انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال:  شغل برادرم آرايش گرى است و گاهى به تقاضاى افراد ريش آنها را مى تراشد يعنى تيغ مى زند چنانچه مزد گرفتن حرام باشد مى شود براى تخلص از اجرة حرام به امور زير متمسك شد؟

الف ـ شخصى كه ريش خود را مى تراشد اجرت را هبه كند يا صلح كند؟

ب ـ اجرتى كه در مقابل اصلاح سر است بگيرد و در مقابل ريش اجرت نگيرد.

ج: به افراد بگويد پولى كه از شما مى گيرم از بابت تراشيدن ريش حرام است ولى شما راضى باشيد پول را به من بدهيد؟

جواب: الف ـ ريش تراشيدن حرام است و بايد آن را ترك كند ولى اگر مبلغى را كه باو ميدهد بطور جدى (نه صورى) باقصد به او هبه نمايد ظاهراً رفع اشكال از پول مى شود ولى حرمت عمل رفع نمى شود.

جواب: ب ـ اگر طرفين بر آن قرار بگذارند اشكال ندارد ولى در اينصورت هم حرمت عمل باقى است.

جواب: ج: رفع اشكال نمى شود. والله العالم

سؤال:  خريد و فروش تيغ و ماشين خودتراش كه صرفاً جهت تراشيدن ريش به كار مى رود چه حكمى دارد؟

جواب: اشياء مذكوره فوائد محلله نيز دارد بنابراين خريد و فروش آن اشكال ندارد مگر اين كه فروشنده به قصد اين كه مشترى از آن در جهت ريش تراشى استفاده كند فروخته باشد كه در اين صورت معامله باطل است. والله العالم

سؤال:  كوتاه كردن ريش با ماشينهاى معمولى دستى تا حدود يك ميليمتر جايز است؟

جواب: بايد بنحوى باشد كه عرفاً صدق ريش كند. والله العالم

سؤال:  آيا تراشيدن دو طرف گونه ها و گذاشتن ريش روى چانه كافى است و اين مقدار صدق ريش مى كند؟

جواب: تراشيدن اطراف ريش حرام نيست ولى تراشيدن خود ريش به هر صورت باشد ولو به نحو مذكور در سؤال جايز نيست.

سؤال:  نظر حضرتعالى پيرامون تراشيدن سبيل و ريش چيست؟

جواب: تراشيدن ريش حرام است ولى تراشيدن سبيل اشكال ندارد.

سؤال:  اگر مقدور است تا حدودى علت وجوب گذاردن ريش را توضيح فرماييد.

جواب: حرمت تراشيدن ريش از بعض روايات معتضده به سيره متشرّعه استفاده مى شود و فقيه اگر وجوب يا حرمت كارى را از ادّله استفاده نمايد دانستن فلسفه آن لازم نيست هر چند در خصوص مورد ضررهاى بهداشتى براى پوست صورت و لثه از قول اطباء متخصص نقل شده است و در اين مورد مى توانيد به كتاب اوّلين دانشگاه و آخرين پيامبر اثر شهيد دكتر رضا پاك نژاد و همچنين كتاب تراش ريش از نظر بهداشت مراجعه نماييد. والله العالم

سؤال:  آيا افرادى كه در اثر ريش گذاشتن احساس خارش مى كنند بنحوى كه موجب اذيب مى شود مى توانند ريش خود را بتراشند؟

جواب: احساس خارش مجوز تراشيدن ريش نيست. واللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -