انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: حكم تراشيدن ريش و گرفتن اجرت آن چيست؟

جواب:  الف) احتياط واجب، ترك تراشيدن ريش است.‏

ب) احتياط لازم، نگرفتن اجرت، براى تراشيدن ريش است.

 

سؤال: استفاده از شهريه طلبگي در موارد غير ضروري، از جهت شرعي و وضعي چه حكمي ‏دارد؟

جواب:  اشتغال به تحصيل حوزوي، مصحح دريافت شهريه متداول است. فقر، شرط تكليفي ‏يا وضعي نيست.

 

سؤال: بازى بيليارد كه اخيراً رواج يافته، چه حكمى دارد؟

جواب:  در صورت صدق قمار بر بازى بيليارد، حرام است.

 

سؤال: بازى پاسور چه حكمى دارد؟

جواب:  اگر پاسور از ابزار ويژه قمار نباشد، بازى با آن بدون برد و باخت، حرام نيست. مردان ‏الهى به لهو و لعب نمى‌پردازند.

 

سؤال: ساخت، خريد و فروش، نگهدارى و نصب مجسمه‌هاى داراى صورت انسانى، در معابر ‏عمومى و ميادين از نظر فقهى چه حكمى دارد؟ سؤال مذكور در فرض صورت حيوانى، چه ‏حكمى دارد؟ نگهدارى مجسمه‌هاى كوچك تزيينى به صورت انسانى يا حيوانى در منازل، ‏چه حكمى دارد؟

جواب:  الف) ساختن مجسمه‌هاى موجود جاندار بنا بر احتياط لازم، جايز نيست.‏

ب) خريد و فروش و نگهدارى آن، جايز است.‏

ج) نصب آن در ميدان شهر، خلاف ادب اسلامى است.

 

سؤال:  آموزش دادن و آموزش ديدن مجسمه‌سازى، چه حكمى دارد؟

جواب:  صِرف آموزش دادن و آموزش ديدن، حرام نيست.

 

سؤال: با توجه به اين كه بازى بيليارد از مصاديق قمار است، لطفاً حكم آن را مرقوم فرماييد.‏

جواب:  بازى مزبور با برد و باخت، حرام است

درباره رايت CDهاي قفل‌شكسته و استفاده از آن [نظر حضرت‌عالي چيست؟

 

سؤال: اگر رايت، نظير تأليف، حقِ مخصوصِ پديدآورندهٴ آن است، استفاده از آن مشروط به رضايت صاحب حق است.

ياد گرفتن موسيقي و استفاده از آن در مجالس و شركت در كلاس چه حُكمي دارد؟

جواب:  1: موسيقيِ مخصوص مجلس گناه حرام است.

جواب2: موسيقيِ آزاد كه ويژه مجلس گناه نيست در صورتي كه همراه با گناه ديگر نباشد حلال است

 

سؤال: لطفا حكم شرعي سه مسئله ذيل را مرقوم فرماييد:

1.تيغ زدن صورت يا ماشين به گونه‌اي كه در حكم تيغ باشد.

2.استفاده از كراوات.

3.كشيدن سيگار (چه در مكاني كه ديگري نيست يا در حضور ديگران كه از

دود و بوي سيگار, اذيت مي‌شوند.)

جواب:  1. احتياط واجب ترك تيغ زدن به موي صورت يا ماشين كردن آن كه

در حكم تيغ باشد.

جواب2: احتياط لازم ترك كراوات در شرايط كنوني است.

جواب3: سيگار كشيدن اگر موجب اعتيادِ ضرر آور آن است جايز نيست و اگر سبب اعتياد نمي‌شود و براي استعمال كنندة آن ضرر ندارد ليكن موجب آلودگي محيط زيست مي‌شود لازم است ترك شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -