انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خيانت در امانت 

سؤال:من جايي كار مي‌كنم كه اندك سرمايه‌اي هم اونجا دارم و حقوقي هم مي‌گيرم. با وسوسۀ شيطان در امانت خيانت كردم، حالا مي‌توانم پول 4ماه حقوقي كه نگرفتم را به عنوان بخشي از آن پول ببخشم و براي حفظ آبرو از كاري كه كردم چيزي نگويم؟ براي اينكه خدا هم من را ببخشد چه کنم؟

جواب: لازم نیست به کسي بگوئید. به هر صورت که می‌‌توانید بدهی خود را رد کنید، کفایت می‌کند. و همين مقدرا که از کار خود پشيمان هستيد و جبران بدهي  مي‌کنيد، پرودگار عالم شما را مي‌بخشد.

 تصرف در امانت و جايگزين كردن مثل آن 

سؤال:اگر كسي در امانتي كه نزد او است تصرف كند و بعد مثل آن را جايگزين كند اشكال دارد؟

جواب: جايز نيست.

استفاده شخصي از مال امانت 

سؤال:شخصي مقداري طلا نزد ديگري به امانت گذاشته و به ازاي آن مقداري پول از او قرض گرفته است. آيا كسي كه طلاها نزد او است مي تواند از آنها استفاده كند يا خير؟ 

جواب: نمي‌تواند.

 ضمانت امين 

سؤال:يكي از مالكان مجتمع مسكومي موتورش را به نگهبان آپارتمان سپرده كه مواظب آن باشد ولي دزد موتو او را دزديده است آيا صاحب موتورمي تواند قيمت آن را از نگهبان مطالبه نمايد؟ 

جواب: اگر کوتاهي در حفظ نکرده باشد، ضامن نيست.

 

 حجيت قول امين 

سؤال:اگر امانت دار ادّعا كند كه امانت را بازگردانده، و صاحب مال منكر باشد، قول كدام يك پذيرفته مى شود؟ 

جواب: قول امين مقدم است، مگر صاحب مال بيّنه داشته باشد. البته امين بايد قسم هم بخورد.

استفاده از پول اماني 

سؤال:اگر كسي مبلغی را به ديگري برای نگهداری بدهد، آیا او می تواند از آن پول استفاده کند و در صورت طلب صاحب پول بلافاصله آن را برگرداند؟ 

جواب: جايز نيست.

 

 سقوط امانت از امين 

سؤال:چنانچه خروج از امانت در خصوص امري كه به امين سپرده شده محرز شود تكليف شرعي چيست؟ 

جواب: امانت او ساقط مي‌شود.

 

آسيب جزئي به امانت 

سؤال:چنانچه سهواً به كتابي كه از كتابخانه به امانت گرفته ايم آسيب جزئي برسد يا مثلا خطي با خودكار بر روي آن ايجاد شود تكليف چيست؟ 

جواب: آسيب‌هاي جزيي اشکال ندارد.

 

تصرّف در وجوه صدقه، كفّاره، زكات، خمس و مانند آن 

سؤال:تصرّف در وجوه صدقه، كفّاره، زكات، خمس و مانند آن، به عنوان قرض و سپس برگرداندن آن چه صورت دارد؟ پول هايى كه به عنوان امانت در نزد انسان است چطور؟ 

جواب: جايز نيست.

خيانت در امانت حق الناس است يا حق الله؟ 

سؤال:آيا خيانت در امانت حقّ الناس و قابل گذشت است؟ يا حقّ الله است، و غير قابل گذشت؟ 

جواب: حق‌الناس است.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -