انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 نصب قطعات غير مرغوب توسط شركت خودروساز

سؤال: هرگاه مسئول خريد قطعات يك شركت خودرو سازى، به هنگام خريد، سهل انگارى كند وقطعات غير مرغوب تهيه نمايد و مسئول بازرسى نيز بى دقتى كرده و مسئول نصب قطعات نيز على رغم وظيفه اش كه بايد قطعات را بررسى كند و سپس نصب كند، بى توجهى نمايد و اتومبيل به دليل نقص قطعه واژگون شود، چه كسى ضامن است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه نقص ماشين براى راننده پنهان باشد و كيفيت رانندگى در حادثه آفرينى مؤثر نباشد، ضمان بر مجموع سبب هاى پيشين تعلّق مى گيرد. والله العالم

خسارت به ديوار به جهت نصب تبليغات

سؤال: اشخاصى، عكس هاى تبليغاتى خود را به ديوار منازل مردم مى چسبانند. در صورت عدم رضايت صاحب خانه، اگر خسارت به ديوار منزل وارد شود، آيا آن اشخاص ضامن مى باشند؟

جواب: بسمه تعالى: بدون رضايت صاحب ملك نمى توان آگهى بر ديوار آن الصاق كرد و اگر خسارتى وارد شد، ضامن است. والله العالم

كار با مواد سرطان زا

سؤال: كارگرى كه در مكانى مشغول به كار است كه احتمال ابتلا به سرطان در سن پيرى مى باشد اگر كارگر بيمار شود با توجه به اين كه كارگر از اين موضوع مطلع است آيا كارفرما، ضامن ديه مى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: با توجه به آگاهى كارگر و نيز با توجه به اين كه افراد كمى دچار چنين بيمارى مى شوند، ديه ثابت نمى شود ولى در عين حال كارفرما احسان و نيكى را نبايد فراموش كند و در شرايط بد كمك كند. والله العالم

مرگ در صورت جراحت اتفاقى

سؤال: اگر جانى عمداً جراحتى وارد كند كه غالباً منجر به مرگ نمى شود و لكن اتفاقاً در اثر جراحت بميرد آيا جانى محكوم به قصاص است؟

جواب: بسمه تعالى: محكوم به پرداخت ديه نفس است. والله العالم

تغيير كيلومتر شمار اتومبيل

سؤال: با توجه به اين كه شركت هاى خودرو ساز جهت خدمات پس از فروش، بر اساس سقف مشخصى بر اساس كيلومتر، به طور رايگان ارائه ى خدمات مى نمايند. در اين صورت آيا جايز است كسى كيلومتر شمار را موقتاً از كار بيندازد تا از خدمات رايگان بهره مند گردد؟

جواب: بسمه تعالى: هر نوع تغيير كيلومتر شمار كه به ضرر شركت هاى خودروساز تمام شود، شرعاً حرام است و بايد وجه تعميراتى كه بر اين اساس از سوى شركت انجام مى گيرد بپردازد. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -