انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل نیابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نیابت کسی که تا به حال حج نرفته

سوال 251 : آیا کسی که تا حال حج نرفته می تواند از دیگری ، چه مرد باشد یا زن نیابت نماید ؟

جواب: نیابت كسى که تا به حال حجّ نرفته و قبلاً مستطیع نبوده و اکنون استطاعت ندارد از دیگری اشکالی ندارد.

علم به صحت اعمال نائب

سوال 252 : در حج نیابتی آیا باید بدانیم که نائب اعمال را بجا آورده و به طور صحیح انجام می دهد؟

جواب: بايد احراز شود كه نايب ـ از جهت اطمينان و وثوقى كه به او هست ـ اعمال را به طور صحيح انجام داده است، ولى اگر درصحت عمل به جا آورده شده شك شود بنابر صحت آن بگذارد.

اینکه نایب دیگری را به جای خود به نیابت بگیرد

سوال 253 : آیا نائبی که بر انجام حج اجیر شده می تواند دیگری را برای نیابت اجیر نماید؟

جواب: هرگاه كسى اجير شود كه خودش حجّ را به جا آورد ـ چه تصريح شود به مباشرت اجير و يا اطلاق عقد و عدم تصريحِ به خلافِ آن مفيد مباشرت باشد ـ نمى تواند شخص ديگرى را بر انجام آن اجير نمايد، مگر با اجازه کسی که او را اجیر نموده است.

فاصله دو عمره مفرده برای یک شخص

سوال 254 : فاصله دو عمره مفرده باید چقدر باشد آیا می توانیم در یک ماه برای خودمان یا دیگری دو عمره مفرده انجام دهیم ؟

جواب: اگر یک عمره مفرده را در یک ماه اگر چه آخر آن ماه باشد و عمره مفرده دوم را در ماه دیگر اگر چه اوّل آن باشد انجام دهد اشکالی ندارد.و انجام دو عمره مفرده برای یک شخص در یک ماه بنابر احتیاط جایز نیست، ولی انجام عمره دوم به قصد رجاء مانعی ندارد، و اگر یک عمره را برای خودش انجام دهد و عمره دیگر را برای شخص دیگر در همان ماه مانعی ندارد.

فاصله عمره مفرده برای خود و عمره مفرده برای دیگری

سوال 255 : آیا در یک ماه قمری می تواند یک عمره مفرده برای خود و عمره مفرده ای برای شخص دیگر انجام دهد؟

جواب: مانعی ندارد.

عمره مفرده قبل از عمره تمتع و بعد از آن

سوال 257 : آیا در همان ماهی که عمره تمتع را انجام می دهیم قبل از انجام عمره تمتع یا بعد از انجام آن می توانیم عمره مفرده انجام دهیم؟

جواب: در فرض مذکور اگر عمره مفرده را قبل از عمره تمتع یا پس از تمام شدن اعمال حج تمتع بجا آورد مانعی ندارد، ولی بجا آوردن عمره مفرده بین عمره تمتع و حج آن جایز نیست.

داخل شدن به مکه بدون احرام

سوال 258 : آیا میتوان بدون احرام داخل در مکه شد؟

جواب: بر هر كسى كه بخواهد وارد مكّه شود عمره مفرده واجب است و وارد شدن در آن جا بدون احرام جايز نيست، و از اين حكم دو مورد استثنا مى شود: (1) كسى كه به علت نياز و شغلى كه دارد مرتباً وارد و خارج مى شود. (2) كسى كه بخواهد پيش از گذشتن ماهى كه اعمال حجّ يا عمره مفرده را در آن به جا آورده دوباره وارد مكّه شود.

خروج از مکه بین عمره تمتع و حج تمتع

سوال 259 : آیا بعد از انجام عمره تمتع قبل از اعمال حج تمتع جایز است از مکه خارج شویم؟

جواب: بعد از عمره تمتّع واجب است اعمال حجّ تمتّع را به جا آورد، و جايز نيست از مكّه براى غير انجام مناسك حجّ خارج شود، مگر در صورتى كه بيرون رفتنش به جهت حاجتى باشد و ترس فوت و نرسيدن به اعمال حجّ را نداشته باشد، و در اين صورت واجب است احرام حجّ را از مكّه ببندد و بيرون رود، و بنابر اقوى بازگشت دوباره اش به مكّه ـ پيش از عرفات ـ لازم نيست اگرچه احتیاط مستحب آن است که پیش از عرفات به مکه باز گردد.

خروج از مکه در اثناء عمره تمتع

سوال 260 : آیا بیرون رفتن از مکه در اثناء عمره تمتع جایز است؟

جواب: خیر جایز نیست.

رفتن به محلّه‌های جدید مکه بین عمره تمتع و حج تمتع

سوال 261 : آیا پس از احرام عمره تمتع و قبل از اعمال حج تمتع می توانیم به محله های جدید شهر مکه برویم؟

جواب: رفتن به محلّه هایى که جزء شهر مكّه شمرده میشوند، اگرچه از محلّه هاى جديد باشد و جزء مكّه قديم نباشد اشكالى ندارد ولى رفتن به محلّه هاى جديدى كه خارج از حرم باشد جايز نيست.

احرام بستن قبل از میقات

سوال 261 : آیا می شود قبل از میقات احرام بست؟

جواب: احرام بستن پيش از ميقات جايز نيست، و عبور كردن از ميقات با احرام كفايت نمى كند، بلكه بايد از خود ميقات احرام بسته شود، و از اين حكم دو مورد استثنا مى شود: اوّل: آن كه نذر نمايد از جاى معيّنى پيش از ميقات احرام ببندد، كه در اين صورت احرام بستن از آن جا صحيح است و نيازى به تجديد آن در ميقات يا گذشتن از ميقات نيست.. دوم: هر گاه كه قصد عمره مفرده ماه رجب بكند، و بيم آن داشته باشد كه اگر احرام را تا ميقات به تأخير اندازد موفق به درك عمره ماه رجب نشود، جايز است احرام را پيش از ميقات ببندد و همچنين است حكم كسى كه اگر احرام را تا ميقات به تأخير اندازد به عمره مستحب آن ماه نرسد.

داخل شدن به حرم بدون احرام

سوال 262 : آیا می توان بدون احرام داخل در حرم شد؟

جواب: احرام بر کسی که قصد ورود به مکه را ندارد، ولی می خواهد وارد حرم شود بنابر احتیاط واجب است.

طهارت از حدث اصغر و اکبر در احرام

سوال 265 : آیا طهارت از حدث اصغر و اکبر در صحّت احرام شرط است؟

جواب: خیر شرط نيست، بنابراين احرام بستن شخص بی وضو يا جنب يا زن در حال حيض يا نفاس و مانند اينها صحيح است.

طهارت لباس احرام

سوال 266 : آیا تطهیر لباس احرام در صورتی که نجس شود، لازم است؟

جواب: هر گاه پس از بستن احرام، يك يا هر دو جامه او نجس شود ـ بنا بر اقوى ـ بايد فوراً آنرا تبديل يا تطهير نمايد.

در آوردن یا تعویض لباس احرام

سوال 267 : آیا درآوردن یا عوض کردن لباس احرام جایز است؟

جواب: پوشيدن جامه هاى احرام به طور دايم و مستمر واجب نيست، بنابراين برداشتن رداء از روى دوش ـ براى ضرورت يا غير آن ـ مانعى ندارد، و همچنين تعويض جامه احرام با جامه ديگرى كه داراى شرايط لباس احرام باشد مانعى ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -