انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1.در منيٰ قرباني به صورت مكانيزه و بدون حضور حجاج انجام مي‌شود، و حجاج ايراني با انجام نيت، به رئيس كاروان نيابت مي‌دهند. فتواي شما در اين‌باره چيست؟

جواب: كافي است

سؤال2.در حج تمتع، براي آقايان كه بار اول مشرف مي‌شوند انجام عمل تقصير (به معناي تراشيدن كامل موي سر) واجب است يا نه؟

جواب: تراشيدن كامل و كوتاه كردن هر كدام كافي است ولي احوط تراشيدن كامل است.

سؤال3.آيا بين دو عمره، فاصله لازم است؟

جواب:  بين دو عمره، فاصله لازم نيست.

سؤال4.آيا زن‌ها به طور مطلق مى‌توانند پس از نيمه‌شب، از مشعر به منا كوچ كنند؟

جواب:  زن‌ها كه كوچ كردن در روز براى آنان دشوار است، مى‌توانند بعد از نيمه‌شب كوچ ‏كنند.

سؤال5.آيا عمره‌ي مفرده يا عمره‌هاى مكرّرِ بعد از آن را مى‌توان به نيّت نيابت جمع انجام داد يا ‏فقط به نيابت از يك نفر مى‌توان انجام داد؟

جواب:  نيابت از چند نفر جايز است.

سؤال6.استظلال در ايام احرام چه حكمي دارد؟ اگر برخلاف فتواي جناب عالي عمل شده ‏باشد، كفاره آن چيست و وقت اداي آن چه هنگام است؟

جواب:  استظلال براي مردِ مُحرِم در حال سفر، حرام و كفّاره‌ي آن يك گوسفند است كه اگر ‏در حج ادا نكرد، بعد از بازگشت از حج، كافي است.

سؤال7.آيا مسجد شجره ميقات است يا از كنار آن هم احرام كافى است؟ و آيا بين زن و مرد فرقى است؟

جواب:  احرام از اطراف متصلِ مسجد شجره كافى است؛ گرچه احرام در مسجد افضل است و فرقى بين زن و مرد نيست.

سؤال8.حكم استظلال در شب چگونه است؟

جواب:  جايز نبودن استظلال از آفتاب، مخصوص روز است.

سؤال9.محل احرام حج، مكّه قديم است يا مطلق مكّه؟

جواب:  محل احرام حج تمتّع، شهر مكّه است؛ گرچه شهر بزرگ شده باشد.

سؤال10.آيا براى زنان و سالمندان و ضعيفان، رمى جمرات در شب جايز است؟

جواب:  رمى جمرات براى زنان و افراد معذور، در شب، جايز است.

سؤال11.مطاف، بين مقام و بيت است يا بيرون مقام هم كافى است؟

جواب:  در حال ازدحام و اتصال طواف كنندگان، طواف در بيرون مقام هم كافى است.

سؤال12.حكم رفتن به توابع مكّه بين عمره تمتع و حج، بدون احرام حج چيست؟

جواب:  خروج از مكّه بعد از عمره تمتع و قبل از حج، در صورت حاجت، با احرام، جايز است.

سؤال13.آيا طلبه‌اى كه به عنوان مُعين به مكّه مى‌رود و امورات معاش او با شهريه مى‌گردد، ‏مستطيع است؟

جواب:  كسى كه به عنوانِ مُعين و مانند آن، توان رفتن به مكّه را دارد، مستطيع است؛ ‏گرچه هزينه او از شهريه تأمين شود.

سؤال14.آيا پوشيدن ثوبين احرام براى زن‌ها لازم است؟

جواب:  پوشيدن دو جامه‌ي احرام بر زن واجب نيست.

سؤال15.اقتدا به امام جماعت در مسجد النبي و مسجد الحرام و مساجد محل سکونت در اين دو شهر در ايام حج و عمره و نيز سجده بر روي فرش در اين مساجد چه حکمي دارد؟
بفرماييد حکم نماز استداره اي در مسجد الحرام که مأمومين رو به روي امام و يا جلوتر از او قرار مي گيرند چه مي باشد؟

1- اقتداء به امام جماعت در مساجد مرقوم و شرکت در نماز جماعت مزبور صحيح و واقعي ثانوي است.

2- سجده بر روي فرش در موارد ضروري جائز است.

3-لازم است فقه اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) در مجامع علمي جهان اسلام تبيين شود تا پيروان هر مذهبي بدون تقية خوفي يا مداراتي وظيفه خود را آزادانه انجام دهند.
4- نمازِ استداره اي در مسجد الحرام در صورتيکه مأموم جلوتر از امام نسبت به کعبه نباشد جائز است.

سؤال16.آيا انجام بيش از يك عمره در ماه جايز است. در صورت منفي بودن پاسخ، عمره‌ي اضافه به يابت از ديگري چه حكمي دارد؟

انجام عمره‌هاي متعدد در يك ماه خواه براي خود و خواه به عنوان نيابت صحيح است.

سؤال17.مستدعي است بفرماييد سعي ما بين صفا و مروه در قسمت اضافه شده فعلي ـ كه به صورت عرضي مي‌باشد ـ چه حُكمي دارد؟

سعي بين كوه صفا و كوه مروه هر چند تعريض شده باشد كافي است به شرط آنكه خارج از عرض كوههاي مزبور نباشد.

سؤال18.از نظر حضرتعالي، طواف بايستي بين خانه و مقام باشد يا در شرايط خاص و يا به طور كلي، بيرون از مقام نيز جايز است؟ همچنين طواف در طبقه دوم مسجدالحرام چه حكمي دارد؟

در صورت اتصال طواف‌كنندگان، طواف در بيرون از مقام جايز است. طواف در طبقه دوم در صورت عدم امكان از طبقه اول، جايز است.

سؤال19.با توجه به ازدحام جمعيت و ممانعت مأموران سعودي، نماز طواف در طرفين مقام ابراهيم و با فاصله جايز است، يا نه فقط بايستي پشت و نزديك مقام باشد؟

در صورت عدم امكان پشت مقام تا حدّي كه نزد [خلف] مقام صادق باشد جايز است

سؤال20.اخيرا بيماري خاصي به نام آنفولانزاي خوکي در کشورهاي مختلف و از جمله عربستان رواج پيدا کرده که نگراني هايي را در دولت و ملت ايران خصوصا نسبت به حج و عمره به وجود آورده است، ليکن تا کنون هيچ مقام مسئولي حتي خود دولت عربستان نسبت به منع قطعي حج و عمره اظهار نظر نکرده اند. تنها وزير بهداشت دولت عربستان توصيه کرده است بيماران خاص و افراد بالاتر از شصت و پنج سال و نيز خردسالان به عمره و حج نروند.

از سوي ديگر از مجموع حدود هفتصد هزار نفر زائر عمره سال جاري نيز تا کنون حدود 50نفر بر اساس اخبار منتشره به اين بيماري مبتلا شده اند که همگي بحمد الله معالجه گرديده اند.
حال با توجه به نکات فوق خواهشمند است مرقوم فرماييد:

1. آيا ضرر محتمل در حدّ آمار فوق دليلي بر تأخير حج افراد مستطيع خواهد شد؟

2. آيا با توجه به اين که دولت عربستان منع قطعي براي افراد خردسال و بالاي شصت و پنج سال و

بيماران خاص ندارد، با اين مقدار احتمال ضرر، افراد مي توانند حج خود را به تأخير بيندازند؟

1. ضرر محتمل (در حدّ مذکور) نسبت به کساني که وجوب حجّ بر آنان مستقرّ شد مجوّز تأخير نيست.

2. ضرر محتمل(در حدّ مذکور) نسبت به کساني که امسال مستطيع شدند در صورت اطمينان به اينکه سال آينده هيچ ضرر محتمل ديگري پيش نمي آيد، مجوّز تأخير است.

3. در هر صورت اگر کسي با فرض مزبور حجّ انجام داد، حجّ او صحيح است.

سؤال20.سوال: کسي که در مجموع اقامت در مکه و مشعر و مني ده روز مي ماند و سپس به مکه بر مي گردد نماز در اين اماکن پس از بازگشت به مکه از نظر قصر و اتمام چيست؟

جواب: 1. نماز در مکه به دو صورت قصر و اتمام صحيح است.

2. نماز در غير مکه(در فرض مزبور) قصر است.

سؤال21.سوال: آيا مي شود نماز قضاء يوميه را به امام جماعت اهل سنت اقتداء کرد.

جواب:ميتوان اقتدا کرد.

سؤال22.سوال: هنگامي که امام جماعت اهل سنت در نماز سوره سجده دار مي خواند و نمازگزاران در اثناي قرائت، به سجده مي روند و بر مي خيزند؛

1.اولاً تکليف چيست؟

2.اگر کسي عمدا يا جهلاً يا سهواً سجده را ترک کرد، نمازش چه حکمي دارد؟

3.اگر ندانسته به رکوع رفت و سپس به سجده و دوباره به قيام برگشت تکليف چيست؟

جواب 1:1.در صورت امکان با اشاره سجده نمايد و بعد از نماز سجده کند و نماز او صحيح است.

2.در صورت عدم امکان چون مخالف تقيه است سجده کند و احتياطاً نماز را اعاده کند ، هر چند اقوي صحت نماز است.

جواب:نماز در فرض مذکور صحيح است.

جواب: نماز را در فرض ياد شده اعاده نمايد.

سؤال23.سوال:آيا رمي جمرات در طبقه سوم و چهارم... جايز است؟

جواب جائز است.

سؤال24.سوال: پشت بام مسجد النبي که ديوار اطراف پشت بام بيش از قامت انسان بلند است و هيچ طرف صفهاي جماعت مسجد پيدا نيست آيا اقتداء با اين وضع صحيح است؟

جواب 1.در صورتي که به وسيله يکي از مأموم ها که حاجبي ندارد اتصال حاصل شود اقتداء صحيح است.

2.در صورتي که به هيچ وجه اتصالِ بدون حجاب حاصل نباشد،براي مردها صحيح نيست.

سؤال25.سوال: کسي که در آخر ماه محرم به احرام عمره شده و بقيه اعمال را در ماه بعد انجام داد، آيا عمره اش از ماه قبل محسوب مي شود يا ماه بعد؟

جواب: 1. عمره مفرده در هر ماه صحيح است.

فاصله بين دو عمره شرط نيست.

سؤال26.سوال: افرادي که قرائت نمازشان صحيح نيست آيا مي توانند نائب شوند؟ و براي نماز نايب بگيرند.

جواب:با اذن منوب عنه صحيح است.

سؤال27.سوال: کسيکه نماز طواف را به جهت ازدحام جمعيت در نقطه دور از پشت مقام خوانده و بعد از نماز طواف با بقاء موالات عرفيه و فوت موالات عرفيه آيا اعاده نماز طواف بعد از رفع مانع پشت مقام لازم است؟

جواب:اعاده نماز طواف لازم نيست.

سؤال28.سوال: قطع طواف بدون عذر و انجام فعل منافي و فوت موالات بعد از شوط چهارم طواف فرموده ايد احتياطاً اتمام و اعاده کند .اگر تکميل نکند و فقط اعاده کند آيا طوافش اشکالي پيدا مي کند

جواب: انجام طواف کامل به قصد جامع بين تکميل و اعاده کافي است.

سؤال29.سوال:اگر حاجي بعد از انجام اعمال عمره و حج بفهمد وضويش باطل بوده و يا بي وضو بوده، وظيفه اش چيست؟

جواب: 1.اگر بعد از عمره و قبل از حج بفهمد بدون وضوي صحيح طواف عمره را انجام داد بايد طواف و اعمال بعد از آن را اعاده کند.

2. اگر بعد از حج فهميد و زمان اعاده گذشت حج او باطل است.

سؤال30.سوال: اگر حاجي در اثناء طواف محدث شده ولي با اعتقاد به صحت اعمال حج را انجام داد ، آيا حجّش صحيح است؟ و آيا فرق دارد در حدوث حدث بعد از شوط چهارم باشد و يا قبل آن؟

جواب:1.طواف از ارکان حج است و بدون وضو باطل است.

2.فرقي در حکم مذکور بين بعد از شوط چهارم و قبل از آن نيست.

سؤال31سوال: اگر طواف کننده نجاست بدن يا لباس را فراموش کند و در اثناي طواف يا بعد ازآن يادش بيايد حکم آن چيست؟

جواب:در صورت فراموشي بايد بدن و لباس را پاک کند و طواف را اعاده نمايد.

سؤال32.سوال: کسي که طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس از روي جهل يا نسيان به جا آورده آيا اعاده طواف و نماز واجب است؟ و تکليف او نسبت به اعمال مرتبه چيست؟

جواب:1.اگر جاهل به نجاست بود طواف و نماز طواف صحيح است.

2.اگر ناسي بود احوط اعاده طواف و نماز طواف است.

سؤال33.سوال: با وضع موجود در مسجد الحرام در صورت تقدم زن بر مرد در نماز طواف آيا نماز طواف آنها صحيح است؟

جواب:صحيح است.

سؤال34.سوال: اگر حاجي قبل از درک عرفات يا مشعر در تمام وقت بيهوش باشد و بعد از اعمال حج به هوش بيايد حکم حج او چيست؟ و وظيفه او نسبت به خروج از احرام چيست؟

جواب:1.اگر سال اول استطاعت او بود، حج بر او واجب نيست و اگر قبلاً مستطيع شده بود بايد بعداً حج انجام دهد.

2.ظاهراً تبديل به عمره مفرده مي شود و با انجام طواف، نماز طواف، سعي و تقصير از احرام خارج مي شود.

سؤال35.سوال: آيا سعي در طبقه زير زمين و طبقه سوم و چهارم ... جايز است؟

جواب: 1.سعي در طبقات مذکور جائز است.

2. سعي در طبقات فوق زمين مقدم بر سعي در طبقه زير زمين است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -