انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مالکيت زمين باير احيا شده  

سوال :  مقداري‌ زمين‌ واقع‌ در ميان‌ درّه پر آب‌ بياباني‌، باير و موات‌ بود، شخصي‌ اقدام‌ به‌ احياء و سنگ‌ چين‌ كرده‌ و مدّت‌ بيست‌ و پنج‌ سال‌ دخل‌ و تصرّف‌ نموده‌ و ده‌ هزار نهال‌ كاشته‌ و همه نهال‌ها به‌ ثمر رسيده‌ و تعداد هشت‌ منزل‌ مسكوني‌ در آن‌ زمين‌ درست‌ كرده‌ است‌، بعد از بيست‌ و پنج‌ سال‌ شخصي‌ و برادرانش‌ و عدّه‌اي‌ ديگر مثل‌ پسر دايي‌ها پيدا شده‌ و ادّعا مي‌كنند كه‌ ما سند داريم‌، اين‌ شخص‌ ادّعا مي‌كند اين‌ زمين‌ مزروعي‌ ملك‌ پدرم‌ مي‌باشد و ديگر هيچ‌ گونه‌ سند و مدركي‌ در دست‌ ندارد، آيا اين‌ زمين‌ مزروعي‌ ملك‌ احيا كننده‌ است‌ يا كساني‌ كه‌ ادّعا نموده‌اند؟

جواب : بنا بر آنچه‌ نوشته‌ايد آنجا ملك‌ (شماست‌) ــ(احيا كننده‌)ــ است‌ كه‌ و كسي‌ (روي‌) ــ(به‌)ــ آن‌ حقّي‌ ندارد.

 

مالکيت قنات 

سوال :  احتراماً خواهشمند است‌ در مورد يك‌ رشته‌ قنات‌ كشاورزي‌ متعلّق‌ به‌ مزرعه .... كه‌ در حال‌ حاضر به‌ علّت‌ خشك‌ سالي‌ آب‌ ندارد و مالكين‌ آن‌ عبارتند از اهالي‌ .... كه‌ تعدادي‌ نيز از آبادي‌هاي‌ ديگر از اين‌ قنات‌ و مزرعه‌ سهم‌ دارند و قنات‌ فوق‌ بسيار قديمي‌ و سابقه‌ دار است‌. آيا فردي‌ غير مالك‌ به‌ دليل‌ نداشتن‌ آب‌ قنات‌ مي‌تواند قسمتي‌ از قنات‌ فوق‌ را تخريب‌ و پُر نمايد تا بتواند از زمين‌ آن‌ سوء استفاده‌ نمايد، نظر به‌ اين‌ كه‌ مالكين‌ اين‌ قنات‌ افرادي‌ صغير و كبير و پير زن‌ و پير مرد از كار افتاده‌ و حتّي‌ مهريه زنان‌ از قديم‌ و جديد مي‌باشد.

لذا تقاضامنديم‌ حكم‌ شرعي‌ آن‌ را مرقوم‌ فرماييد.

 جواب : تصرّف‌ و تخريب‌ و پُر كردن‌ آن‌ قنات‌ بدون‌ اجازه‌ از مالكين‌ جايز نيست‌ و حرام‌ است‌، علاوه‌ بر اين‌ جبران‌ خسارت‌ هم‌ بايد بنمايد چنانچه‌ تصرّف‌ بعضي‌ از مالكين‌ و تخريب‌ كردن‌ و پُر كردن‌ نيز بدون‌ اجازه ديگران‌ جايز نيست‌ و حرام‌ است‌ و جبران‌ خسارت‌ نيز دارد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -