انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام اعتکاف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 263 -آيا محوطه اطراف مسجد كه به عنوان حياط استفاده مى شود براى اعتكاف حكم مسجد را دارد؟

جواب: اگر حياط مسجد جزء مسجد نباشد جايز نيست.

سؤال 264 -قسمتى از بدن در حال اعتكاف خونى شده است آيا ازاله آن در بيرون مسجد ضرورت فورى دارد؟ يا تأخير نيز جايز است؟

 جواب: ضرورت فورى ندارد و فقط بايد هنگام نماز بدن و لباس پاك باشد.

سؤال 265 -عطر زدن - شانه زدن و در آينه نظر كردن معتكف چه حكمى دارد؟

 جواب: بوئيدن عطريات براى معتكف حرام است ولى شانه زدن و نگاه در آينه كردن مانعى ندارد.

سؤال 266 -شخصى نيت شش روز اعتكاف كرده است، آيا مى تواند در روز سوم اعتكاف را تمام كرده و دوباره سه روز ديگر در وقت ديگر از سر بگيرد؟

 جواب: مى تواند بعد از اتمام سه روزِ اول بقيه را انجام ندهد و اعتكاف مجدّدى انجام دهد.

سؤال 267 -آيا زن مى تواند با امر شوهرش روزه سوم اعتكاف خود را بشكند؟ و اگر شوهر او را مجبور به اين كار كند، آيا برعهده شوهر كفّاره مى آيد يا خير؟ ج :اگر با تمام شرائط صحت ، اعتكاف را شروع كرده ، با درخواست شوهر نمي تواند روزه سوم را رها كند و كفاره ندارد.

سؤال 268 -آيا معتكف مى تواند شش روز يا ده روز نيّت اعتكاف بكند؟

جواب: انسان مى تواند نيّت اعتكاف بيشتر از سه روز نمايد لكن احتياط واجب آنست كه بعد از سه روز اول هر دو روز را كه ماند روز سوم را نيز بماند.

سؤال 269 -شخصى نذر (يا شبه نذر) كرده معتكف بشود، اگر عمداً و بدون عذر اعتكاف خود را بشكند آيا كفاره نذر بر عهده اش مى آيد يا كفاره اعتكاف و يا كفاره جمع؟

جواب: اگر به غير جماع، اعتكاف خود را باطل كند، فقط كفاره تخلّف از نذر واجب است، كه همانند كفاره باطل كردن روزه ماه مبارك رمضان است.

سؤال 270 -آيا اعتكاف در مسجد جامع در رديف اعتكاف در مساجد چهارگانه است يا بايد در مسجد جامع به اميد ثواب و رجاء مطلوبيت باشد؟

جواب: بلى در رديف مساجد چهارگانه است ولى احوط آن است كه در صورت امكان در يكى از مساجد اربعه باشد.

سؤال 271 -بهترين وقت اعتكاف در روايات، دهه آخر رمضان ذكرشده، آيا ايام البيض ماه رجب نيز چنين خصوصيّتى دارد؟

جواب: بهترين اوقات اعتكاف ماه مبارك رمضان است، خصوصاً در دهه آخر آن.

سؤال 272 -نجس كردن مسجد در حال اعتكاف چه حكمى دارد؟

جواب: در صورتى كه عمدى نباشد اشكال ندارد ولى بايد در صورت امكان فوراً اقدام به تطهير آن نمايد و اگر عمدى باشد حرام است.

سؤال 273 -اگر معتكف در معامله پول ندهد و نسيه بخرد يا نسيه بفروشد (مثلاً اسمش را روى كاغذ مخصوص مى نويسد) و يا براى معامله نائب بگيرد، و يا به دست خود فروشنده ندهد پول را، يا مستقيماً از دست خريدار پول نگيرد (مثل اينكه صندوق مخصوصى براى اينكار گذاشته باشند) اعتكاف چه حكمى پيدا مى كند؟

جواب: اگر عرفاً صدق بيع و شرا نمايد اشكال دارد.

سؤال 274 -اگر كسى حشرات موذى داخل مسجد را بكشد اعتكافش چه حكمى پيدا مى كند و اگر دراين حال مسجد را نجس كرده باشد چطور؟

جواب: كشتن حشرات موذى در مسجد اشكال ندارد ولى اگر مسجد نجس شود بايد آن را تطهير نمايد.

سؤال 275 -آيا در سفر حرام مى توان اعتكاف كرد؟

جواب: بلى مى توان


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -