انهار
انهار
مطالب خواندنی

استفتائات عزاداری آیت الله سبحانی مدظله

بزرگ نمایی کوچک نمایی

استفتائات عزاداری آیت الله سبحانی مدظله

تعزیه و علم بندی و استفاده از آلات موسیقی

سؤال: نظر حضرتعالى درباره ى تعزیه و عَلَم بندى و استفاده از آلات موسیقى و قمه زنى و استفاده از زنجیرهایى که باعث زخم شدن و خونریزى بدن مى شود و علم گردانى در مراسم عزادارى حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) و فروش شمایل منتسب به ائمه چیست؟

پاسخ: عزادارى حضرت سیدالشهداء ـ سلام اللّه علیه ـ پشتوانه   ى بقاى اسلام و تثبیت تشیع است. از این جهت باید به نحوى برگزار شود که اوّلاً: تمام ضوابط شرعى در آن رعایت گردد و ثانیاً: موجب جذب و گرایش دیگران به راه حسین بن على (علیهما السلام) شود، بنابراین از هر نوع ابزار و ادوات که مایه خون ریزى مى شود خوددارى گردد. والله العالم

سفره نذری امام حسین علیه السلام

سؤال: سفره اى که براى اطعام مردم و اهداى ثواب آن به ائمه اطهار (علیهم السلام) پهن مى شود، گاهى همراه با خرافات است; مثلاً سفره ى نذرى امام حسن (علیه السلام) باید سبز رنگ باشد. براى جلوگیرى از ترویج این نوع خرافات، حضرتعالى چه توصیه اى دارید؟

پاسخ: اطعام مردم و اهداى ثواب آن به حضرات معصومین امرى مطلوب است، ولى در این موضوع التزام به رنگ خاص براى سفره ها، اساس ندارد. والله العالم

مداحی کردن طلبه

سؤال: مداحى کردن طلبه و روحانى و سینه زنى او به چه نحو مطلوب مى باشد؟

پاسخ: ضابطه   ى کلى در انجام این نوع عزادارى ها این است که شئون اهل علم و روحانیت رعایت شود، و البته محیط در این ضابطه مؤثر است نمى توان براى همه جا، حکم واحدى صادر کرد; چه بسا ممکن است برخى از کارها در محیطى شایسته و در محیطى دیگر ناشایست باشد. پس با در نظر گرفتن مطلب یاد شده به عزادارى بپردازند. والله العالم

بر سر گذاشتن تلفن همراه به جای قرآن

سؤال: آیا در شب هاى قدر مى توان به جاى قرآن، تلفن همراهى که داراى نرم افزار قرآن است بر سر گذاشت؟

پاسخ: در شب قدر از قرآن مکتوب استفاده کنید. والله العالم

قمه زنی

سؤال: آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟

پاسخ: جایز نیست. والله العالم

مرثیه خوانی به صورت زبان حال

سؤال: آیا مرثیه خوانى به صورت زبان حال جایز است؟

پاسخ: اگر تصریح کند که زبان حال است ویا قرائن دلالت کند، اشکال ندارد. والله العالم

کف زدن در اعیاد متعلق به معصومین علیهم السلام

سؤال: آیا کف زدن در مراسم ولادت ائمه معصومین (علیهم السلام) جایز مى باشد؟

پاسخ: هرگاه کف زدن به عنوان اظهار سرور به خاطر نعمت الهى(مولود) باشد و در مسجد نباشد اشکال ندارد. والله العالم

شبیه خوانی همراه با کارهای حرام

سؤال: آیا شبیه خوانى که برخى از کارهاى حرام در آن انجام مى شود جایز است; مثل پوشیدن لباس زن توسط مردان، اشعار غلط، تهیه بعضى جسدهاى مصنوعى به نام امام (علیه السلام) و...؟

پاسخ: شبیه خوانى براى اِحیاى سرگذشت جان سوز کربلا بسیار مفید و سازنده است، ولى باید از آنچه که موجبِ هتک حرمت معصوم (علیه السلام) مى گردد و دشمنان از آن سوء استفاده مى کنند یا موجب ارتکاب حرام مى شود، خوددارى کنند. والله العالم

خواندن اشعار مولودی

سؤال: آیا خواندن اشعار مولودى و عزادارى در آهنگ هایى که از نوارهاى موسیقى و یا ترانه هایى که در مجالس لهو و لعب استفاده مى شود، جایز است؟

پاسخ: عزادارى سالار شهیدان (علیه السلام) یا برپایى مجالس براى ولادت معصومان (علیهم السلام) باید در شأن آنان باشد. بنابراین، باید از آهنگ هاى موسیقى و ترانه هاى مجالس لهو و لعب کاملاً پیراسته باشد. والله العالم

شبیه خوانی

سؤال: نظر حضرتعالى درباره ى تعزیه (شبیه خوانى) چیست؟

پاسخ: عزادارى براى سرور شهیدان، حضرت حسین بن على (علیهما السلام) ، مستحب است و باید به صورتى باشد که مایه ى افتخار و سربلندى باشد، نه مایه ى وهن مذهب. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -