انهار
انهار
مطالب خواندنی

آیةالله شبیری زنجانی: نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست.

بزرگ نمایی کوچک نمایی
آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه در گفتگوی کوتاه با یکی از خبرگزاری های دینی منطقه ضمن بیان آسیبهای عزادارای های رایج در جامعه، مجلسهای سوگواری را مکانی برای آموزش مسائل دینی و ترویج حق دانسته و بر لزوم اخلاص در عزاداری ها تاکید کردند.
معظم له عزاداری برای امام حسین علیه السلام را از عالی ترین عبادات دانسته فرمودند: نحوه عزاداری در زمان ها و مکان ها ی مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می شود و لذا با گذشت بیش از هزار سال شاهد شور بیشتر در عزاداری ها هستیم ولی باید توجه داشت که نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست.
آنچه که در پی می آید قسمت اول گفتگوی آیت الله العظمی شبیری زنجانی دام ظلّه با این رسانه دینی است.
این روزها سخنان زیادی درباره نحوه عزاداری ها گفته می شود و شاهد ایجاد سبکهای جدید در عزاداری هستیم. نظر حضرت عالی در اینباره چیست؟
عزاداری برای امام حسین علیه السلام و سایر آن بزرگوارنی که در کربلا به شهادت رسیدند از عالی ترین عبادات است که در شکل گیری اعتقادات مردم تاثیر زیادی دارد لذا باید به گونه ای عمل شود که مرضی حضرات معصومین علیهم السلام باشد. نحوه عزاداری در زمان ها و مکان ها ی مختلف با در نظر گرفتن عرف تعیین می شود و لذا با گذشت بیش از هزار سال شاهد شور بیشتر درعزاداری ها هستیم ولی باید توجه داشت که نحوه عزاداری در برخی موارد صحیح نیست و حتی گاهی رگه هایی از رفتارهای صوفیانه در عزاداری ها دیده می شود. این خیلی بد است که انسان طریقه ای را که ما می دانیم مرضی خدای متعال و حضرت رسول صل الله علیه و آله  نیست در عزاداری دنبال کند. عزاداری در درجه اولِ عبادات است و طریقه آن باید مرضی الهی باشد.
برخی معتقدند رفتارهایی مانند رفتار مردم خرم آباد که مردم به مناسبت عزا به خود گل می ریزند و یا اینکه در همین شهر قم عده ای گل به سر خود یا لباس خود می ریزند باعث وهن عزاداریهاست. نظر حضرت عالی دراینباره چیست؟
نه اینها چه وهنی است؟! این چه حرفهایی است که زده می شود؟! این روش مورد تأیید فقهاء عظام وعلماء سلف بوده است. شنیدم مرحوم آقای بروجردی مبتلا به چشم درد بودند و یک سالی افراد برای عزاداری به منزل ایشان می آیند وایشان یک مقدار از همین گلهایی که عزاداران به خودشان مالیده اند به چشمش می گذارد و مشکل چشمشان برطرف می شود. ایشان تا نود سال عمر کردند و با این همه مطالعه و تحقیق تا آخر عمر به عینک نیاز پیدا نکرد.
چند سالی است که عده ای  در مجلسهای عزا به همراه ذکر امام حسین علیه السلام از موسیقی استفاده می کنند. این روش مورد تایید است؟
سبکهایی که با موسیقی همراه می شود درست نیست . باید از اینها اجتناب کنند. هر روز نمی شود یک حکم از احکام الهی را به بهانه های مختلف کنار بگذاریم و تحریف کنیم.
در برخی از هیاتها برای سوگواری بیشتر فقط از مداح استفاده می شود و یا اگر روحانی دعوت می شود خلوت ترین زمان جلسه به منبر اختصاص داده می شود. نظر حضرت عالی در اینباره چیست؟
بیان حرکت سیدالشهداء علیه السلام و مسائل دین مرهون زحمات علماء و اهل منبر و مادحین است که در طول سالها باعث زنده نگه داشتن دین شده است ولی اینکه روحانی در مجلس نباشد، راه انحرافی است و منشا و مقدمه راهی که باعث دورنگه داشتن مردم از تعلیمات اهل بیت و ائمه علیهم السلام می شود، همین حرکتهاست. حذف منبرها کار درستی نیست. منبر و مجلس امام حسین علیه السلام مکان آموزش افراد است. قدیم هم همین روش وجود داشت و مردم مطالب دینی را از مجلسها می گرفتند.
 اوایل طلبگی ما در زنجان مرسوم بود که منبری اول احکام مورد ابتلا را برای مردم می گفت . برخی از احکام را مردم بلد نیستند و هدایت "بیّن الرشد" تبیین مسائل شرعی است. قدیم به این مساله مقید بودند اما متاسفانه الان به این مسائل کمتر توجه می شود. بهتر است مسائل مورد ابتلای مردم ابتدا گفته شود و سپس به بحث درباره موضوعی که انتخاب کرده اند بپردازند و این مطالب هم باید هم که گفته می شود جنبه هدایت داشته باشد.
آسیبهای منبرهایی که وجود دارد چیست؟
بحمدالله منبری های زیادی از قدیم تا به امروز در دستگاه حضرت سیدالشهداء علیه السلام خدمت کرده اند و با بیان مسائل مختلف در تبیین اهداف قیام حضرت سید الشهداء علیه السلام، عمل کرده اند ولی همین مساله که دیگراحکام شرعی کمتر گفته می شود از مشکلات منبر است و دیگر اینکه علیرغم خدمت بسیاری از اهل منبر و اخلاص ایشان، متاسفانه برخی از اهل منبر کمتر به واقعیت پابندند و در درجه اول به جذاب بودن و گرفتن منبرشان فکر می کنند درحالی که این روضه یک بهانه و معونه برای هدایت مردم در راستای خواست خداست و لذا باید سعی شود مطلبهای اساسی و مستند ارائه شود نه مطالبی که صرفا خوشایند مردم است. البته خوب است که مطالب خوشآیند مردم بیان شود اما مطالبی انتخاب شود که مستند هم هست و جنبه هدایتگری و اصلاح برای جامعه دارد. اگر نگوییم همه اعتقادات مردم قسمت مهمی از اعتقادات مردم به همین تبلیغات منبری ها مرتبط است. مبانی علمی در حوزه بررسی می شود اما آنچه در میان مردم اعتقاد ایجاد می کند عواطف است و این عواطف از طریق همین منبرها ایجاد می شود لذا باید مسیر درست باشد و این مرضی خدا ی متعال و حضرت رسول  صل الله علیه و آله است.
چه توصیه ای را برای منبری ها و هیاتی ها دارید؟
تلاش کنیم که ان شاء الله عملمان همراه با اخلاص باشد. اگر در منبر خلوص باشد تاثیر کلمات چندین برابر است. البته بیشتر افراد رعایت می کنند اما ما امیدواریم که این اخلاص و مستند حرف زدن عمومی شود. لازم است بدانیم که دو چیز در ایمان و اعتقادات مردم ماثر است یکی تبلیغات منبری ها و یکی هم اعمال کسانی که به تدین شناخته می شوند. مردم به ما نگاه می کنند واگر ما کژ رفتیم در اعتقادات مردم تاثیر منفی می گذارد لذا روحانیون  و متدینین ما باید در این زمینه خیلی دقت داشته باشند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -