انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  256 ـ آيا عرق حائض پاك است ؟و اگر پاي انسان آلوده به عرق جنب از حرام باشد به تشك ، فرش و پتو سرايت نمايد چگونه است ؟

جواب: بسمه تعالی- عـرق حـائض پـاك اسـت و نـمـاز خواندن روي تشك و فرش وپتويي كه عرق جنب از حرام به آن سرايت كرده مانعي ندارد ،واللّه العالم .

سؤال  257 ـ بـا تـوجـه به اين كه امروزه زنان را به بقيع و حرم امامان آعليهم السلام ـ راه نمي دهند آيا توقف آنان كنار ديوار بقيع براي زيارت در حال عادت ماهانه جايز است ؟

جواب: بسمه تعالی- مانعي ندارد ، واللّه العالم .

سؤال  258 ـ آيا زن حائض غير از حرم ائمه اطهار ـ عليهم السلام آمي تواند وارد امام زاده ها شود ؟

جواب: بسمه تعالی- رفتن آنها به امامزاده ها مانعي ندارد و حرم آنها حكم حرم ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ و مساجد را ندارد ، واللّه العالم .

سؤال  259 ـ در حالت يقين يا ظن به عدم طهارت ، آيا براي زن لازم است قبل از هر نماز تفحص كند كه آيا طاهر شده يا نه ، درحالت شك چطور ؟

جواب: بسمه تعالی- اگر در ظاهر قطع شود و يقين يا اطمينان به بازگشت خون قبل از ده روز دارد كه از ده روز هم تـجـاوز نـمـي كـنـد ، آثـار حـيض رامترتب كند ، و اگر چنين نيست ، چه در ظن و چه در شك واجب است تفحص كند ، واللّه العالم .

سؤال  260 ـ اگـر زنـي از دوران بلوغ تاكنون كه بعد از ازدواج حيض نشده باشد احكام ديني اش چگونه است ؟

جواب: بسمه تعالی- در صـورتـي كـه هـيـچ خوني نبيند اعمال طاهر را بايد عمل كند ، وچنانچه طلاق بگيرد در سن كـسـانـي باشد كه حيض مي بينندبايد عده زنهايي كه حيض نمي بينند يعني سه ماهه را نگه دارد ،واللّه العالم .

سؤال  261 ـ در صـورتـي كـه در ايـام حيض مردي براي مجامعت درفرج ، زن را اكراه كند ايا باز هم زن گناهكار است ؟

جواب: بسمه تعالی- بر زن حائض جايز نيست كه اختيارا تمكين كند ، واللّه العالم .

سؤال  262 ـ آيا زن مي تواند با مصرف قرص از خون حيض جلوگيري كند ؟نماز و روزه اش چگونه است ؟

جواب: بسمه تعالی- در صورتي كه خوف ضرر مهمي باشد جايز نيست ، و الا جايزاست .و در هر حال اگر خون لااقل تا سه روز ادامه پيدا نكند حكم استحاضه را دارد و با جلوگيري از عادت ، نماز و روزه صحيح است و در صورت تحقق حيض در اثر مصرف دارو حكم حيض مترتب مي شود ، واللّه العالم .

سؤال  263 ـ بـا عـمل جراحي رحم زني را بيرون آورده اند خوني كه ازراه مجراي طبيعي خارج مي شود محكوم به چيست ؟

جواب: بسمه تعالی- چنانچه شرايط حيض را داشته باشد ، حيض است ، والا محكوم به استحاضه است ، واللّه العالم .

سؤال  264 ـ عادت ماهانه ام هفت روز بوده بعد از گذاشتن (( آيؤدي )) به ده روز مبدل روز شده تكليف چيست ؟

جواب: بسمه تعالی- اگر دو ماه متوالي دهد روز خون ديده شود ، عادت وي به ده روزمبدل مي شود ، واللّه العالم .

سؤال  265 ـ آيا زن حائض و نفساء مي توانند در ساير مساجد مدينه منوره عبور كنند ؟

جواب: بسمه تعالی- عبور به طوري كه از يك در وارد شود و از در ديگر خارج شوددر غير مسجد النبي ( ص ) و مسجد الحرام مانعي ندارد ، واللّه العالم .

سؤال  266 ـ زنـي پيش از وقت نماز خوابيده و بعد از دخول وقت بيدارشده ، ديده حيض شده است ، در حالي كه نمي داند قبل ازدخول وقت حيض شده يا بعد از آن ايا قضاء لازم است ؟

جواب: بسمه تعالی- شك در فوت دارد ، و قضا لازم نيست .

سؤال  267 ـ وطي در دبر زن حائض و غير آن چه حكمي دارد ؟

جواب: بسمه تعالی- در هر حال بر خلاف احتياط است ، واللّه العالم .

سؤال  268 ـ تفخيذ و وطي در دبر و ساير لذات به جز آميزش مستقيم باهمسر چه حكمي دارد ؟در حال حيض چطور ؟

جواب: بسمه تعالی- اسـتمتاع از همسر به هر نحوي كه باشد مانعي ندارد ، ولي وطي در دبر احوط ترك آن است .و در حـال حيض وطي در قبل حرام است و احوط ترك وطي در دبر است ، ولي ساير استمتاعات مانعي نـدارد . گـر چه استمتاع از قسمتي كه بين ناف تازانوهاست مكروه مي باشد ، مگر آن كه از روي ساتر باشد ، واللّه العالم .

ج2:

سؤال: مفهوم «فاعتزلو النساء فی المحیض...» چیست؟ آیا منظور ایت است که در ایام حیض لذت بردن از زن مطلقا جایز نیست . لذت بردن به غیر از مامنع الله در ایام حیض چگونه است؟

جواب: خداوند متعال د ر این آیه کریمه امر فرموده است که مردان با همسرانشان در حال حیض مجامعت نکنند تا وقتی از حیض پاک شوند و لذت بردن از همسر به غیر از مجامعت در قبل و دبر در ایام حیض مانعی ندارد. والله العالم.

سؤال: خانمی در بیستم شعبان وضع حمل می کند بعد از ده روز غسل انجام می دهد ولی خون قطع نمی شود و ادامه دارد این خانم به خاطر ندانستن مسأله دیگر غسل نمی کند اما بعد از ده روز از وضع حمل روزه و نماز را انجام می دهد (بدون غسل) یادآوری می شود که این خانم به مدت نه روز حیض می بیند ولی اینکه اول ماه یا وسط ماه یا... خون می بیند منظم نیست حکم این خانم چیست؟ و نیز توضیح بفرمایید که روزهایی که استحاضه حساب می شود اگر کثیره یا غیر ان بوده چه حکم دارد؟ و اگر الان بعد از دو سال فراموش کرده که آن وقت کثیره بوده یا قلیله یا متوسطه چه حکمی دارد؟

جواب: بسمه تعالی- در فرض سوال که عادت زن در حیض نه روز بوده خونی که بعد از ولادت تا نه روز دیده نفاس است و بعد از نه روز در فرضی که خون از ده روز تجاوز نموده ستحاضه می باشد و در استحاضه قلیله باید برای هر نماز یک وضو بگیرد و در استحاضه متوسطه باید علاوه بر وضو برای هر نماز برای هر زو یک غسل در اول روز انجام دهد و اگر استحاضه کثیره باشد  باید برای نماز صبح یک غسل و برای نماز ظهر و عصر که به جمع می خواند  غسل دیگرانجام دهد و چنانچه زن تمکن از غسل ندارد و غسل برای او ضرر دارد باید بدل از غسل تیمم نماید و برای هر نماز وضو بگیرد و چنانچه نمی داند که در ان وقت مستحاضه به استحاضه کثیره یا متوسطه بوده یا قلیله یعنی احتمال قلیله بودن را می دهد در فرضی که برای هر نماز یک وضو نگرفته نماز عصر و نماز عشا در ان مدت را قضا کند و قضای بقیه نمازها لازم نیست و اگر می داند استحاضه قلیله نبوده باید همه نمازهایی را که در ان مدت بدون غسل خوانده  قضا نماید. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -