انهار
انهار
مطالب خواندنی

خمس پول رهن و سود آن (مرجع تقلید آیةالله فاضل لنکرانی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام؛ خانه مسکن مهر را یکسال پیش تحویل گرفتم و کرایه دادم (5میلیون پول پیش و ماهی 150000تومان ) البته خودم در شهر دیگه ای ساکن و سرکارم، تنها دارائی ام همین خانه هست که هنوز سر قسط نرفتیم. اینجا شرکت خوانه بهم داده و مستاجرم. البته کل دریافتیم و خمسشو دادم. سؤال:  1-  آیا به کرایه خمس تعلق میگیره؟ 2- آیا به پول پیش خمس تعلق میگیرد؟باتشکر
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدّس سرّه)
 
جواب: سلام علیکم؛ 1- پول پیش (رهن) خمس ندارد. 2- کرایه ها اگر تا قبل از سال خمسی شما خرج شود تکلیفی ندارید اما اگر چیزی از کرایه ها در سال خمسی موجود باشد خمس دارد. یاحقّ.
باسلام. اگر پول رهن را در بانک بگذارم و سودی عایدم شود یا آن را سرمایه کنم آیا باز هم خمس دارد؟
پول رهن خمس ندارد اما اگر سودی از آن عاید شما شود و چیزی از سود ها در سال خمسی موجود باشد خمس دارد. یاحقّ.
مبلغ 25میلیون تومان شرکت به ما جهت پول پیش خانه وام داده است.
1- آیا به این پول خمس تعلق میگیرد؟
2- اگر این پول را جهت خانه استیجاری به صاحب خانه داده شود خمس آن چه جوریست؟
3- این پول را بعد از چند سال بگیریم و برای خرید خانه خرج کنیم خمس آن به چه صورتی است؟
4- مرجع تقلیدم مرحوم آیةالله لنکرانی است الآن خمس را به چه کسی باید تحویل دهم؟ البته بعضی از اعمال به فتوای مقام معظم رهبری رجوع میکنم .تکلیفمو بدانم ممنون میشم.
1- به مبلغ 25 ملیون تومان که شرکت به شما جهت پول پیش خانه وام داده خمس تعلق نمیگیرد.
2- از جواب اول معلوم شد.
3- اگر مبلغ 25 ملیونی که گرفته اید را با بانک تسویه حساب کنید و پول موجود باشد در سال خمسی متعلق خمس هست.
4- خمس را باید به دفتر آقا (مقام معظم رهبری) که با اجازه ایشان به تقلید مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی باقی مانده اید یا نمایندگان و وکلای ایشان تحویل دهید. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -