انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی بهجت (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تعريف نذر

سؤال1020. نذر چيست؟

جواب:  نذر آن است كه انسان ملتزم شود كار خيرى را براى خدا به جا آورد يا كارى را كه نكردن آن بهتر است، براى خدا ترك كند.

 

مطلوبيّت نذر

سؤال1021. آيا نذر كردن شرعا مكروه است يا مستحب؟

جواب:  از آن جهت كه سبب واجب نمودن امور غيرواجب براى انسان مى  گردد، كراهت دارد و منافاتى با رجحان و استحباب آن از جهات ديگر ندارد، به نحوى كه در جاى خود توضيح داده شده است.

اذن همسر و پدر

سؤال1022. آيا در عهد زن و فرزند، اذن همسر و پدر معتبر است؟

جواب:  بنابر احتياط واجب بايد اذن بگيرد؛ ولى بدون اذن هم وضعا عهد را بايد منعقد به حساب آورد.

تفاوت عهد و نذر

سؤال1023. لطفا تفاوت هاى فقهى بين عهد و نذر را بيان فرماييد؟

جواب:  به مسأله  ى 2146 رساله رجوع شود و در مقدار كفاره هم فرق دارند.

نذر بچه مميّز بالغ يا نابالغ

سؤال1024. آيا نذر بچه مميّز بالغ يا نابالغ صحيح است؟ و در صورت صحت، اگر نذر او مالى باشد با فرض عدم استقلال و تمكن مالى او وظيفه چيست؟

جواب:  نذر غيربالغ صحيح نيست. (و توضيح بيشتر در مسأله  ى 2129 و 2131 رساله ذكر شده است.)

زنى كه نذر كرده چهل هفته به جمكران برود

سؤال1025. خانم هايى كه نذر كرده  اند چهل هفته  ى متوالى در مسجد مقدس جمكران حضور پيدا كنند و اعمال آن را به  جا آورند، در صورتى كه چند هفته در ايام حيض هستند، چه وظيفه  اى دارند؟ از آن جا كه حياط مسجد و سالن مراسم جزو مسجد نيست، آيا بايد حضور پيدا كنند؟

جواب:  اگر نيّت نذر، داخل شدن در خصوص مسجد بوده است و پى در پى بودن متناسب با حال خود را قصد نموده، نه پى در پى بودن حتّى با حال حيض را، نذر منعقد است و حضور در ايّام حيض لازم نيست و غير آن حساب مى  شود.

نذر زن براى آمدن چهل شب به جمكران

سؤال1026. خانمى پيش از ازدواج نذر نموده است كه چهل هفته به مسجد مقدّس جمكران بيايد. حكم سفر وى جهت اداى نذر بدون اجازه همسر چيست؟

جواب:  تا وقتى كه شروط آن باقى است، واجب است به نذر عمل كند.

نذر زن از پول خودش براى مسجد جمكران

سؤال1027. خانمى كه بدون اجازه  ى شوهر از پول خودش نذر مسجد مقدّس جمكران مى  نمايد، آيا صحيح مى  باشد؟

جواب:  بنابر احتياط از حيث حكم وضعى نذر منعقد است، گرچه اجازه گرفتن از همسر احوط تكليفى است.

نذر نماز در مسجد به جماعت

سؤال1030. نذر كننده  اى نذر نموده است كه نمازش را در مسجد و به جماعت بخواند. در مسجد جا نبوده و در حياط مسجد به جماعت خوانده است. آيا همين مقدار كفايت مى  كند؟

جواب:  از آن جا كه عمل به نذر متعذّر است، همان بيرون بخواند كافى است، البته در فرضى كه به جماعت در مسجد ديگرى هم نمى  رسد.

مراد از قيد هر چه زودتر در نذر

سؤال1031. شخصى عهد شرعى كرده است كه كار خيرى را هر چه زودتر انجام بدهد، اگر از قيدِ هر چه زودتر انجام دادن تخلّف كند، آيا لازم است پس از زمان تخلّف، آن كار خير را انجام نمايد و آيا اين تخلّف موجب كفّاره مى  شود؟ كفّاره  اش چيست؟ و اگر بخواهد در آينده وفاى به عهد كند، آيا مقيّد است به هر چه سريع تر انجام دادن يا فقط نفس كارِ خير بايد محقّق شود و در صورتى كه قيد هر چه زودتر، همواره با عهد انجام كار خير باشد، به تعداد تأخيرهايى كه مى  اندازد موجب كفّاره است؟

جواب:  اگر مقصود او فورا ففورا نبوده و يك بار انجام دادن كار خير، مقصود بوده با فرض تخلّف، وفاى بعد از آن لازم نيست؛ ولى بنابر احتياط آن كار را قضا كند و يك عهد ـ كه منحلّ به عهدها به تعداد دفعات نشود ـ بيش از يك تخلّف و بيش از يك كفّاره ندارد و كفّاره  ى عهد در مسأله  ى 2148 رساله ذكر شده است.

نذر دادن صدقه و انداختن در صندوق

سؤال1032. اگر كسى نذر كند صدقه بدهد، چنان چه آن را در صندوق هاى نصب شده براى صدقه بياندازد، كفايت مى  كند؟

جواب:  انداختن در صندوق كفايت نمى  كند و بايد صدقه بدهد.

تلف شدن گوسفند نذرى قبل از زمان نذر

سؤال1033. شخصى نذر كرده گوسفند معيّنى را روز هفتم محرم ذبح كند. اگر روز ششم گوسفند بدون افراط و تفريط تلف شود، آيا نذر كننده بايد چيزى جريمه بدهد؟

جواب:  جريمه ندارد.

زودتر ذبح كردن گوسفند نذرىِ در حال مرگ

 

سؤال1034. فردى گوسفندى را نذر كرده كه روز هفتم محرّم ذبح نمايد، اگر روز پنجم گوسفند مُشرِف به مرگ شود، آيا مى  شود آن را در روز پنجم ذبح نموده و گوشت آن را در روز هفتم به مصرف رسانيد؟

جواب:  اگر مى  داند كه تا روز هفتم گوسفند تلف مى  شود، مانع ندارد.

نذر غير مقدور

سؤال1035. بعضى از افراد از زمان كودكى دچار يك سرى بيمارى  هاى شديد روانى شناخته شده از نظر علم روان شناسى مى  باشند كه ترك آن تنها به مرور زمان و تحت مراقبت هاى پزشك ميسّر است و باز هم شايد موفّق به ترك آن عادات روانى نشوند، حال اگر چنين شخصى در ترك آن عادت نذر كند، آيا چنين نذرى منعقد مى  شود؟

جواب:  اگر متعلَّق نذر غير مقدور باشد، نذر منعقد نمى  شود.

خواندن قرآن نذرى در نماز

سؤال1036. شخصى نذر كرده، هر روز يك جزء قرآن را بخواند، آيا مى  تواند اين جزء را ضمن نماز واجب يا مستحبّى انجام دهد؟

جواب:  مانعى ندارد.

نذر روزه براى گناه

سؤال1037. چنان چه فردى نذر كند كه اگر فلان گناه را مرتكب شد، روزه بگيرد. آيا پس از ارتكاب، روزه بر او واجب است يا كفّاره ى نذر؟

جواب:  در فرض مزبور، نذر به روزه تعلّق گرفته است و بايد روزه بگيرد و اگر روزه نگرفت، از نذر تخلّف نموده و كفاره دارد.

نذر آية الكرسى و اندازه  ى آن

سؤال1038. اگر نذر كرده آية الكرسى را بخواند، تا «العلى العظيم» كفايت مى  كند يا تا «هم فيها خالدون» بخواند؟

جواب:  اگر در نذرش متعيّن بوده است كه آية الكرسى همان آيه  ى اوّل از «اللّه  لا اله الاّ هو الحىّ القيّوم» تا «و هو العلى العظيم» است، تا همين جا كفايت مى  كند و در غير اين صورت، احتياطا تا آخر بخواند.

نذورات ائمّه ـ عليهم  السّلام ـ و حضرت ابوالفضل ـ عليه  السّلام ـ

سؤال1039. نذورات ائمّه طاهرين ـ سلام  اللّه  عليهم  اجمعين ـ و نيز حضرت ابوالفضل ـ عليه ا لسّلام ـ كه مؤمنين متوسّل مى  شوند. در صورت احراز رضايت صاحبان پول، آيا مى  شود صرفِ اموراتى مانند بقعه و عزاى حضرت اباعبداللّه  الحسين ـ عليه  السّلام ـ و مثل آن نمود؟

جواب:  نذورات هر يك از ائمّه  ى طاهرين ـ عليهم  السّلام ـ يا حضرت ابوالفضل ـ عليه  السّلام ـ را مى  توانيد، صرف مجالس روضه و اطعام براى خود آن حضرت بنماييد، نه ديگرى.

فراموشى نذر زيارت عاشورا

سؤال1040. فردى نذر اطعام در روز معيّن يا خواندن زيارت عاشورا در روز معيّن را نموده، ولى فراموش مى  كند آن را به جا آورد. آيا قضاى آن بر وى لازم است؟

جواب:  احتياطا بايد آن را قضا نمايد.

 مصرف گوشت زيادى نذرى در جاى ديگر

سؤال1041. شخصى نذر كرده پنج گوسفند را در روز هفتم محرم در حسينيه  اى معين ذبح نمايد و در صيغه نذر قيد كرده است كه در روز هفتم بايد مصرف شود، چنان چه بعد از ذبح گوسفند و مصرف آن مقدارى گوشت اضافه بيايد، آيا مى  شود آن را در حسينيّه ديگر و در جاى ديگر مصرف كرد؟ يا مى  شود كنار گذاشت براى روزهاى ديگر يا اين كه گوشت اضافى را در همان روز بين فقرا و مردم تقسيم نماييم؟

جواب:  اگر همان روز در همان حسينيّه مصرف آن ممكن نيست، مى  تواند در غير آن روز در همان حسينيه يا در غير آن مكان در همان روز صرف كند و فرقى بين انتخاب زمان و مكان نيست.

نذر براى اماكن مذهبى غير معتبر

سؤال1042. بعضى از افراد براى اماكن مشكوكى نذر مى  كنند (مانند قدمگاه  هاى منسوب به اميرالمؤمنين ـ عليه  السّلام ـ و حضرت ابوالفضل ـ عليه  السّلام ـ )، سپس آن را در خيرات آن محلّ مصرف مى  كنند، آيا اين كار جايز است؟

جواب:  بايد در محل نذر مصرف شود.

فراموشى نوع نذر

سؤال1043. نذر كننده  اى نوع نذر را فراموش كرده است. چه وظيفه  اى دارد؟

جواب:  بايد آن را در امور خير و نيك صرف كند يا اگر مشتبه در چند عمل عبادى باشد، بايد امر عبادى را به جا آورد.

فراموشى متعلّق نذر و آن چه براى آن نذر كرده

سؤال1044. شخصى نذر كرده و متعلّق نذر و آن چه براى آن نذر كرده و مقدار آن را فراموش نموده است، وظيفه چيست؟

جواب:  احتياطا مقدار متيقّن را صدقه بدهد.

نذر روزه در سفر

سؤال1045. آيا مسافر مى  تواند نذر روزه كند و در سفر روزه بگيرد؟

جواب:  اگر نذرش را معلّق بر سفر كرده يا اعمّ از سفر و حضر نذر كرده است، مى  تواند در سفر روزه بگيرد.

عدم انحلال نذر فرزند توسط پدر

سؤال1046. آيا نذر پسر مشروط به اذن پدر است و آيا پدر مى  تواند پس از انعقاد نذر آن را منحلّ كند؟

جواب:  بنابر احتياط واجب مشروط نيست و منحلّ نمى  شود.

نذر زن قبل از ازدواج

سؤال1047. آيا نذرى كه زن قبل از ازدواج كرده، مشروط به اذن شوهر است يا شوهر مى  تواند ردّ كند؟

جواب:  مشروط به اذن شوهر نيست و حقّ ردّ آن را ندارد.

نذر بردن هر روزه  ى فرزند به حرم

سؤال1048. اگر كسى نذر كند در صورت برآورده شدن حاجتش، فرزند خردسال (دوساله) خود را هر روز به حرم ببرد، آيا اين نذر منعقد است؟ با توجه به زحمت و مشقّتى كه براى فرزند هست آيا ولايت پدر آن قدر توسعه دارد كه چنين نذرى را درباره  ى فرزندش بنمايد؟ اگر اين نذر منعقد شود، حنث آن چگونه است؟ آيا براى هر روز كه تخلف كند، يك حنث مى  آيد يعنى در هفته، هفت حنث و هفت كفاره مى  آيد يا اين كه با يك تخلف، نذر رأسا حنث شده است؟

جواب:  در اوقاتى كه ضرر دارد يا بچه مريض است، بردن او جايز نيست و در اوقات ديگر بايد او را ببرد و اگر با علم و عمد از نذر تخلّف كند، كفّاره دارد و نذر مذكور منحلّ مى  شود كه در صورت تخلّف، كفّاره متعدّد دارد.

نذورات مكان هاى متبركه  ى غير معتبر

سؤال1049. بنا به گفته  هاى مردم يك صد سال پيش تاكنون در محلى حوالى يك روستا، در جوار درختى مدفنى مى  باشد و بعدا يكى از اهالى محل فوق خواب ديد و به نام سيّد محمد تغيير يافت. كسى نام والدينش را نمى  داند و هيچ گونه سندى در دسترس نيست. مردم غروب جمعه زير درخت شمع روشن و نذر مى  نمودند. باز بنا به گفته  ها در بعضى مواقع نذرشان اجابت مى شد. زمان تعريض جاده، 25 سال پيش درخت را قطع نمودند. اكنون با درست نمودن سرپناه چوبى و با بستن پارچه سبز به دور آن، مردم جهت اداى احترام به محل فوق مراجعه و فاتحه  خوانى مى  نمايند. در ضمن كنار سرپناه فوق، صندوق نذورات نصب مى  باشد و تاكنون مبالغى جمع  آورى شده است.

1) آيا مى  توانيم در محل فوق با توجه به احتمال مجدّد تعريض جاده، بناى متبركه به نام «سيد محمد» احداث نماييم؟

2) آيا مى  توانيم در محل فوق به نيّت حضرت  ابوالفضل العباس ـ عليه  السّلام ـ ، بناى متبركه احداث نماييم؟

3) آيا مى  توانيم مبلغ فوق يا مقدارى را به صورت بلاعوض جهت ساخت مسجد و حسينيه محلّ استفاده نماييم؟

4) آيا مى  توانيم مبلغ فوق يا مقدارى را به صورت قرض  الحسنه جهت ساخت مسجد و حسينيه محلّ استفاده نماييم؟

5) آيا مى  توانيم مبلغ فوق يا مقدارى را به صورت بلاعوض جهت كارهاى عمرانى و آبادى محلّ استفاده نماييم؟

تكليف شرعى ما نسبت به محلّ فوق و نذورات جمع شده و نذورات آينده را مشخص نماييد.

جواب:  مانعى ندارد، با عدم معلوم بودن مصرف، نذورات مزبور و هدايا صرف ساخت حسينيه و روضه  خوانى و اطعام دادن بشود، واللّه  العالم.

 

ترديد در مكان نذر

سؤال1050. شخصى نذر كرده است و مقدار نذر را مى  داند ولى در مورد محلّ و مكان مصرف نذر بين يكى از سه مكان مردّد است، مثلاً حرم حضرت رضا ـ عليه  السّلام ـ يا حضرت معصومه ـ عليه االسّلام ـ يا حضرت عبدالعظيم ـ عليه  السّلام ـ . تكليف اين شخص چيست؟

جواب:  احتياطا بين سه محل توزيع كند.

صرف وجوه خير در ساخت مناره و تزيينات مسجد

سؤال1051. اگر كسى پولى را به عنوان صرف در امور خيريه و قربةً الى  اللّه  پرداخت نمايد، آيا مى  شود در ساخت مناره و تزيينات مسجد خرج نمود؟

جواب:  احتياط است كه در ضروريّات مسجد باشد، مگر با اجازه  ى دهنده.

صرف وجوه پرداخت شده براى حضرت مهدى ـ عليه  السّلام ـ در مسابقات مهدويّت

سؤال1052. آيا پول هايى كه مردم براى امام زمان ـ عجّل  اللّه  تعالى  فرجه  الشّريف ـ و يا به عنوان بيمه  ى امام زمان ـ عليه  السّلام ـ پرداخت مى  نمايند، مى  توان در برگزارى مسابقات فرهنگى اعتقادى، جهت ترويج فرهنگ مهدويت مصرف نمود؟

جواب:  در موارد اطمينان به رضايت حضرت ـ عجّل  اللّه  تعالى  فرجه  الشّريف ـ مانعى ندارد.

كفّاره  ى نذر و كفّاره  ى يمين

سؤال1053. آيا كفّاره  ى نذر با كفّاره  ى يمين (قسم) يكى است يا فرق مى  كند؟

جواب:  به مسأله  ى 2137 و 2121 رساله رجوع شود.

نذر اهل كتاب براى حضرت ابوالفضل ـ عليه  السّلام ـ

سؤال1054. مرسوم است بين بعض اهل كتاب در موارد گرفتارى براى حضرت ابوالفضل العبّاس ـ عليه  السّلام ـ نذر مى  كنند، آيا نذر آن ها منعقد مى  شود؟

جواب:  نذر كافر منعقد نمى  شود.

عدم توانايى انجام نذر به علّت پيرى

سؤال1055. شخصى نذر كرده سالى ده بيست روز، روزه بگيرد؛ ولى اكنون به علّت كهولت توان آن را ندارد، وظيفه  اش چيست؟

جواب:  ظاهرا نذرش ساقط مى  شود.

نذر با كتابت

سؤال1056. آيا نذر كردن با كتابت منعقد مى  شود؟

جواب:  ظاهرا منعقد نمى  شود؛ مگر مثل كفايت اشاره از كسى كه توانايى سخن گفتن ندارد، باشد.

صيغه  ى فارسى نذر

سؤال1057. صيغه  ى نذر فارسى را مرقوم فرماييد؟

جواب:  به قصد قربت و نزديك شدن به خداوند متعال بگويد: براى خداوند، به عهده  ى من باشد كه فلان كار را انجام دهم.

صرف صندوق به نام حضرت ابوالفضل ـ عليه  السّلام ـ در خيرات

سؤال1058. صندوقى به نام حضرت ابوالفضل ـ عليه  السّلام ـ در مغازه  ى شخصى است و مردم به نام حضرت پول مى  ريزند و اسمى هم از نذر نمى  برند، آيا جايز است در امور خيريّه مصرف شود؟

جواب:  احتياط در اين است كه به مصارفى كه نسبت به حضرت ابوالفضل العبّاس ـ عليه  السّلام ـ دارد، مانند مجالس عزادارى ايشان و كمك به زايرين آن حضرت مصرف شود.

مراد از قربانى در نذر

سؤال1059. شخصى نذر مى  كند كه قربانى بدهد و خانواده  ى فقيرى براى عروسى نياز به گوشت دارد. مى  تواند گوسفند بخرد و به آن ها بدهد؟ فقط گوشت يا مرغ بدهد چه طور است؟

جواب:  اگر گوسفند بدهد و ذبح كنند اشكال ندارد، ولى گوشت و مرغ كفايت نمى  كند.

فراموشى روزه  ى نذرى بعد از سهل  انگارى

سؤال1060. شخصى نذر مى  كند كه در ايّام هفته يك روز را روزه بگيرد. چون وسعت وقت بوده، سهل  انگارى مى  كند و روز آخر هم فراموش مى  نمايد، وظيفه  اش چيست و فرقى هم بين روزه و غير روزه هست يا نه؟

جواب:  در فرض مرقوم، تخلّف نذر نشده است و قضاى روزه را به جاى آورد.

 

 نذر صدقه براى ترك نماز شب

سؤال1061. شخصى نذر كرده اگر نماز شب را نخواند، مبلغى به فقير صدقه بدهد. اگر نماز شب ترك شد، فقط آن مبلغى كه نيّت كرده به ذمّه  اش مى  آيد يا كفّاره  ى نذر را هم بايد بدهد؟

جواب:  فقط مبلغ را بايد بدهد.

قطع عمل نذرى با وسعت وقت

سؤال1062. اگر وقت نذر وسيع باشد و انسان شروع به انجام آن نمايد، آيا مى  تواند قطع كند و پيش از انقضاى وقت آن را انجام دهد؟

جواب:  مانع ندارد.

اداى نذر قبل از وقت آن با علم به عدم تمكّن در وقت

سؤال1063. اگر انسان بداند هنگام اداى نذر به علّتى قادربه انجام آن نيست، آيا اگر قبل از وقت يا بعد از وقت آن را ادا كند، اشكال دارد؟

جواب:  اگر مى  تواند بايد در وقتى كه تعيين كرده آن را انجام دهد و چنان چه در تمام وقت قدرت ندارد، نذر منحلّ مى  شود.

نذر صدقه براى ترك سيگار شوهر

سؤال1064. اگر زنى نذر نمايد كه اگر شوهرش ترك سيگار كند، خرج هر هفته  ى سيگار او را صدقه دهد و شوهر مدّتى است ترك كرده است. آيا بر زن از اوّلين هفته واجب است يا تأخيرجايز است و در صورت تأخير آيا قضا و كفّاره دارد؟

جواب:  نذر زن بدون اجازه  ى شوهر بنابر احتياط واجب منعقد مى  شود. بنابراين اگر اداى نذر مقيّد به هفته يا وقت معيّن باشد، بايد به همان عمل كند و اين هم در صورتى است كه صيغه  ى نذر جارى شده باشد.

موارد وجوب نذر

سؤال1065. نذر در چه صورتى واجب مى  شود؟

جواب:  عمل بر طبق نذر واجب است، ولى خود نذر كردن واجب نيست. به مسايل نذر (2128 به بعد) در رساله مراجعه شود.

انحلال نذر

سؤال1066. مراد از انحلال نذر چيست؟ و موارد انحلال كدام است؟ و آيا در صورت انحلال و تخلّف نذر، كفاره بر هر فرد واجب است؟

جواب:  مراد از انحلال، سقوط نذر از وجوب عمل به آن است، مثلاً اگر نذر براى ترك مطلق فعلى باشد، با تخلّف از آن كفاره واجب است ولى نذر پس از آن منحل مى  شود و هم چنين اگر در وقت عمل، كار نذر شده شرعا مرجوح شود، نذر منحلّ مى  شود و معناى ديگر انحلال نذر، تعدّد واقعى نذر به تعداد دفعات و افراد است، مثل اين كه نذر كند هر هفته كارى را انجام دهد و يا به طور مستمر سيگار كشيدن را ترك كند و براى هر دفعه سيگار كشيدن، صدقه بدهد كه در اين صورت براى هر تخلّف، كفاره جداگانه لازم است.

انجام عمل براى رضاى خدا

سؤال1067. فردى چنين نيّت كرده است: «در صورتى كه مشكل من حل شد، براى رضاى خدا فلان عمل را انجام مى  دهم» و عبارت بر عهده  ى من باشد را نگفته است، آيا نذر او منعقد گرديده است؟

جواب:  اگر منظور انجام كار مورد رضايت خدا بوده است، نه واجب قراردادن كارى كه مورد رضاى خدا است بر خود، اين نذر شرعى نيست.

افراط و وسواس در نذر

سؤال1068. بعضى از افراد به خصوص قشر زنان، گاهى در نذر كردن در يك مورد به حدّ افراط و وسواس شديد مى  رسند، به طورى كه بعد از گذشت زمان و تأخير در برآورده شدن، با شنيدن موارد جديد نذر، آن ها را نيز به نذر خود اضافه مى  نمايند. آيا وفاى به همه  ى آن ها لازم است و همه  ى آن ها منعقد شده است يا فقط همان نذر اوّلى منعقد گرديده است؟

جواب:  اگر صيغه  ى شرعيّه  ى نذر را نخوانده  اند وظيفه  اى ندارند و اگر با صيغه، نذرهايى را منعقد نموده  اند، وفاى به همه  ى آن ها لازم است.

استفاده از نذورات با درآمد نامشروع

سؤال1069. استفاده از نذوراتى كه از پول هاى نامشروع تهيه شده است، چه صورت دارد؟

جواب:  اگر از عين مال نامشروع باشد، استفاده از آن جايز نيست.

خرج كردن نذر در موارد خيريه

سؤال1070. آيا مى  توان به جاى اداى نذرى كه نوع و زمان آن را مشخص كرده  ايم، پول آن را در ديگر موارد مذهبى و خيريّه خرج كنيم؟

جواب:  خير، بايد طبق نذر عمل شود.

تبديل نذر

سؤال1071. شخصى نذر كرده هر سال در عاشورا به عزاداران شربت بدهد، اگر عاشورا مصادف با زمستان سرد شود و دوران فصل مصرف شربت در نزد مردم مطلوب نباشد، آيا مى  تواند نذر خود را عوض كند.

جواب:  نوشيدنى مناسب هر فصل، مثل شير و غير آن را بدهد.

عبارت قسم به جاى نذر

سؤال1072. آيا با اين جمله (به خدا قسم اگر...) نذر محقق مى  شود؟

جواب:  خير، اما با وجود شرايط، مى  تواند احكام قسم را كه در رساله مذكور است، داشته باشد (به مسأله  ى 2122 رجوع شود.)

فراموش كردن نذر خود

سؤال1073. حكم فردى كه نمى  داند نذرش چه بوده است چيست؟

جواب:  مطلق خيرات كفايت مى  كند.

 

ادا نكردن نذر در وقت معين

سؤال1074. شخصى كه نذرى با وقت معينى نموده، اگر در آن وقت معين، آن را ادا نكند، تكليف چيست؟

جواب:  اگر تخلف بدون عذر باشد، كفاره واجب است و بايد فى الجمله قضا هم نمايد.

انجام ندادن نذر به علت بيمارى

سؤال1075. اگر كسى به جهت بيمارى نتوانست به نذر عمل كند، آيا كفاره بر او واجب است؟

 

جواب:  چون عذر داشته، كفاره ندارد.

نذر خون ريختن

سؤال1076. آيا ريختن خون (صرفا سر بريدن قربانى) امرى راجح است و نذر به آن تعلق مى  گيرد؟ مثلاً برخى نذر مى كنند در مقابل دسته  ى عزاى امام حسين خون بريزند و پس از برآورده شدن حاجت خود، هر سال مقابل دسته عزا سر گوسفند را مى  برند و گوشت آن را خود و خانواده خود مصرف مى  كنند، آيا عمل آنان مشروع است؟

جواب:  بله، مشروع است.

كفاره نذر

سؤال1077. كفار تخلف نذر چيست؟

جواب:  به مسأله  ى 2137 رساله رجوع شود.

انجام چند نذر با يك عمل

سؤال1078. اگر چند نفر به يك شخص پول بدهند تا در شب عاشورا روضه امام حسين ـ عليه  السّلام ـ بخواند، آيا با يك روضه مى  تواند نيّت تمام آن نذرها را بنمايد، يا بايد براى هر يك روضه جداگانه  اى بخواند؟

جواب:  بايد براى هر كدام روضه  ى جداگانه بخواند.

نذر قمه زدن به فرزند

سؤال1079. فردى نذر كرده كه اگر خداوند فرزندى به وى عطا نمود، هر سال در روز عاشورا به سر وى قمه بزند، آيا نذر او صحيح است و در صورت صحّت از همان بدو تولد بايد به اين نذر عمل كند؟

جواب:  تا عسر و حرجى نباشد، به نذرش عمل كند.

وحدت يا تعدّد كفاره

سؤال1080. به نظر حضرتعالى، براى هر بار تخلف از نذر يك كفاره واجب مى  شود يا پس از اوّلين تخلف، كفاره واجب مى  شود و پس از تخلف هاى بعدى چيزى بر عهده نذر كننده نيست؟

جواب:  هر تخلّفى، كفاره  ى جدايى دارد؛ مگر اين كه نذر به نذرهاى متعدّد منحل نشود، مثل نذر بر ترك مطلق يا فعل مطلق نه هر دفعه فعل يا ترك.

اضافه نذورات يك محل

سؤال1081. برخى از مساجد، امامزاده  ها و اماكن متبرّكه، نذورات فراوان و بيش از نياز سالانه و متداوّل خود دارند، پس از هزينه بخشى از نذورات در مصارف ضرورى همان محل، اضافه آن بايد صرف چه امورى شود؟

جواب:  براى نيازهاى مترقّبه در آينده، براى همان محل نگهدارى كنند، مثل تعميرات يا توسعه آن محل و در صورتى كه هيچ نيازى به عين يا ماليت آن نباشد، صرف آن در مسجد ديگر يا امامزاده ديگر مانع ندارد.

تبديل چيزى كه نذر كرده اند

سؤال1082. آيا كسى كه نذر كرده فلان شب به عزاداران غذا بدهد، حتما بايد آن را بپزد يا مى  تواند گوشت و برنج و روغن را بين عزاداران تقسيم نمايد؟

جواب:  اگر غذاى پخته را نذر كرده، بايد آن را بپزد و بدهد.

 

سؤال1083. برخى از مردم در گذشته نذرهايى متناسب با آن زمان نموده و به آن عمل مى  كردند، مثل آب دادن به عزاداران با مشك، روشن كردن شمع در امامزاده و... كه برخى از آن موارد در اين زمان از امور مرجوح و مصداق اسراف به شمار مى  رود، آيا ادامه چنين نذرهايى لازم است؟

جواب:  اگر نذرى از تمام جهات مرجوح شد، لازم نيست به آن عمل شود، اما در فرض سؤال، به صورت هاى غير مرجوح در رابطه با آن نذر عمل كند.

نذر زيارت عاشورا

سؤال1084. اگر كسى نذر كند كه زيارت عاشورا بخواند، آيا بايد با صد لعن و صد سلام بخواند يا بدون آن نيز كافى است؟

جواب:  بايد زيارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخواند.

 

مباشرت در نذر

سؤال1085. آيا در انجام نذر مباشرت نذر كننده لازم است؟ و مثلاً اگر غذايى كه نذر كرده يا صلوات ها و قرآن نذر شده او را فرد ديگرى انجام دهد، عمل به نذر او تحقق يافته است؟

جواب:  مباشرت لازم است، مگر اين كه نذر به گونه  اى باشد كه شامل استيجار و استنابه و قبول از متبرّع باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -