انهار
انهار
مطالب خواندنی

خارج شدن از مکه بین عمره و حج

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: آیا خدمه کاروانها برای مهیا کردن جای حجاج می توانند قبل از روز عرفه به عرفات بروند و به مکه برگردند؟

جواب: احوط این است که تا از حج فارغ نشده است از مکه معظمه خارج نشود مگر اینکه بعد از احلال از عمره تمتع در مکه به احرام حج محرم شود و با همان احرام باقی اعمال حج را بجا آورد.

سؤال: آیا در فاصله عمره تمتع و احرام حج تمتع می توان از مکه خارج شده و در صورتی که عمدا یا جهلا یا سهوا از مکه خارج شود تکلیف چیست؟

جواب: احوط ان است که تا از حج فارغ نشده از مکه معظمه خارج نشود مگر آنکه بعد از احلال از عمره تمتع در مکه به احرام حج محرم شود و بیرون رود ومراجعت نماید با همان احرام و باقی اعمال را بجااورد و هر گاه خروج از مکه ضرورت داشته باشد و خروج از مکه با احرام برای او حرجی باشد بدون احرام بیرون رود و در صورتی که همان ماه برگردد عمره اولی کافی است و در هر صورت اگر بدون احرام هم خارج شود اگر در همان ماع برگدد به حج ضرر نمی زند ولی اگر در همان ماه برنگردد باید در میقات به احرام عمره تمتع رجاءاً محرم شود و باقی اعمال عمره را بجا آورد و بعد حج بجا اورد.

سؤال: کسی که با احرام عمره تمتع در اشهر حُرم وارد مکه معظمه شد پس از اتمام عمره قصد کرد بیرون مکه یا مدینه منوره برود و در مراجعت  از مسجد شجره مجددا می تواند احرام ببندد یا نه؟

جواب: احوط این است که تا از حج فارغ نشده از مکه معظمه خارج نشود مگر آنکه بعد از احلال از عمره تمتع محرم شود در مکه به احرام حج و بیرون رود و مراجعت نماید با همان احرام و باقی اعمال را بجای اورد . هر گاه خروج از مکه ضرورت داشته باشد و خروج از مکه با احرام برای او حرجی باشد می تواند بدون احرام بیرون رود پس اگر مراجعتش در همان ماه باشد عمره اولی کافی است و اگر در غیر ان ماه باشد تجدید نماید در میقات، عمره تمتع را رجاءاً و بعد از ورود به مکه معظمه باقی اعمال را بجای اورد و محل شود و بعد از ان محرم شود به احرام حج، و چون در ماه هم اختلافی است که مراد چیست؟ احوط این است که ملاحظه شود اتحاد شهر هلالی شروع در عمره اولی جایی بیرون رود از مکه  و عود نماید در همان ماهی که محرم شده است به عمره تمتع و چون حج امر مهمی است خوب است این احتیاط ملحوظ گردد و الله العالم.

سؤال: آیا احتباس معتمر به عمره تمتع از خارج شدن از شهر مکه بدون احرام حج حکم تکلیفی است یا وضعی به طوری که اگر بدون احرام خارج شده و در غیر ماه عمره بدون احرام وارد شد لطمه ای به حج نمی زند و یا عمره قبلی باطل می شود؟

جواب: گرچه در فرض مسأله احرام و اعاده عمره تمتع واجب بوده لیکن موجب بطلان عمره سابقه نیست و حج بعد از ان صحیح است هر چند احرام و اعاده عمره عصیانا ترک شده.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -