طلا با طلا

سؤال678. فروش طلا به طلا به صورت نقد و گرفتن اجرت ساخت، چه وجهى دارد؟ فروش طلا به طلا به صورت نسيه و مدت دار، چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر عوضين قيمت شود و در حقيقت دو معامله انجام شود، هر دو نحو صحيح است، اما اگر يك معامله باشد، لازم است هم نقد باشد و هم مساوى بودن اجرت اضافى و نيز در مجلس عقد تقابض صورت گيرد.

 

فروش مدت  دار طلا

سؤال679. آيا فروش طلا به صورت مدت دار اشكال دارد؟ به طور كلى شغل طلا فروشى و طلاسازى در اسلام چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر به ازاى طلا نباشد اشكال ندارد؛ و با رعايت موازين شرعى، اين شغل حلال است.

 

ساختن طلاى مردانه

سؤال680. ساختن طلا جهت استفاده  ى مردان چه حكمى دارد؟

جواب:  چنان چه اختصاصى مردان باشد، حرام است.

 

خريد و فروش طلا با طلا

سؤال681. اگر طلايى به قيمت ارزان تر از طلاى هم وزن خود خريده شود، چه حكمى دارد؟ در صورت راضى بودن طرفين چه حكمى دارد؟

جواب:  اشكال ندارد.

خريد و فروش انگشتر طلاى مردانه

سؤال682. خريد و فروش انگشتر طلاى زرد مردانه كه فقط مورد استفاده  ى مردان قرار مى گيرد، باطل است يا فقط حرام مى  باشد؟

جواب:  معامله با علم به انحصار فايده در حرام، باطل است و در صورتى كه منفعت حلالى دارد، بايد مقصوده باشد و خريدار اگر انگشترى را گرفته، نسبت به ماده  ى انگشترى (طلا) ضامن است.

 

 خريد و فروش كالاى ممنوع و قاچاق كالا

 سؤال683. حكم خريد و فروش كالاى ممنوعه (به لحاظ قانونى) ـ مانند اجناس قاچاق ـ چيست؟

جواب:  چون موجب قرار گرفتن در معرض خطر و ضرر است، تكليفا جايز نيست، اگرچه وضعا صحيح است.

 

سؤال684. احتراما، خواهشمند است نظر مبارك را در خصوص موارد ذيل اعلام فرماييد:

1) فروش فرآورده  هاى دريا مانند ماهى، ميگو، خاويار و... به صورت قاچاقى؛

2) فروش فراورده  هاى نفتى مانند نفت، بنزين، گازوييل به صورت قاچاقى؛

3) خريد و فروش اموال تاريخى و فرهنگى و عتيقه به صورت قاچاقى؛

جواب:  جايز نيست، زيرا در معرض خطر و ضرر است و در مواردى كه براى مسلمين مضرّ است تكليفا جايز نيست، اگرچه هر مورد وضعا، تابع شروط شرعيه همان مورد است، واللّه  العالم

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -