انهار
انهار
مطالب خواندنی

حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: زمانیکه حقی (مال) از همسر وفرزندان بر عهده زائر بیت الله الحرام میباشد چطور؟

جواب:  این امر موجب بطلان حج یاعمره نیست.

سؤال: زمانیکه با پول ومالی حرام ویا غصبی به حج مشرف می شوند چه حکمی دارد؟

جواب:  اگر عین لباس طواف وهدی غصبی نباشد حج وعمره صحیح است هر چند ضامن پول غصبی است.

سؤال: آیا عمره مفرده بر فرض استطاعت واجب است؟

جواب:  بر کسانی که وظیفه ایشان حج تمتع است عمره مفرده واجب نیست.

سؤال: آیا در شب میتوان از میقات تا مکه مکرمه را با وسیله مسقف طی کرد؟

جواب:  جایز است.

سؤال: ایا استظلال در شب صدق میکند ؟

جواب:  استظلال در شب صدق نمیکند ولی در شب بارانی بنابر احتیاط واجب محرم سوار ماشین سقف دار نشود.

سؤال: با توجه به اینکه پس از محرم شدن در مسجد شجره وحرکت بطرف مکه بعد از نماز شب بوسیله اتوبوس های سقف دار ایا برای مرد ان خطا وتقصیر محاسبه میشود؟

جواب:  اگر باران نبارد اشکال ندارد وکفاره لازم نیست.

سؤال: آیا خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود می باشند می توانند به حج بروند؟

جواب:  اشکال ندارد وبه حج ضرری نمیرساند.

سؤال: آیا مردی که به حج واجب میرود باید رضایت همسر خود جلب نماید ؟

جواب:  لازم نیست .

سؤال: در عمره مفرده برای تقصیر فقط ناخن خود را کوتاه کرده ام ودر ایران متوجه شده ام که باید طبق نظرمعظم له آیت الله موی خود را هم کوتاه می کرده ام حال وظیفه من چیست ؟

جواب:  هر جا هستید احتیاطا موی خود را به قصد تقصیر کوتاه کنید وچیزی بر شما نیست .

سؤال: اینجانب مبتلا به قند خون هستم وباید انسولین تزریق نمایم در هنگام احرام تکلیف چیست ؟

جواب:  مانعی ندارد .

سؤال: آیا یک زن با مهریه خود می تواند به حج واجب مشرف شود ؟

جواب:  بله .

سؤال: من ماه پیش به حج عمره رفتم، که هزینه سفرم را خودم پرداختم اینجانب کارمند هستم. آیا برای لباس و... باید خمس می دادم؟

جواب:  اگر آنچه صرف کرده اید از منافع امسال بوده خمس ندارد وسال از روز ابتدای به اشتغال شروع می شود.

سؤال: آیا کسی که یک تعهد اخلاقی برای بازگرداندن سهامی داشته وعازم تشرف به مکه جهت حج واجب بوده اگر این تعهد اخلاقی را اجرا نماید موجب تعهد مالی گشته آیا این امر موجب برهم زدن استطاعت مالی او برای حج واجب می شود؟

جواب:  موجب نمی شود.

سؤال: همسر اینجانب امسال مستطیع حج شد وهمه چیز برای سفر حج واجب ایشان مهیا می باشد ولی ایشان باردار هستند وزمان تشرف حدود ۴ ماه دارند وچون ایشان با کاروان وبدون ما هستند نمی دانم که آیا سفر برای ایشان و حمل مضر است و احتمال سقط هم می رود یا خیر، حال تکلیف چیست؟

جواب:  اگر خوف سقط یا ضرر دیگر باشد ساقط است ولازم نیست حج برود.

سؤال: آیا به نظر آیت الله جده محاذی میقات است؟ و آیا می شود از آنجا مُحرم شد؟

جواب:  حضرت آیت الله فرموده اند: جده قبل از محاذات میقات است و می توان با نذر صحیح از آنجامحرم شد .

سؤال: اگر کسی از جده مُحرم شد ورفت مکه، بعد معلوم شد که اشتباه کرده وموقف نرفته حالا چکار باید کند؟ آیا کفاره دارد یا به جحفه رود ودوباره احرام ببندد؟

جواب:  باید به میقات برود واحرام ببندد واگر نتواند از حرم خارج شود واحرام ببندد واگر این هم ممکن نیست همانجا که هست دوباره احرام ببندد.

سؤال: اگر کسی طواف یاسعی را رها کند و بدون فوت موالات از اول انجام دهد حکم چیست فرمودید اگر جاهل قاصر باشد اشکال ندارد و منظور از جاهل قاصر و جاهل غیر قاصر چیست ؟

جواب:  جاهل مقصر کسی است که در تعلم احکام شرعی کوتاهی کرده باشد والا جاهل قاصر است .

سؤال: مادر من در مدت ۵ سال است که واجب الحج شده است ولی به علت خوف از تنهایش وبه امید اینکه سال بعد پدرم با ایشان بتوانند به سفر حج بروند اقدام به رفتن به سفر حج را به تاخیر انداخته اند . حال با توجه به اینکه پدرم هم به علت داشتن مشکلاتش نمی تواند فعلا با ایشان به این سفر مبارک بروند . آیا مادرم باید برای رفتن به حج اقدام کنند یا خیر ؟

جواب:  حضور همسر در حج زن شرط نیست واگر استطاعت دارد باید حج را بجا آورد .

سؤال: آیا معنی مسئله ۲۴۲ کتاب مناسک حضرتعالی در مورد استفاده از فتق بند قابل تعمیم به کمربند طبی جهت فتق دیسک مهره های کمر بمنظور جلوگیری از تشدید بیماری در زمان مناسک حج تمتع نیز می شود واستفاده از آن نیز جایز است ؟

جواب:  استفاده از کمربند طبی جهت دیسک مانعی ندارد .

سؤال: خانمی که ۶۸ سال دارد خانه پدرش را فروخت تا برای اینکه قرض پسرش را بدهد ویک خانه کوچکتر برای خودش خرید مابقی از پول خودش را می خواهد به بچه های دیگرش بدهد چون قرض دارند الان می خواهد بداند که آیا با این شرط واجب الحج شده است یا نه ؟

جواب:  چنانچه مبلغ باقیمانده بعد از خرید خانه به مقدار هزینه های سفر حج هست ایشان مستطیع می باشد .

سؤال: اگر کسی طلاهایش را برای رفتن به حج بفروشد آیا باید خمس انرا بدهد ؟

جواب:  مابه التفاوت بین خرید وفروش از ربح سال فروش حساب می شود وچنانچه تا سر سال خمسی در زندگی مصرف نشود باید خمس انرا داد .

سؤال: خانه پدری خود را فروختم به خاطر قرض پسرم وخانه ای دیگر را خریدم مقداری برای دخترم گذاشتم که رهن خانه را بدهد وجای اجاره بگیرد واز این پول خانه مثلا ۴ میلیون باقی می ماند آیا می توانم به بقیه بچه هایم کمک کنم چون خیلی محتاج هستند؟ وآیا من واجب الحج شدم ؟ در حالی که وضع مالی بچه هایم خوب نیست ومی خواهم به آنها از پول باقی مانده کمک کنم ؟

جواب:  اگر از صرف آن مال در حج در حرج وسختی واقع می شوید هر چند به خاطر وضعیت فرزندان حج واجب نیست .

سؤال: کسی که تا بحال خمس نداده است واولین بار به عمره مفرده می رود می تواند از مصارف عمره خمس بدهد وبعداً حساب کامل را بکند یا نه؟

جواب:  می تواند گرچه تأخیر خمس گناه است.

سؤال: کسی که به عمره مفرده می رود از کدام میقات احرام ببندد چون از طریق هواپیما سفر می کند آیا برای او جائز است که از جده احرام ببندد یا نه؟

جواب:  میقات او جحفه است.

سؤال: اگر بعد از حج عمره انسان بفهمد سعی او باطل بوده تکلیف چیست؟ آیا در احرام است ونمی تواند همسر بگیرد؟

جواب:  دراحرام خود باقیست وباید آن را تدارک کند وبنابر احتیاط واجب باید شخصا آن را انجام دهد.

سؤال: آیا مقصود از «احتیاط اولی» هر جا در مناسک آمده باشد، احتیاط مستحب است؟

جواب:  آری.

سؤال: کسی که پاره ای از پوشش کعبه مشرفه را برداشته است، آیا بر او لازم است که آن را برگرداند؟ آن را به چه کسی برگرداند؟

جواب:  اگر مسؤولین امور کعبه معظمه آن را به او داده باشند، برایش که از آن استفاده کند، به این که آن بفروشد، هدیه دهد، جانمازش کند و یا جلد قرآنش قرار دهد و مانند آن. اما اگر مخفیانه آن را برداشته باشد، احتیاط واجب آن است که مسؤولین آن جا را از این مسأله باخبر کند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -