انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: من در برنامه ای چت با یک دختر دوست هتسم و با هم چت می کنیم واصلا حرف بد یا زشتی نمیزنیم آیا این دوستی و چت کردن اشکال شرعی دارد؟

جواب: چون خوف وقوع در حرام هست جایزنیست.

سؤال: آیا پولی که از طریق بازاریابی اینترنتی و خرید و فروش طلا از کشور خارجی به طوری که الان معمول می باشد حلال است؟

جواب: حضرت آیه الله اجازه این گونه معاملات را نمی دهند وگرفتن پول آن مال کافر غیر محترم المال باشد به عنوان استنفاذ مانعی ندارد.

سؤال: می خواستم بدانم که شغل کافی نت داری با توجه به اینکه اینترنت کاربردهای مختلف (اعم از حلال و حرام) دارد ـ دارای چه حکمی است؟

جواب: اگر بتوانید کنترل کنید که استفاده نامشروع نشود اشکال ندارد.

سؤال: آیا در مورد هک سایت ها و یا استفاده از اشتراک اینترنت (رایگان) که از مورد این طریق بدست می آید مانعی به هر عنوان از نظر شرع یا قانون وجود دارد؟

جواب: اگر قانون کشور اسلامی آن را منع کند مجاز نیست.

سؤال: آیا باز کردن کافه نت شرعاً اشکال دارد؟

جواب: مانعی ندارد ولی به طوری نباشد که وسیله شیوع و انتشار فساد باشد .

سؤال: شرکتهای اینترنتی که اینترنت می فروشند آیا بخاطر رفتن مشترکین به (سایتهای غیر اخلاقی) مسئول هستند؟
آیا در اینگونه شرکتها کنترل کردن مشترکین دخالت در مسائل شخصی نیست؟

جواب: چون خود اینترنت از آلات مشترکه است لذا فروش آن جایز است مگر طوری باشد که اشاعه منکرات و فحشاء صدق کند که حرام می شود.

سؤال: نظر شما در مورد معاملات اینترنتی چیست ؟

جواب: اگر مقصود معاملات الماس و مانند آن باشد که حضرت آیت الله آن را باطل می دانند و جایز نمی دادند که مؤمنین در چنین معاملاتی وارد شود .

سؤال: آیا ارتباط تلفنی و ایمیل به صورت پیوسته با یک خانم چه حکمی دارد ؟

جواب: حرام است .

سؤال: چت کردن با دختر اشکالی دارد و آیا احساس دوست داشتن آن دختر حرام است ؟

جواب: چون ترس افتادن به گناه هست جایز نیست .

سؤال: حکم نگاه به عکس زنان عریان در اینترنت برای ارضای جنسی چیست ؟

جواب: حرام است .

سؤال: حکم مکالمات اینترنتی و مکاتبه اینترنتی چیست ؟

جواب: فی نفسه مانعی ندارد.

سؤال: آیا می توانم درسهای حوزوی را از طریق اینترنت فرا گیرم ؟

جواب: اگر از حوزه باشد مانعی ندارد.

سؤال: آیا تجارت الکترونیک از نوع بازاریابی اینگونه معاملات درست است ؟

جواب: حضرت آیت الله اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند .

سؤال: آیا نگاه کردن به عکسهای مبتذل و چت کردن در باره موضوعات مستهجن روزه را باطل می کنند؟

جواب: باطل نمی کند.

سؤال: خرید و فروش اینترنتی جایز است یا خیر؟

جواب: اگر منظور شما این است که دو نفر از طریق اینترنت مباشرتاً خرید و فروش را انجام دهند، اینگونه معامله صحیح است و اشکالی ندارد.

سؤال: نگاه کردن سایتهای مبتذل چه حکمی دارد؟ چه مرد و چه زن در حالی که تصاویر مرد و زن در آن می باشد؟

جواب: نگاه با شهوت جایز نیست و بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: چت کردن با زنان غیر مسلمان و انجام صحبتهای تحریک آمیز با ایشان چه حکمی دارد آیا می شود از طریق اینترنت ایشان را به صرف اینکه غیر مسلمان هستند مورد سوء استفاده قرار داد؟

جواب: حرام است.

سؤال: بنده دارای کافی نت (خدمات اینترنت) هستم . سوال اینست که درآمد آن از لحاظ شرعی درست است یا خیر؟? این در صورتیکه علی رغم کنترل عده ای سوء استفاده کرده و مخفیانه بر روی برخی سایتهای غیر مجاز میروند در مورد چت کردن چطور؟

جواب: اگر شما دستگاه را برای دیدن سایتهای غیر مجاز اجازه ندهید اشکالی بر شما نیست ولی سعی کنید تا جایی که مقدور است کنترل نمایید و همچنین در مورد چت.

سؤال: در مراجعه به سایتهای اینترنتی خارجی زیاد با موارد خلاف شرع مواجه می شویم . با توجه به اینکه در مسیر تحقیقات و ارتباط با تکنولوژی روز ناچار به استفاده از امکانات اینترنتی مستقیم و با توجه به اینکه اینگونه سایتها نهایتا اثر سوء خود را بر روان انسان می گذارد؟

جواب: به عکس های مبتذل و موجب مفسده نگاه کردن جایز نیست .

سؤال: گفتگوهای اینترنتی (چت) بین زنان و مردان یا دختران و پسران نامحرم ـ چنانچه طرف مقابل نه دیده شود و نه صدایش شنیده شود و مکالمات تنها توسط نوشته تبادل گردد ـ را بدانم . در صورت وجود اشکال لطفا بفرمائید اگر این گفتگو بدون قصد ریبه و تنها با هدف اشنا نمودن طرف مقابل با اسلام و قرآن یا برای رفع شبهات باشد چگونه است؟

جواب: اگر ترس وقوع در حرام نباشد جائز است .

سؤال: لطفاً حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟

جواب: در هر دو صورت اگر خوف وقوع حرام است جایز نیست .

سؤال: موقع کار با اینترنت با تصاویر غیر شرعی برخورد می کنیم تکلیف چیست؟

جواب: به تصاویر مبتذل نباید با شهوت نگاه کند بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

سؤال: هنگام نگاه کردن به صفحه اینترنت در زمانی که انسان روزه می باشد و یک تصویر غیر اخلاقی ظاهر می شود چه حکمی دارد؟

جواب: روزه را باطل نمی کند اگرچه شرعاً در مواردی نباید نگاه کرد.

سؤال: حکم استفاده از اتاق گفتگو (چت کردن) در اینترنت با جنس مخالف چگونه است؟

جواب: اگر خوف وقوع در حرام باشد جایز نیست.

سؤال: آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق کامپیوتر وشبکه اینترنت جایز است؟

جواب: جایز نیست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -