انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی وحید خراسانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احکام مابین پنجاه تا شصت سالگی

سؤال 100 : خانمی هستم 52 ساله در سن 49سالگی يائسه شدم ولی با قرصهای هورمونی هنوز پريود ميشوم.نميدانم تكليفم برای خونی كه ماهيانه ميبينم چيست بايد غسل حيض كنم يا استحاضه در اين دو يا سه سال بعد از يائسگی من غسل حيض را انجام داده ام.درحال حاضر هر ماه خون بسيار كمی مي‌بينم كه به صورت لک مي‌باشد؟

جواب: اگر بعد از تمام شدن پنجاه سال قمری تا تمام شدن شصت قمری با نشانه های حیض یا در روزهای عادت، خون می‌بیند بنابر احتیاط واجب جمع کنید بین تروک حائض و افعال مستحاضه یعنی آن چه را بر حائض  حرام است ترک کنید که در ذیل ذکر شده و آنچه بر زن مستحاضه لازم است انجام و پس از آن نماز بخوانید و روزه بگیرید و نیز در زمان پاکی قضای آن را نیز بجا آورید خطوط قرآن را مس ننمایید اگر مطلّقه شدید عدّه نگه دارید داخل حرم ائمه( نشوید، طلاق در این ایام واقع نشود سوره هایی که سجده واجب دارد نخوانید به مسجد الحرام و مسجد النبی نروید، در مساجد دیگر توقف ننمایید، چیزی در مسجد نگذارید و برای برداشتن چیزی از مسجد هم، داخل مسجد نشوید واگر خونی که می‌بیند نه نشانه های حیض را دارد و نه در روزهای عادت ماهانه شماست  در این صورت استحاضه است و باید بر طبق احکام مستحاضه که در رساله آمده عمل نمائید و اگر خونی در ایام عادت ماهانه می‌بیند که سه روز مستمرّ نیست محکوم به استحاضه است.

خون با صفت استحاضه در ایام عادت وقتیه

سؤال 101 : خانمی که صاحب عادت وقتیه است اگر در زمان عادتش خون مستمرّ بدین شکل می‌بیند که: چهار روز اول به صفت استحاضه و بعد از آن چهار روز با صفت حیض و شش روز مجدداً با صفت استحاضه، با توجّه به این که در عدد صاحب عادت نیست، چند روز را باید حیض حساب کند؟ و آیا شروع حیض را از وقتش حساب نماید با این که دارای صفت حیض نیست؟

جواب: در مفروض سؤال كه صاحب عادت وقتيه است به مجرد آمدن خون محكوم است به حيض و در صورتی كه از ده روز تجاوز نمايد  بايد خونی را كه صفات حيض دارد حيض قرار دهد و خونی را كه صفات حيض ندارد استحاضه قرار دهد و عبادات آن روزها را قضا نمايد و برای توضيح بيشتر به مسأله 494و495 رساله مراجعه نمائيد.

لک دیدن بعد از غسل حیض

سؤال 102 : اگر خانمی در طول یک هفته حائض باشد و بعد غسل حیض کند اما طی دو روز بعد به مقدار خیلی کم لک ببیند آیا هنوز پاک نشده و باید باز هم غسل کند یا نه؟

جواب: در صورتی که در ایام عادت نباشد و فاقد صفات حیض باشد بنابر احتیاط واجب بین تروک حائض و احکام مستحاضه جمع کند و احتیاطاً دوباره غسل حیض انجام دهد ولی اگر لک دارای بعضی صفات حیض ( مثل قرمز یا قهوه‌ای یا سیاه بودن لک ) باشد، محکوم به حیض است.

آنچه بر حائض حرام است

سؤال 103 : چه چیز هایی بر حائض حرام است؟ و آیا آنچه بر جنب حرام است بر حائض هم حرام می باشد؟

جواب: هر عبادتی که طهارت در آن شرط است ، مثل نماز و روزه و طواف و اعتکاف بر حائض حرام می باشد و همچنین هر آنچه که بر جنب حرام شده بر حائض هم حرام است.

استفاده از گردنبند مزیّن به لفظ جلاله در حال حیض

سؤال 104 : استفاده از پلاک طلای مزیّن به لفظ جلاله به عنوان گردنبند در ایام عادت ماهیانه جایز است؟

جواب: باید به گونه ای باشد که بدن حائض با لفظ جلاله تماس پیدا نکند، مثلا داخل پلاستیک یا مانندآن قرار دهد.

خواندن قرآن برای زن حائض

سؤال 105 : آیا در زمان حیض می‌شود قرآن یا تفسیر قرآن خواند؟

جواب: خواندن قرآن و تفسیر آن برای زن حائض مانعی ندارد، ولی خواندن هر یک از آیات سجده واجب بر زن حائض حرام است و بنابر احتیاط واجب از خواندن بقیه این چهار سوره، حتی از خواندن (بسم اللّٰه الرحمن الرحیم) بلکه بعض آن به قصد این سوره ها نیز خودداری کند. واین چهار سوره عبارت است از: 1- الم تنزیل (سجده) که سورۀ 32 قران کریم است. 2- حم (فصلت) که سورۀ 41 قرآن است. 3- (نجم) که سورۀ 53 قرآن است. 4- (علق) اقرأ که سورۀ 96  قرآن است.

قرآن خواندن کسی‌که جنب است

سؤال 106 : کسی که غسل جنابت به عهدۀ او است آیا می‌تواند وضو بگیرد و قرآن بخواند؟

جواب: خواندن آیات سجده از سورۀ عزائم بر جنب حرام است و خواند کل سوره بنابر احتیاط واجب جایز نیست چه با وضو و چه بدون آن اما اگر شرعاً از غسل معذور است و قادر بر غسل نیست می‌تواند تیمم کند و قرآن را تماما بخواند اما قرآن خواندن غیر از سوره هایی که آیۀ سجده دارند احتیاط مستحب در ترک آن است.

کفايت غسل حيض و نفاس از وضوء

سؤال 107 : آياغسل حيض و نفاس کفايت از وضو مي‌کند يا خير؟

جواب:  بله كفايت مي كند. (استفتاء/2886) (منهاج 2/م 231) (رساله/م 397)

نماز خواندن با غسل بدون وضو

سؤال 108 : آیا می‌شود با غسل نماز خواند یا خیر؟

جواب: با غسل جنابت و حيض و إستحاضه كثيره و غسل مس ميت و با غسلهای مستحبی كه در مسأله 650 رساله آمده است بدون وضو ميتوانيد نماز بخوانيد اگر چه در غير غسل جنابت، إحتياط مستحب آن است كه وضو هم بگيرد.

جنب شدن زن در زمان قاعدگی و حکم غسل جنابت

سؤال 109 : اگر زنی دردوران قاعدگی جنب شود می تواند غسل جنابت کند؟

جواب: بله می تواند غسل جنابت کند و غسلش صحیح است و از حدث جنابت پاک می شود ولی بعد از تمام شدن حیض غسل حیض لازم است. البته نزدیکی در زمان حیض جایز نیست

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -