انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

لكه بينى پس از مصرف قرص براى جلوگيرى از حيض

سؤال:زنانى كه در سفر حج به علّت مصرف دارو نظم ماهانه خود را از دست مى دهند در طى شبانه روز چند بار فقط لكه پر رنگ و احياناً كم رنگ مى بينند و در بقيّه اوقات پاك اند، چه وظيفه اى دارند؟ آيا از نظر اعمالى كه مستلزم طهارت است اجتناب نمايند و يا مى توانند جهت اعمال بعدى مبادرت ورزند؟

جواب:بسمه تعالى: هرگاه اين لكه ها پشت سر هم باشد به طورى كه معلوم شود در داخل فرج خون حيض است ، محكوم به حيض است و در غير اين صورت محكوم به استحاضه است.والله العالم

 

تجاوز از ده روز به طور اتفاقى

سؤال:خانمى كه عادت وى مشخص نيست گاهى اوقات از ده روز بيشتر خون مى بيند و گاهى اوقات كمتر از ده روز و گاهى كمتر از سه روز، وظيفه اش چيست؟

جواب:بسمه تعالى: اگر خون از ده روز گذشت روزهايى كه نشانه هاى حيض را دارد حيض قرار داده، و باقيمانده را استحاضه، و اگر همگى از نظر اوصاف يكسان است به عادت اكثريت خويشان از نظر عدد عمل كند و اگر خويشان از نظر عدد مختلف هستند هفت روز را حيض و مابقى را استحاضه قرار دهد، و اگر از ده روز نگذشت همه حيض است . والله العالم

 

ديدن خون پس از يائسگى

سؤال:خانمى در سن يائسگى است ولى به خاطر كيست موجود در رحم خون مى بيند وظيفه اش چيست؟

جواب:بسمه تعالى: احتياطاً عمل استحاضه را انجام دهد . والله العالم

 

چگونگى تبديل پنبه براى مستحاضه

سؤال:مستحاضه كثيره تبديل پنبه را بعد از غسل و وضو انجام دهد يا قبل از آن؟

جواب:بسمه تعالى: محل را تطهير و غسل نمايد و براى تحفظ از خروج خون، پنبه پاكى را داخل بگذارد . والله العالم

 

ترك غسل صبح براى مستحاضه

سؤال:اگر زنى مستحاضه متوسط است، صبح غسل را انجام ندهد آيا مى تواند قبل از ظهر غسل كند؟

جواب:بسمه تعالى: مى تواند پيش از ظهر غسل كند و نماز صبح را قضا كند . والله العالم

 ديدن خون پس از 50 سال در زنان غيرقرشى

سؤال:زنانى كه غير قريشى هستند اگر پنجاه سال قمرى را گذرانده باشند و باز هم خون با شرايط حيض را در خود ببينند به نظر حضرت عالى اين زن چه تكليفى دارد؟

جواب:بسمه تعالى: حكم استحاضه را دارد.والله العالم

 

غسل مستحاضه در شب براى صحت روزه

سؤال:در غسل مستحاضه ليلى و يا نهارى كه براى صحّت صوم و صلوه انجام مى گيرد دخول وقت نماز را واجب مى دانيد؟

جواب:بسمه تعالى: اگرمستحاضه متوسطه و كثيره بخواهد روزه بگيرد بايد غسلهاى متوسطه و كثيره را پس از دخول وقت نماز به ترتيبى كه در كتاب طهارت و صوم گفته شده است انجام دهد . والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -