انهار
انهار
مطالب خواندنی

عكس، نقاشى و تصوير

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 550 -عكسهايى كه در مورد امامان و ائمه مى كشند چه حكمى دارد؟

جواب:اين عكسها و نقاشيها درست نيست واصلى ندارد.

سؤال 551 -آيا با صرف ارائه عكسى كه حضور دو مرد و دو زن را به صورت برهنه بودن سر زنان نشان مى دهد، مى توان تلقّى ارتباط نا مشروع نمود؟

جواب:صرف ارائه چنين عكسى اگر همراه با قرائن و شواهد نباشد ارتباط نا مشروع به حساب نمى آيد ولى خلاف شرع است.

سؤال 552 -اگر از فردى فيلم، عكس يا مجلاّت مستهجن و مبتذل كشف شود و براى محكمه ثابت شود نگهدارى و استفاده از آنها بمنظور رفع ضعف قوّه جنسى او در رابطه با همسرش بوده و هيچگونه اشاعه فحشا يا سوء استفاده ديگران را در بر نداشته باشد آيا صِرف نگهدارى و استفاده از اين موارد بمنظور فوق حرام و جرم موجب تعزير مى باشد؟

جواب:استفاده از چنين فيلمها و عكسها و مجلاّتى حرام است.

سؤال 553 -درج تصاوير غير متعارف و مهيّج زنان در نشريات كه آثار منفى هم در پى دارد شرعاً چه حكمى دارد؟

جواب:اگر موجب فساد و انحراف باشد، اشكال دارد.

سؤال 554 -استفاده از نوارهاى تصويرى مبتذل و مستهجن توسط زن و شوهر جهت تهييج قوّه شَهَويه بدون اينكه مفاسد ديگرى بر آن مترتّب باشد چه حكمى دارد؟ نگهدارنده اين گونه نوارها براى استفاده فوق قابل تعزير مى باشد يا خير؟

جواب:در صورتى كه اينگونه نوارها عامل فساد و انحطاط اخلاقى محسوب مى شود از بين بردن آن لازم و نگهدارى آن اشكال دارد.

سؤال 555 -نگاه كردن با لذّت به زنان خارجى در تلويزيون و يا زنان اين چنينى كه به كشور مى آيند چه حكمى دارد؟

جواب:جائز نيست.

سؤال 557 -در برخى از گورستانهاى شيعيان رسم شده است كه عكس زنان و دوشيزگان مرحوم را مانند عكس مردان در بالاى قبر نصب مى كنند.آيا اين كار از نظر شرعى داراى اشكال است يا خير؟ نظر مبارك چيست؟

جواب:در صورتى كه محجّبه باشند و موجب فساد نشود اشكالى ندارد گرچه بهتر آن است كه چنين عكسهائى در قبرستان نصب نشود.

سؤال 558 -كوبلن هايى كه با عكسهاى زنان سر برهنه يا تصاوير رقّاصى دسته جمعى توسط خانمها بافته مى شود، يا عكسهاى مينياتورى با همين مضامين يا بافتن فرشهايى با همين تصاوير، تهيه، توليد و خريد و فروش و يا نصب آنها در منازل و خانه ها يا مغازه ها و محلّ كار چه حكمى دارد؟

جواب:نصب اشياء مذكور در منازل در صورتى كه موجب فساد و انحراف باشد اشكال دارد و توليد و خريد و فروش آنها در صورتى كه داراى منافع حلال مورد توجه باشد اشكال ندارد.

سؤال 558 -عكس گرفتن نزد عكاس نامحرم و يا ظاهر كردن عكس توسط نامحرم چه آنكه عكس داراى حجاب باشد يا نباشد چگونه است؟

جواب:اگر بدون حجاب باشد و ظاهر كننده وى را نشناسد اشكال ندارد، همچنين اگر با حجاب باشد، مانعى ندارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -