سؤال: رحم زنی را طی یک عمل برداشته اند خونی که بعدها می بیند محکوم به چیست؟
جواب: در فرض سوال چنانچه خون مذکور اوصاف خون حیض را داشته باشد و در سایر شرایط هم مانند حیض باشد مثلا از سه روز کمتر نباشد شرعا حکم حیض را دارد.
سؤال: زنی که 50 سال او تمام شده است ولی هنوز در هر ماه هفت الی ده روز خونی از او خارج می شود که از نظر ظاهر تفاوتی با خون حیض او ندارد آیا این خون را باید حیض حساب کرد یا استحاضه؟
جواب: در فرض سوال اگر زن سیده نباشد باید با ان خون معامله استحاضه بنماید.و اگر سیده باشد تا پایان 60 سالگی ان خون حیض و ان زن احکام حائض را دارد.
سؤال: آیا زن حائض و نفساء می تواند در حال عادت خود بیشتر از هفت آیه از قران مجید و یا زیارت عاشورا را بخواند ولی بکلمات دست نزند؟
جواب: بلی جائز است فقط قرائت آیات سجده چهار سوره (سوره سجده و فصلت و النجم و العلق) بر زن حائض جایز نیست بلکه احتیاط مستحب این است که سائر آیات این چهار سوره را نیز قرائت نکند چنانکه قرائت بیش از هفت آیه از آیات دیگر قران کراهت دارد و در بیشتر از هفتاد آیه کراهت بیشتر است خواندن زیارت عاشورا و ادعیه مثل مواقع دیگر مستحب است.
سؤال: آیا زنی که قرص ضد بارداری می خورد که در ماه مبارک رمضان حائض نشود اگر دو یا سه روز خون در باطن باشد و بیرون نیاید آیا روزه بگیرد یا خیر؟
جواب: در حکم به حیض شدن شرط است که خون از داخل بیرون بیاید هر چند کم باشد در این صورت اگر بعد از آن تا سه روز در باطن باقی باشد که اگر پنبه ای مثلا داخل کند خونی می شود حکم حیض را دارد و در کمتر از سه روز حکم حیض نیست اما اگر خون در داخل از محل خود حرکت کند ولی بیرون نیاید و تا سه روز به همین حال باقی باشد احتیاط لازم این است که نماز و روزه اش مثل زن پاک انجام دهد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید.