انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مسافرت حائض

سؤال: اگر زنى حائض به سفر غير ضررى برود و مى داند در سفر از حيض پاك مى شود ولى نمى تواند غسل كند آيا رفتن به سفر جايز است؟

جواب: بسمه تعالى-  تيمم كند و نماز بخواند، ولى اگر بداند كه نماز از او فوت مى شود سفر جائز نيست . والله العالم

لكه بينى پس از ايام عادت

سؤال: خانمى كه عادت او 6 روز مى باشد و اين ماه روز هشتم لكه بينى دارد، نمى داند از ده روز مى گذرد يا خير، وظيفه او چيست؟

جواب: بسمه تعالى-  اگر از عادت گذشت بين محرّمات حائض و واجبات مستحاضه جمع كند . والله العالم

استفاده از قرص براى جلوگيرى از عادت

سؤال: اگر زنى قرص ضدّ باردارى مصرف كند و در ايام عادت، خون نبيند آيا نزديكى جايز است؟

جواب: بسمه تعالى-  اشكال ندارد . والله العالم

نزديكى در روزهايى كه بايد براى خود حيض قرار دهد .

سؤال: آيا در روزهايى كه حيض زن قطعى نيست ولى شرعاً بايد حيض قرار دهد جايز است كه نزديكى كند؟

جواب: بسمه تعالى-  جايز نيست . والله العالم

باردار و ديدن خون

سؤال: اگر زن باردار خونى را كه داراى علائم حيض باشد در خود احساس كند از نظر نماز و صوم چه تكليفى دارد؟

جواب: بسمه تعالى-  در ايام باردارى خون حيض كم تر ديده مى شود و لذا بايد استظهار كند يعنى تا علم به ادامه تا روز سوم نداشته باشد بين تروق حيض و اعمال مستحاضه جمع كند. والله العالم

سؤال: زنانى كه دستگاه رحم آنان برداشته شده و يا جهت پيش گيرى از حاملگى وسيله خاصى در رحم ايشان گذاشته مى شود اگر در ايّام عادت و يا غير عادت خون مشاهده كنند چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى-  اگر يقين به حيض نبودن آن ندارد، محكوم به حيض است. والله العالم

نزديكى از پشت

سؤال: نزديكى از پشت در ايام حيض يا غير ايام حيض با رضايت زن جايز است؟

جواب: بسمه تعالى-  بنابراحتياط جايز نيست . والله العالم

غسل جنابت در حال حيض

سؤال: زنى كه حائض است مى خواهد غسل جنابت و يا يكى از اغسال ديگر را بجا آورد آيا صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى-  مى تواند براى جنابت و غير آن در حال حيض غسل كند.والله العالم

ولد الحيض

سؤال: رواياتى در زمينه حرمت آميزش با زنان در حال حيض وارد شده است و از تشكيل نطفه به عنوان ولد الحيض هشدار داده شده و از سوى ديگر كارشناسان زيست شناسى انعقاد نطفه در حال حيض را منكرند توجيه روايات وارده با اين نظرات كارشناسانه علمى چگونه خواهد بود؟

جواب: بسمه تعالى-  هر چند كارشناسان مى گويند نطفه منعقد نمى شود ولى احيانا ممكن است منعقد گردد هر چند بصورت نادر در اواخر حيض.والله العالم

ندانستن سنّ تكليف

سؤال: كسى كه سنّ خود را فراموش كرده است و يا در اخذ شناسنامه سهل انگارى شده حالا به هنگام ديدن خون از لحاظ صوم و صلاة چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه خون حيض را ببيند نشانه سبق بلوغ است. والله العالم

لكه بينى پس از مصرف قرص براى جلوگيرى از حيض

سؤال: زنانى كه در سفر حج به علّت مصرف دارو نظم ماهانه خود را از دست مى دهند در طى شبانه روز چند بار فقط لكه پر رنگ و احياناً كم رنگ مى بينند و در بقيّه اوقات پاك اند، چه وظيفه اى دارند؟ آيا از نظر اعمالى كه مستلزم طهارت است اجتناب نمايند و يا مى توانند جهت اعمال بعدى مبادرت ورزند؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه اين لكه ها پشت سر هم باشد به طورى كه معلوم شود در داخل فرج خون حيض است ، محكوم به حيض است و در غير اين صورت محكوم به استحاضه است.والله العالم

عادت ماهیانه

سؤال: زنانى كه در سفر حج به علّت مصرف دارو نظم ماهانه خود را از دست مى دهند در طى شبانه روز چند بار فقط لكه پر رنگ و احياناً كم رنگ مى بينند و در بقيّه اوقات پاك اند، چه وظيفه اى دارند؟ آيا از نظر اعمالى كه مستلزم طهارت است اجتناب نمايند و يا مى توانند جهت اعمال بعدى مبادرت ورزند؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه اين لكه ها پشت سر هم باشد به طورى كه معلوم شود در داخل فرج خون حيض است ، محكوم به حيض است و در غير اين صورت محكوم به استحاضه است.والله العالم

كفاره جماع در حال حيض

سؤال: كفاره نزديكى با زن در حال حيض چيست؟

جواب: بسمه تعالى-  اگر نزديكى در قسمت اول ايام حيض باشد كفاره آن هجده نخود طلا كه برابر است با سه چهارم مثقال صيرفى رايج در بازار و اگر در قسمت دوم از ايام يادشده باشد كفاره آن نه نخود طلا ودر قسمت سوم چهار و نيم نخود طلاست  . والله العالم

استفاده از قرص براى جلوگيرى از لكه بينى

سؤال: اگر خانمى براى جلوگيرى از باردارى از قرص و يا آمپول استفاده كرده است حكم لكه و خونى كه در ايام عادت مى بيند چيست؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه لكه هاى خون سه روز به صورت متوالى باشد محكوم به حيض است . والله العالم

خون ديدن بيش از سه روز و كمتر از ده روز

سؤال: زنى سه روز به طور مستمر خون مى بيند ولى در طى هر ماه بيش از سه روز و كمتر از ده روز با غالب صفات حيض خونريزى دارد آيا مى تواند جايى را كه با غالب صفات خون ديده، حيض حساب كند؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه عادت وقتيه و عدديه ندارد، روزهايى كه صفات حيض دارد را حيض قرار دهد . والله العالم

تجاوز از ده روز به مدت طولانى

سؤال: خانمى داراى عادت عدديه بوده و اكنون بيش از يك سال است حيض او متجاوز از ده روز است آيا هنوز عادت عدديه اش باقى است؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه عادت عدديه او در ظرف يك سال داراى صفات حيض بوده و بقيه صفات استحاضه داشته است، عادت عدديه او محفوظ است مگر اين كه صفات خون در آن ايام كم يا زياد شود، در اين صورت حكم مضطربه را دارد . والله العالم

قطع شدن خون قبل از تمام شدن روزهاى عادت

سؤال: زنى عادتش هفت روز است آيا پس از تمام شدن روز هفتم بايد غسل كند يا هر ساعتى كه خون قطع شد غسل براى نماز واجب مى شود؟

جواب: بسمه تعالى-  هر موقع اطمينان پيدا كرد كه خون قطع شده است، بايد غسل كرده و نماز بخواند هرچند هفت روز كامل نشده باشد . والله العالم

سه روز ابتداى حيض

سؤال: اگر زنى در ايام عادت وقتيه خويش خونى ببيند و تا سه روز ادامه پيدا كند ولى آزمايش نكرده است كه در درون آلوده بوده يا نه، وظيفه اش در اين سه روز ابتدائى چيست؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه عادت وقتيه دارد اختبار لازم نيست، اختبار، وظيفه كسانى است كه عادت وقتيه ندارند يا آغاز خون ديدن آنها است يا از نظر وقت مضطربه است . والله العالم

تجاوز از ده روز به طور اتفاقى

سؤال: خانمى داراى عادت عدديه بوده و اكنون بيش از يك سال است حيض او متجاوز از ده روز است آيا هنوز عادت عدديه اش باقى است؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه عادت عدديه او در ظرف يك سال داراى صفات حيض بوده و بقيه صفات استحاضه داشته است، عادت عدديه او محفوظ است مگر اين كه صفات خون در آن ايام كم يا زياد شود، در اين صورت حكم مضطربه را دارد . والله العالم

نداشتن رحم

سؤال:  زنى رحمش را برمى دارد اگر خونى مشاهده كند آيا اين خون محكوم به حيض است؟

جواب: بسمه تعالى-  هرگاه شرائط خون حيض را داشته باشد محكوم به حيض است . والله العالم

ديدن خون پس از يائسگى

سؤال: خانمى در سن يائسگى است ولى به خاطر كيست موجود در رحم خون مى بيند وظيفه اش چيست؟

جواب: بسمه تعالى-  احتياطاً عمل استحاضه را انجام دهد . والله العالم

غسل براى نماز قضا

سؤال: اگر زن مستحاضه كثيره نماز صبح وى قضا شود و بخواهد نماز ظهر را بجا آورد آيا براى نماز قضاى صبح غسل جداگانه لازم است يا مى تواند يك غسل انجام دهد و نماز قضا و ظهر و عصر را بجا آورد؟

جواب: بسمه تعالى-  احتياطاً غسل ديگرى انجام دهد . والله العالم

چگونگى تبديل پنبه براى مستحاضه

سؤال: مستحاضه كثيره تبديل پنبه را بعد از غسل و وضو انجام دهد يا قبل از آن؟

جواب: بسمه تعالى-  محل را تطهير و غسل نمايد و براى تحفظ از خروج خون، پنبه پاكى را داخل بگذارد . والله العالم

شك در انجام غسل

سؤال: خانم مستحاضه كثيره پس از خواندن نماز ظهر شك دارد غسل انجام داده يا نه،آيا واجب است براى نماز عصر غسل كند؟

جواب: بسمه تعالى-  نماز ظهر صحيح است ولى بايد براى نماز عصر غسل كند و وضو بگيرد و در موردى كه وضو و غسل واجب است احتياط واجب آن است كه قبل از غسل، وضو بگيرد . والله العالم

ترك غسل صبح براى مستحاضه

سؤال: اگر زنى مستحاضه متوسط است، صبح غسل را انجام ندهد آيا مى تواند قبل از ظهر غسل كند؟

جواب: بسمه تعالى-  مى تواند پيش از ظهر غسل كند و نماز صبح را قضا كند . والله العالم

خواندن نماز قضا پس از نماز صبح

سؤال: آيا زن مستحاضه متوسطه كه براى نماز صبح غسل كرده است مى تواند پس از نماز صبح، نمازهاى قضاى خود را بخواند؟

جواب: بسمه تعالى-  با تجديد وضو براى هر نماز مى تواند نمازهاى قضا بخواند . والله العالم

ديدن خون پس از 50 سال در زنان غيرقرشى

سؤال: زنانى كه غير قريشى هستند اگر پنجاه سال قمرى را گذرانده باشند و باز هم خون با شرايط حيض را در خود ببينند به نظر حضرت عالى اين زن چه تكليفى دارد؟

جواب: بسمه تعالى-  حكم استحاضه را دارد.والله العالم

غسل مستحاضه در شب براى صحت روزه

سؤال: در غسل مستحاضه ليلى و يا نهارى كه براى صحّت صوم و صلوه انجام مى گيرد دخول وقت نماز را واجب مى دانيد؟

جواب: بسمه تعالى-  اگرمستحاضه متوسطه و كثيره بخواهد روزه بگيرد بايد غسلهاى متوسطه و كثيره را پس از دخول وقت نماز به ترتيبى كه در كتاب طهارت و صوم گفته شده است انجام دهد . والله العالم

انحراف از قبله به مقدار كم

سؤال: اگر در جايى مثلاً قبله كمى مايل به راست باشد به اندازه 23 درجه، واز طرفى نمازگزارى بيش از اين مقدار كج بايستد و دليلش اين باشد كه احتياط مى كنم و عرف به اين شخص بگويد كمى بيش از اندازه كج ايستاده اى، حكم نماز اين شخص و حكم كسى كه به اين شخص اقتداء مى كند،چيست؟

جواب: بسمه تعالى-  اگر انحراف خيلى كم باشد اشكال ندارد.والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -