انهار
انهار
مطالب خواندنی

کارهائی که بر جنب حرام و مکروهست (مرجع تقلید آیةالله سیستانی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام علیکم؛ ۱. چه کارها و رفتارهایی که بر «جنب» مکروه و حرام است؟ ۲. آیا خباثت معنوی جنب مانند شرابخوار هست؟
(ممنون میشم در حد کفایت توضیح دهید)
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله)
 
جواب مطابق فتوای حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله):
پنج چیز بر جنب حرام است:
(اوّل) رساندن جایى از بدن خود به خط قرآن ، یا به اسم مبارك ذات خداوند متعال ـ به هر لغتى كه باشد ـ و سایر اسماء حسنى و بنابر احتیاط مستحبّ اسماى انبیا و ائمه و حضرت زهرا (علیهم السلام) را مسّ ننماید.
(دوم) رفتن در مسجدالحرام و مسجد پیغمبر (صلى الله علیه وآله وسلم) اگر چه از یك در داخل و از در دیگر خارج شود.
(سوم) توقّف در مساجد دیگر ، ولى اگر از یك در مسجد داخل و از در دیگر خارج شود مانعى ندارد ، و همچنین توقّف در حرم امامان (علیهم السلام) حرام است ، و احتیاط واجب آن است كه از رفتن در حرم ائمه (علیهم السلام) خوددارى كند اگر چه از یك در داخل و از در دیگر خارج شود.
(چهارم) گذاشتن چیزى در مسجد ، و همچنین بنابر احتیاط واجب داخل شدن در مسجد براى برداشتن چیزى.
(پنجم) خواندن هر یك از آیات سجده واجب ، و آن آیات در چهار سوره است: «اوّل» سوره سى و دوم قرآن (الم تنزیل) ، «دوم» سوره چهل و یكم (حم سجده ـ فصلت ـ ) ، «سوم» سوره پنجاه و سوم (والنجم) ، «چهارم» سوره نود و ششم ( اقرأ ).
و بنابر احتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره ، حتّى از خواندن ( بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم ) ، بلكه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خوددارى كند.

و نُه چیز بر جنب مكروه است:
اوّل و دوم) خوردن و آشامیدن ، ولى اگر وضو بگیرد یا دستها را بشوید مكروه نیست.
(سوم) خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایى كه سجده واجب ندارد.
(چهارم) رساندن جایى از بدن به جلد و حاشیه و بین خط هاى قرآن.
(پنجم) همراه داشتن قرآن.
(ششم) خوابیدن ، ولى اگر وضو بگیرد و یا به واسطه نداشتن آب ، بدل از غسل تیمّم كند ، مكروه نیست.
(هفتم) خضاب كردن به حنا و مانند آن.
(هشتم) مالیدن روغن به بدن.
(نهم) جماع كردن ، بعد از آن كه محتلم شده ، یعنى در خواب منى از او بیرون آمده است.
=====
خباثت معنوی جنب مانند شرابخوار نیست، زیرا کسی که از راه مشروع جنب شده نه تنها گناه نکرده که ثواب هم کرده ولی شرابخوار حتما گناه کرده است.
چون آشامیدن شراب و غیر آن از مسكرات حرام است، و روایات در مذمّت آن بسیار است، و در بعضى از آنها قریب به این مضامین وارد شده كه: خداوند معصیت نشده به چیزى كه شدیدتر از آشامیدن مسكر باشد، و از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) سؤال شد: آیا آشامیدن شراب بدتر است یا ترك نماز؟ فرمود: شرب خمر، براى این كه شرابخوار در حالتى قرار مى گیرد كه پروردگار خودرا نمى شناسد.
از حضرت رسول (صلى الله علیه وآله وسلم) روایت شده كه: شراب سَرِ هر گناهى است.
در بعضى از روایات آشامیدن شراب اشد از زنا و دزدى شمرده شده است، و خداوند شراب را حرام كرده به علّت این كه ام الخبائث و سَرِ هر شرّى است.
شرابخوار عقل خودرا از دست مى دهد، پس پروردگار خود را نمى شناسد، و هر معصیتى را مرتكب، و هر حرمتى را هتك، و هر رحم وابسته اى را قطع، و هر فاحشه اى را مرتكب مى شود. یاحقّ.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -