انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

مرجع تقليد نائب

سؤال: آيا در نيابت از ديگرى در حج بايد مرجع تقليد نائب و منوب عنه يكى باشد؟

جواب: بسمه تعالى: لازم نيست و نائب بايد به فتاواى مرجع تقليد خود عمل كند و احتياط آن است كه در موارد اختلاف فتوى عمل به احتياط كند . والله العالم

خريد فيش حج

سؤال: آيا خريد فيش حج از افرادى كه نمى توانند به حج بروند جائز است; و اگر با خريد چنين فيشى به حج رفت حج او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: خريد و فروش فيشها بايد مطابق قانون سازمان حج و زيارت باشد ولى حج با فيش خريدارى شده اشكال ندارد . والله العالم

احرام و بيمارى پوستى در دست و پا

سؤال: شخصى كه به بيمارى پوستى مبتلاست آيا مى تواند در موقع احرام دستان و پاهاى خود را بپوشاند؟

جواب: بسمه تعالى: اگر بتواند با باند پيچى و نظائر آن مواضع مورد نظر را پنهان كند اشكال ندارد . والله العالم

استلام حجر و قطع طواف

سؤال: آيا بوسيدن ديوار كعبه يا استلام حجر الأسود در حين طواف جائز است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر طواف را قطع كند و استلام كند پس از استلام از همان جايى كه قطع كرده به طواف خود ادامه دهد اشكال ندارد . والله العالم

تعيين حج مستحبى يا حجة الاسلام

سؤال: در حج نيابتى غير ازنيت نيابت، تعيين نوع حج مثل حجة الاسلام يا حج مستحبى لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: كافى است كه نيت كند بر اين كه آنچه بر ذمه منوب عنه است به جا مى آورم . والله العالم

14شوط در سعى به جاى 7 شوط

سؤال: اگر به خاطر جهل در سعى 14 شوط انجام دهد آيا سعى او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: استحباباً سعى را اعاده كند . والله العالم

نذر احرام با علم به انجام برخى محرمات احرام

سؤال: اگر نذر كند كه قبل از ميقات محرم شود در حالى كه مى داند كه برخى از محرمات احرام را مثل زير سايه رفتن مرتكب مى شود آيا نذر او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: بنابر احتياط در ميقات يا موازات آن و در صورت عدم امكان در ادنى الحل احرام را تجديد كند . والله العالم

محرم و خوابيدن در كيسه خواب

سؤال: آيا محرم مى تواند در كيسه خواب كه تنها سر بيرون آن مى ماند بخوابد؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد . والله العالم

ويلچر و محل طواف

سؤال: برخى از افرادى كه با ويلچر طواف را بجا مى آورند گاهى به جهت ازدحام جمعيت سبب مزاحمت و اذيت ديگران مى شوند، آيا چنين طوافى صحيح است؟ آيا مى توانند از طبقه دوم مسجد الحرام طواف كنند؟

جواب: بسمه تعالى: در فرض سؤال بايد با ويلچر در صحن مسجد الحرام طواف بدهند البته در حين طواف رعايت حال سائر طواف كنندگان را بكنند بنابراين در فرض مذكور طواف در طبقه دوم كافى نيست مگر اين كه طواف با ويلچر از طرف مأمورين ممنوع باشد . والله العالم

ماسك در حال احرام

سؤال: آيا پوشاندن صورت به وسيله ماسك براى خانمها در حال احرام به منظور مسائل بهداشتى خصوصاً بيماريهاى مهلك جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: پوشاندن صورت براى زنها در حال احرام جائز نيست ولى در صورت احساس خطر اشكال ندارد . والله العالم

وصل ماسك به صورت

سؤال: وصل ماسك به صورت براى مردان جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: اشكال ندارد و كوشش كنند كه بند آن مخيط نباشد و در صورت انحصار به مخيط، اشكال ندارد . والله العالم

سفر محرم با ماشين سرپوشيده

سؤال: برخى از عوامل سازمان حج به صورت قهرى جهت انجام ذبح حجاج در حال احرام از منى به مذبح كه خارج از محدوده منى است با ماشين سرپوشيده مى روند لطفاً حكم آن را بيان فرمائيد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر رفتند كفاره دارد . والله العالم

كمربند پهن

سؤال: در حال احرام مى توان از كمربند پارچه اى دوخته استفاده كرد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر پهن باشد به گونه اى كه پوشش حساب شود نبايد استفاده كرد . والله العالم

منحصر بودن تشرف به حج به ثبت نام

سؤال: شخصى در سالى كه سازمان حج و زيارت ثبت نام مى نمود به محض شنيدن اطلاعيه، بدون مسامحه و تأخير با تهيه هزينه لازم در ثبت نام شركت كرد به علت كثرت متقاضى كار به قرعه انجاميد. در اين قرعه كشى نام اين شخص در رديف سالهاى بعد اعلام گرديد كه در اثر كهولت سن و نارسايى قلب پيش از فرا رسيدن نوبت تشرف فوت كرد. آيا اكنون ورثه او در امر حج و استنابه از طرف او وظيفه دارند؟

جواب: بسمه تعالى:اگر راه منحصر به ثبت نام در سازمان حج و زيارت بوده است و نيز وصيت به حج نكرده است حج بر آن واجب نمى شود ولى شايسته است ورثه فيش را در اختيار كسى بگذارند كه از طرف او به حج برود.والله العالم

انصراف از حج

سؤال: آيا وجهى كه به عنوان حج تمتّع واجب به بانك واريز نموده ام و هنوز به سال تشرفم چند سال ديگر زمان باقى است مى توانم مسترد كرده و از حج منصرف شوم يا نه؟

جواب: بسمه تعالى:اگر ديگر جهات استطاعت در او جمع است نمى تواند مسترد كند .والله العالم

 انجام عمره مفرده و اسقاط استطاعت حج

سؤال: آيا كسى كه خود را براى ثبت نام حج آماده مى كند، در وسط سال مى تواند به عمره مشرف شود؟ با توجه به اينكه اين تشرف وى را از استطاعت ساقط خواهد كرد.

جواب: بسمه تعالى:اگر موقع ثبت نام حج فرا رسيده است حتماً براى حج ثبت نام كند و از عمره منصرف شود. والله العالم

نوبت تشرف به چند سال بعد و فيش حج براى امسال

سؤال: شخصى از نظر مالى و توان جسمى متمكّن است و در قرعه كشى سازمان حج و زيارت نوبت تشرف او به سال بعد واگذار گرديده است. ولى يكى از افراد خانواده فوت كرده و فيش او را در اختيار وى مى گذارند كه از طرف او به حج برود، در اين صورت آيا بايد از طرف خود حج بجا آورد و يا از طرف منوب عنه با توجه به اينكه در سالهاى قبل حج در ذمّه او استقرار نداشته باشد؟

جواب: بسمه تعالى:احتياط اين است كه از خانواده خود اجازه بگيرد سال جارى از طرف خود و سال بعد از طرف منوبِ عنه حج بجا آورد مگر اينكه حج منوب عنه فوريت داشته باشد و اين شخص بواسطه نيابت از او استطاعت طريقى پيدا كند در اين صورت بايد ابتداءً حج منوب عنه را انجام دهد و سال بعد حج خودش را. والله العالم

مانع از اتمام حج استيجارى

سؤال: شخصى در حج اجير شخصى بوده است بعد از انجام اعمال عمره تمتع به سكته قلبى دچار شد و از برگزارى اعمال حج معذور گرديد و به ايران مراجعت كرد در سال آينده مى خواهد مشرف شود ،آيا اعلام اين وضعيت به اوّلياء منوب عنه و اجازه مجدد با نيابت از منوب عنه در سال آينده لازم است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه در استيجار سال مذكور قيد يا شرط شده باشد بايد جريان را به ولى ميت اطلاع دهد بار ديگر اجير شود واگر موافقت نكردند وجه اجاره را برگرداند و اگر قيد نبوده يا رويكرد نيابت ، سال معين نبوده تذكر لازم نيست. والله العالم

تأخير حج و همراهى با كاروان بهتر

سؤال: كسى كه نام او براى امسال در ليست حجاج اعلام شده است آيا شرعاً مى تواند به جهت همراهى با كاروان فلان روحانى كه حال معنوى خوبى دارد، حج خود را به آينده موكول نمايد؟يا تشرف واجب فورى است؟

جواب: بسمه تعالى:حج فورى است نمى تواند به سال ديگر موكول كند. والله العالم

استقرار حج بر پدر و فوت وى

سؤال: پدرى كه حج بر او مستقر شده بود، بدون اينكه به نيابت از خودش دربارة حج وصيّت كند از دنيا رفته است.آيا با اينكه اولاد از وضعيت پدر متوفّى مطلع هستند بر آنان واجب است كه از جانب پدر حج بجا آورند يا نه؟ و اگر مؤظف اند آيا از اصل مال و يا ثلث آن؟

جواب: بسمه تعالى:بر ورثه واجب است از اصل مال براى پدر حج نايب بگيرند مگر اينكه انجام حج به نحو خاصى را مانند حج بلدى وصيت كرده باشد كه در اين صورت خصوصيات مورد وصيت از ثلث مال تأمين مى شود.والله العالم

انجام دادن نائب، عمره مفرده از طرف خود

سؤال: شخصى از طرف شخصى نائب شده كه حج بلدى بجاى آورد آيا نائب مى تواند اوّل از طرف خود عمره مفرده بجاى آورد و از حرم خارج شود اعمال را به نيت منوب عنه شروع كند؟

جواب: بسمه تعالى: جايز نيست چون ظاهر نيابت اين است كه نخستين اعمال را از طرف منوب عنه انجام دهد .والله العالم

پرداخت هزينه حج به زن و منع شوهر از حج

سؤال: اگر هزينه حج زنى را اولاد او كاملاً بپردازد آيا شوهر او مى تواند وى را از قبول چنين حجى منع كند؟

جواب: بسمه تعالى:اگر زن مستطيع شد اجازه شوهر ساقط است مشروط بر اينكه امنيت زن تأمين باشد در كاروانهاى فعلى اين شرط موجود است .والله العالم

پرداخت هزينه حج به فرزند و منع مادر

سؤال: پدرى، يكى از اولاد خود را مى خواهد به حج بفرستد و تمام هزينه را پرداخت مى كند از سوى ديگر مادر وى مانع سفر او مى شود و مى گويد به لحاظ اينكه هنوز سنش جوان است اوّل ازدواج كند بعد به حج مشرف شود. آيا در اين صورت پسر مستطيع است و بايد قبول كند و يا امتناع مادر موجب زوال تكليف مى شود؟

جواب: بسمه تعالى: اگر پدر در فرض مزبور هزينه حج را بذل كند براى پسر قبول واجب مى شود و اطاعت مادر لازم نيست و اگر در حد گفتگو باشد و بذل محقق نشود مستطيع نيست.والله العالم

استطاعت زن و تهديد شوهر به طلاق در رفتن به حج

سؤال: زنى كه حج بر او استقرار يافته ولى زوج شديداً ممانعت مى كند به طورى كه در صورت رفتن به حج او را تهديد به طلاق مى نمايد آيا وظيفه او نسبت به مسأله حج چيست؟

جواب: بسمه تعالى:اگر گفتار شوهر قطعى باشد و مى داند عمل مى كند و زندگى براى زن حرجى مى شود فعلاً دست نگه دارد.والله العالم

زن مستطيع و فرزند شيرخوار

سؤال: خانمى كه به لحاظ مالى و بدنى و راه، مستطيع است ولى طفل شيرخوارى دارد كه با غير او آرام نمى گيرد، اكنون وظيفه او در برگزارى حج چيست؟

جواب: بسمه تعالى:اگر نتواند به همراه بچه به حج مشرف شود و دايه اى مناسب براى بچه پيدا نشود صبر كند تا از شير گرفته شود و بعداً به حج برود .والله العالم

ازدواج يا رفتن به حج

سؤال: زنى شوهرش مرده است و اداره خانه به عهده اوست با داشتن اولاد در شرف ازدواج و ترس از به گناه افتادن ايشان، آيا ازدواج بر حج آنها مقدم است يا بايد حج بجا آورند؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه ازدواج براى آنها نياز ضرورى باشد آن را بر حج مقدم بدارند. والله العالم

خريد فيش آزاد

سؤال: در صورتى كه كسى مى تواند فيش آزاد حج بخرد و اين قيمت با نرخ متعارف خيلى تفاوت داشته باشد و مستلزم تأخير افتادن نوبت ديگران باشد آيا حج بر او واجب است.

جواب: بسمه تعالى: هرگاه قيمت فيش آزاد براى او حرجى نباشد خريدن فيش بر او واجب است و در شرايط فعلى سبب به تأخير افتادن نوبت ديگران نمى شود چون صاحب فيش نوبت پيش داشته است.والله العالم

مصرف اموال و مستطيع نشدن

سؤال: آيا مى توانم در طول سال اموالم را طورى مصرف كنم كه به حد استطاعت نرسم؟

جواب: بسمه تعالى: اگر اسراف كارى نباشد اشكال ندارد.والله العالم

روحانى كاروان و سفر اول به حج

سؤال: آيا طلاب علوم دينى كه به عنوان روحانى كاروان و يا معين روحانى به حج مشرف مى شوند و بعد از رجوع حداقل بخشى از زندگى خود را با دريافت شهريه تأمين خواهند نمود و بدون شهريه به تكلف خواهند افتاد .در بار اوّلى كه مشرف مى شوند، آيا نيّت حجه الاسلام نمايند و يا نيت مافى الذمّه و يا غيره؟

جواب: بسمه تعالى:مستطيع است و بايد نيت حجة الاسلام بكند زيرا زندگى او، به حج برود يا نرود فرق نخواهد كرد.والله العالم

انجام عمره مفرده در ايام عادت

سؤال: زنى در عمره مفرده ، در ايّام عادت محرماً وارد مكه معظّمه گرديد و چون عجول بود به تذكرات روحانى گوش نداده با اين وضع بقيّه اعمال را انجام داد، توضيح اينكه وقت وسيعى تا پاك شود داشته است ، اكنون كه به ايران برگشته اعمال او چگونه است و اگر در احرام است چگونه بايد از احرام خارج شود و در صورت استنابه چگونه بايد تقصير نمايد؟

جواب: بسمه تعالى:در صورت امكان بايد به مكه برگردد و پس از انجام عمره مفرده با پوشيدن لباس احرام و با طهارت طواف و نماز و سعى و تقصير و طواف نساء و نماز آن را انجام دهد و در صورت حرجى بودن براى انجام طواف و نماز طواف و سعى و طواف نساء و نماز آن نائب بگيرد در صورت استنابه، نايب پس از انجام سعى اطلاع دهد تا خود شخص تقصير كند و سپس ، نايب طواف نساء و نماز آن را انجام دهد .والله العالم

زن مستحاضه و دو ركعت نماز قبل از طواف

سؤال: زن مستحاضه جهت انجام طواف واجب وضو گرفته و هنگام تشرف به حرم دو ركعت نماز تحيّت خوانده سپس طواف واجب را انجام داده است. طواف او (بدون تجديد وضو) چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى: اگر يقين ندارد درحالت نماز خون از او خارج شده است عمل او صحيح است.والله العالم

خروج از مكه و ورود پس از تبدّل ماه قمرى

سؤال: در سالهاى اخير متداول شده است كه زائرين را بعد از انجام عمره مفرده جهت ديدار كوتاهى از اطراف به عرفات و مشعر و منى مى برند سپس به مكه بر مى گرداند اگر اين ديدار بعد از تبدّل ماه قمرى باشد براى ورود به مكه معظّمه احرام مجدد را لازم مى دانيد؟ و يا گذشت 30 روز معيار مى باشد اگر احرام لازم باشد از كجا بايد محرم شود؟

جواب: بسمه تعالى:ميزان ماه قمرى است بايد با احرام از ادنى الحل وارد شوند.والله العالم

تراشيدن نصف سر در منى

سؤال: آيا تراشيدن نصف سر در منى براى محرم كافى است و در اين صورت مى تواند از احرام خارج شود؟

جواب: بسمه تعالى:تراشيدن نصف سر كافى نيست.والله العالم

نماز در عرفات و كم بودن فاصله بين مكه و عرفات

سؤال: در محاسبات اخير مسافت بين مكه معظّمه و عرفات شرفها الله را 22 كيلومتر اعلام نموده اند در اين صورت وظيفه زائرين به لحاظ قصر و اتمام در عرفات و مشعر و منى چيست؟ و ثانياً اعتماد بر اين محاسبه به نظر حضرت عالى چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه در مكه قصد اقامه كرده و اقامت او محقق شده باشد چون فاصله عرفات كم شده است سفر شرعى محقق نمى شود.والله العالم

بستن دستمال بر سر به جهت سردرد و كفاره آن

سؤال: آيا كسى كه جهت سر درد در حال احرام دستمال بر سر مى بندد بطوريكه تمام سر را مى گيرد كفّاره دارد؟

جواب: بسمه تعالى:احتياطاً كفاره بدهد.والله العالم

طواف بدون وضوى زن

سؤال: شخصى به همراه همسرش به عمره يا به حج مشرف شده و بعد از بستن احرام و انجام اعمال بعدى به منزل مراجعه كردند و با همسرش نزديكى مى نمايد سپس زن اظهار مى دارد كه من موقع آمدن به مكه در ماشين خوابم برده بود و جهت طواف وضو نگرفته بودم آيا اعمال اين دو نفر چگونه است و به لحاظ مجامعت با شرايط مذكور چه تكليفى دارند؟

جواب: بسمه تعالى:عمره مرد صحيح است و عمره زن فاسد نمى شود و بايد وضو بگيرد و اعمال طواف و نماز و سعى و تقصير را بجا آورد و بنابراحتياط عمره را دو مرتبه بجا آورد زن در صورت علم به مسأله بايد يك شتر كفاره دهد.والله العالم

منصرف شدن از نيابت پس از احرام

سؤال: زائرى احرام حج يا عمره را به نيابت از فردى و يا اشخاصى بست و تلبيه گفت سپس پيش از اينكه ميقات را ترك نمايد از نيابت مذكور منصرف گرديد اكنون مى تواند از نيت اوّلى عدول كرده و احرام را از طرف افراد ديگر ببندد يا نه؟

جواب: بسمه تعالى:بايد به همان نيت اول ادامه دهد.والله العالم

سجده بر موكت بدون اثر منفى بر آنچه صحيح است سجده برآن

سؤال: شخصى با وجود مايصح السجود عليه و بدون داشتن اثر منفى به لحاظ تقيّه سجده نماز طواف را اعم از طواف زيارت و يا نساء بر روى موكت و يا فرش انجام داده است عمره و حج او چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى:شخص بدون محذور بايد بر مايصح السجود سجده كند و نبايد بر غير آن سجده كند و در غير اين صورت بايد نماز را اعاده كند. والله العالم

فراموشى تلبيه پس از اعمال عمره

سؤال: زنى پرسيده است در مسجد شجره گم شدم لباس احرام پوشيده و به اتّفاق كاروان ديگرى به مكه رفته و به گروه خود پيوسم بعد از انجام كليه اعمال عمره هنگام بررسى اعمال توسط روحانى گروه متوجه شده ام كه در موقع احرام در مسجد شجره تلبيه نگفته ام آيا با اين وصف ، عمره او چطور است؟

جواب: بسمه تعالى:بايد از ادنى الحلّ احرام ببندد و تلبيه بگويد و اعمال عمره را انجام دهد.والله العالم

ختنه نبودن محرم

سؤال: شخصى كه ختنه نشده بود عالماً يا جاهلاً احرام بسته و اعمال عمره و يا حج را انجام داده است. آيا اعمال او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى:هرگاه بتواند در خود مكه ختنه انجام بگيرد اعمال را تجديد كند به شرط اينكه وقت آن نگذشته باشد مثلا عمره مفرده همواره وقت آن باقى است ولى عمره تمتع و يا طواف حج ، وقتش ضيق است و در صورت عدم امكان پس از بازگشت به وطن و انجام ختنه براى خروج از احرام مجدداً عمره مفرده به جا آورد و طواف ها و نمازهاى آن را اعاده كند و در صورت عدم امكان پس از ختنه براى انجام طواف ها و نمازهاى آن نايب بگيرد و اگر مستطيع بوده بار ديگر به حج تمتع مشرف شود.والله العالم

استفاده از ماسك و ساق بند به جهت ضرورت

سؤال: استفاده از ماسك جهت مصونيّت از گرد و غبار و دود و زانو بند و ساقه بند و جوراب واريس (جهت پيش گيرى از بيمارى واريس) در حال احرام چگونه است؟

جواب: بسمه تعالى:در صورت ضرورت جايز است و كفاره ندارد.والله العالم

استفاده از پتو در حال احرام

سؤال: استفاده از پتو كه حاشيه آن را با دستگاه خياطى زيگزال كرده اند در حال احرام چطور است؟ آيا به پتوى مذكور مخيّط گفته مى شود؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد.والله العالم

بستن احرام با چند سنگ ريزه شبيه لباس

سؤال: بعضى از زائران لباس احرام را از ناحيه سينه با چند عدد سنگريزه از بالا به پايين بطورى كه سر هم محكم مى كند كه شبيه يقه لباس مى شود به نظر حضرت عالى چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى: اگر صورت لباس پيدا كند اشكال دارد.والله العالم

بيرون نگه داشتن سر از اتومبيل براى عدم استظلال

سؤال: محرم جهت اجتناب از گناه و فرار از كفّاره سر خود را از شيشه اتومبيل بيرون كرده است كه استظلال صدق نكند آيا عمل او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى:كافى نيست.والله العالم

انداختن تسبيح به گردن يا مچ دست در حال احرام

سؤال: آيا آويختن تسبيح و نظاير آن به گردن به هنگام وضو (در حال احرام) ويا دو لايه كردن آن در بازو در حال احرام اشكال دارد؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد. والله العالم

قرآن خواندن در حال طواف

سؤال: اخيراً بعضى از زائران ايرانى قرآن را در دست گرفته و در حال طواف مشغول قرائت قرآن مى شوند تا حدى كه بعضاً از حالت طواف غافل مى شوند.آيا در اين مورد نصى و يا دستورى از ائمه دين وارد شده است؟ و آيا چنين مواضعى تلاوت قرآن بهتر است و يا دعا و تضرع؟

جواب: بسمه تعالى:خواندن ادعيه مأثوره و قرآن هر دو خوب است ولى مواظب باشد كه از نيت طواف غافل نشود.والله العالم

ترك طواف نساء توسط كودك نابالغ

سؤال: كودك نابالغى در عمره مفرده طواف نساء را انجام نداده است.آيا ترك عمدى و يا سهوى اين طواف او را از مطلق تمتع جنسى ممنوع خواهد كرد؟ و چنانچه اگر ازدواج كند عقدش نيز باطل است؟

جواب: بسمه تعالى:بايد از طرف آن كودك كسى نائب شود تا طواف نساء را انجام دهد و اگر انجام نداد عقدش صحيح است ولى حق استمتاع ندارد.والله العالم

طواف آنچه بر ذمه دارد به جاى طواف نساء

سؤال: شخصى طواف نساء را فراموش كرده ولى طبق اظهار خود طوافى با نيّت طواف وداع انجام داده است آيا طواف وداع از بابت طواف نساء مجزى است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى:اگر طواف وداع را به نيت آنچه كه در ذمه اوست انجام داده از طواف نساء مجزى است.والله العالم

فوت قبل از طواف نساء و غسل دادن همسر

سؤال: اگر حاج يا معتمر پيش از انجام طواف نساء فوت كرد آيا همسرس مى تواند او را غسل دهد؟

جواب: بسمه تعالى:اشكال ندارد ولى مورد سؤال مثل عنقاى مغربى است.والله العالم

حمل مريض در طواف

سؤال: شخصى در حال طواف شخص ديگر را كه مريض است با خود حمل مى كند، و هر دو نيت را از مبدأ به عنوان طواف و يا سعى، مى نمايند. آيا طواف با رعايت تمام شرايط لازم از حامل و محمول مجزى مى باشد يا نه؟ و اگر محمول طفل غير مميّز بوده باشد ولى هم براى خود و هم بعنوان طواف دادن طفل از ناحيه او نيّت كند چه صورت دارد؟

جواب: بسمه تعالى:براى هر دو مجزى است.والله العالم

حمل كودك و لباس آلوده اش در حال طواف

سؤال: آيا حمل كودكى كه لباس خود را آلوده كرده است در حال طواف به نظر حضرت عالى چه صورت دارد؟ و آيا حمل كودك با وصف مذكور حمل نجس محسوب مى شود و يا حمل متنجس؟

جواب: بسمه تعالى:حمل نجس در حالت طواف اشكال دارد و بايد اجتناب شود بنابراين از حمل طفل با حالت ياد شده احتياطاً اجتناب شود. والله العالم

طواف بدون طهارت و متذكر شدن پس از تقصير

سؤال: اگر بعد از تقصير در عمره متذكر شد كه طواف را بدون طهارت انجام داده است و يا طواف اساساً به هر علت باطل بوده در اين صورت وظيفه معتمر تنها اعاده طواف و نماز است و يا اعاده تمام اعمال و ضمناً پوشيدن لباس احرام مجدداً واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: احتياطاً طواف و نماز و سعى و تقصير را با پوشيدن لباس احرام اعاده كند و سپس طواف نساء و نماز آن را بجا آورد.والله العالم

قطع طواف و شروع مجدد

سؤال: بعد از قطع طواف اختياراً، آيا مى توانم بلافاصله از نو شروع كنم يا احتياج به مكث و قطع موالات دارد؟

جواب: بسمه تعالى: قطع طواف واجب اختياراً جايز نيست و اگر بعد از تجاوز از نصف قطع كند بايد بقيه را تكميل كند ونماز طواف را بخواند و دو مرتبه طواف را اعاده كند.والله العالم

طواف و نماز جماعت

سؤال: فقهاى معظّم (دامت بركاتهم) در مناسك حج در اشواط طواف يا نماز طواف و سعى موالات عرفى را معتبر دانسته اند، بفرماييد كه آيا اگر در بين اشواط طواف و يا سعى اقامه را گفته و نماز را شروع كردند و ما نيز به تبعيت آنها نماز را در همانجا كه بوديم خوانديم و حساب كرديم كه اقامه و نماز در حدود يك ربع ساعت طول كشيد آيا از همانجا طواف را ادامه داده تكميل نماييم و يا اعاده نيز لازم است؟

جواب: بسمه تعالى: اقامه نماز در وسط طواف و سعى ضرر به آن دو نمى زند و مسأله منصوص است .والله العالم

انجام پى در پى سعى

سؤال: آيا در لزوم رعايت موالات عرفى سعى نيز مانند طواف است؟ و يا در شوطهاى بيشتر از يكبار (يعنى دوّم و سوم و الخ ) رعايت موالات را لازم نمى دانيد؟ و اگر احياناً شخصى شوط سوم و چهارم و پنجم را با فاصله يكساعت و يا بيشتر انجام داد مجزى است يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: سعى عمل واحد است و موالات عرفى در همه آن معتبر است.والله العالم

قطع از طواف يا سعى به علت عدم اطمينان از صحّت

سؤال: زائرى بعد از انجام چند شوط از طواف و يا سعى به علت عدم اطمينان از صحت، عمل شوط را قطع نموده و پس از چند دقيقه آن را از سر گرفته آيا عمل بعدى او صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه نظرش در تجديد شوط اين باشد از آنجا كه عملم باطل شده انجام شود شوط او صحيح است و همچنين اعمال بعدى .والله العالم

سلب آرامش ديگران در طواف

سؤال: عده اى از كاروانهاى زيارتى به هنگام طواف و يا در اشواط سعى جهت حفظ تشكل و انسجام نفرات خود و ضمناً براى شنيدن آنها فقرات دعا را با صداى خيلى بلند مى خوانند كه قهراً حال خشوع از ديگران سلب مى كنند، اين شيوه شرعاً مستحسن است يا مرجوح؟

جواب: بسمه تعالى: در طواف و يا سعى نبايد سلب آرامش از ديگران نمود. والله العالم

سعى در طبقه بالا

سؤال: زائرى سعى خود را از طبقه بالا انجام داده است كه بعد از انجام حج به هنگام بررسى اعمال معلوم شده است. آيا بنظر حضرت عالى اين سعى و اعمال مترتّبه صحيح است؟ و اگر فاسد است اكنون وى چه وظيفه اى دارد؟

جواب: بسمه تعالى: چون حج در تمام عمر غالباً يكبار اتفاق مى افتد ناآشنايى از روى قصور است نه تقصير، بنابراين پس از حركت از منى به مكه سعى را اعاده كند سپس طواف حج را انجام دهد و احتياطاً پس از اعمال ، يك عمره مفرده هم بجا آورد.والله العالم

فراموشى اشواط سعى

سؤال: شخصى در اثر اختلال در حافظه و كهولت سن چند شوط از اشواط سعى، را در عمره تمتع فراموش كرده و توسط نيروهاى ستاد گمشدگان به منزل مراجعت نموده و بدون توجه به بقيّه اشواط سعى تقصير كرده است و پس از چند روزى به حج احرام بسته و اعمال حج را انجام داده و بعد از مراجعت به مكه قبل از اعمال پنجگانه حج ملتفت شده است اكنون عمره و حج او به لحاظ صحت چه صورت دارد؟

جواب: شخصى بعد از انجام اعمال عمره حج يا عمره مفرده متوجه شده است كه در طواف اوّل وضويش بهر علت باطل بوده آيا با تدارك طواف مشكل اعمال وى حل مى شود يا نه؟

بطلان وضو در طواف

سؤال: شخصى بعد از انجام اعمال عمره حج يا عمره مفرده متوجه شده است كه در طواف اوّل وضويش بهر علت باطل بوده آيا با تدارك طواف مشكل اعمال وى حل مى شود يا نه؟

جواب: بسمه تعالى: بايد با وضو همه اعمال عمره تمتع يا عمره مفرده را به جا آورد.والله العالم

سكته مغزى قبل از احرام

سؤال: شخصى در مدينه منوّره به سكته مغزى مبتلا مى شود ولى مشاعر خود را از دست نمى دهد ولى در بيمارستان بسترى مى شود. هيئت پزشكى بعد از مشاوره وى را برحسب ضوابطى كه دارند، آورده و از مسجد شجره محرم نموده اند و پس از رسيدن به مكه معظّمه نيز بيمار مذكور تحت مراقبت پزشكى قرار گرفته است و اين نارسايى جسمى تا روز ترويه ادامه پيدا كرده است بطورى كه پزشكان بيمارستان حتى اجازه وقوف اضطرارى را نيز نمى دهند اكنون تكليف او در جهت امر حج و نحوه احلال چيست؟

جواب: بسمه تعالى: وظيفه اين فرد اين است كه اعمال شخص محصور را انجام بدهد و احتياطاً شخصى را براى انجام بقيه اعمال عمره از طرف خود نائب بگيرد. والله العالم

اختلال حواس در مسير مدينه به مكه

سؤال: شخصى بعد از احرام از مسجد شجره در مسير مكه و مدينه دچار اختلال حواس گرديده اكنون در مكه معظّمه تحت مراقبت پزشكى بسر مى برد و در مراسم حج تمتع نخواهد توانست شركت كند. آيا او شرعاً در جهت حج تمتع وظيفه اى دارد؟ با اينكه حج بروى مستقر نبوده است؟

جواب: بسمه تعالى: حكم محصور را دارد اگر دو مرتبه عاقل شد بايد به وظيفه محصور عمل كند.والله العالم

نماز طواف در حجر و متوجه شدن در حال سعى

سؤال: زائرى نماز طواف را در حجر اسماعيل خوانده در اثناى سعى متوجه شده بنظر حضرت عالى چه وظيفه اى دارد؟ و همچنين اگر پس از سعى متذكر شود چه وظيفه اى خواهد داشت؟

جواب: بسمه تعالى: سعى را قطع مى كند و نماز را در پشت مقام به جا مى آورد و سپس بقيه سعى را تكميل مى كند.والله العالم

خواب در حال سعى

سؤال: كسى كه به علت خستگى مفرط كه بر چرخ سوار بوده و از صفا به مروه و از مروه به صفا برده مى شد در بعضى حالات رفت و برگشت در حال خواب بوده آيا سعى با اين وضع صحيح است؟

جواب: بسمه تعالى: سعى را اعاده كند.والله العالم

گذشتن از ميقات بدون احرام

سؤال: آيا گذشتن از ميقات اوّل براى زائرى كه قصد حج يا عمره دارد بدون احرام جايز است؟

جواب: بسمه تعالى: جايز نيست .والله العالم

معذور در داخل شدن به مسجد در ميقات يا نذر قبل از ميقات

سؤال: آيا بعد از رسيدن به ميقات در مورد اشخاصى كه از دخول به مسجد معذورند امكان نذر وجود دارد و يا بايد نذر احرام قبل از رسيدن به منطقه احرام باشد؟

جواب: بسمه تعالى: افراد معذور مى توانند سمت راست و چپ مسجد شجره احرام ببندند و همچنين مى توانند با نذر قبل از ميقات مُحرم شوند.والله العالم

معذور در داخل شدن به مسجد

سؤال: زنى كه اكنون در مسجد شجره است و از دخول به مسجد معذور است و زوج وى اجازه نذر احرام از مدينه را به او نداد چه وظيفه اى دارد؟ با اينكه محاذات جحفه را دقيقاً نمى شناسد؟

جواب: بسمه تعالى: مى تواند سمت راست و چپ مسجد شجره احرام ببندد.والله العالم

گم شدن پول قربانى

سؤال: اگر پول قربانى زائر در منى مفقود يا دزديده شد و روز پرواز نيز نزديك شده با توجه به آيه شريفه (وسبعة اذا رجعتم...)، چه وظيفه اى دارد؟ توضيح اينكه براى صيام ثلاثه در سفر امكان ندارد .

جواب: بسمه تعالى: اگر چيزى زايد بر مؤنه سفربراى فروش و تهيه قربانى داشته باشد بايد قربانى تهيه كند و در غير اين صورت اگر بتواند بايد در مكه پس از ايام تشريق روزه بگيرد و اگر نتوانست در راه روزه مى گيرد يا پس از مراجعت و قبل از پايان ماه ذى الحجه .والله العالم

سه قسمت كردن قربانى در منى

سؤال: چنانچه استحضار داريد در سالهاى اخير قربانى در منى توسط بانك اسلامى معامله و به وسيله متصديان ذيربط ذبح مى شود و بلافاصله پوست و گوشت و پاچه آنها با دستگاه هاى اتوماتيك جابجا مى گردد و مجالى براى تثليث باقى نمى ماند تكليف مقلّدين حضرت عالى چيست؟

جواب: بسمه تعالى: خوردن خود شخص و هديه دادن به دوستان واجب نيست ولى نسبت به سهم فقير بايد از فقيرى در ايران وكالت بگيرد تا ثلث قربانى را از طرف او تملك كند و سپس رها سازد.والله العالم

فراموشى تقصير

سؤال: شخصى بعد از اعمال منى يقين كرده است در عمره تمتع تقصير نكرده بود تكليف او چيست؟ و اگر چنانچه تقصير در حج را فراموش نمايد وظيفه چيست؟

جواب: بسمه تعالى: اگر در عمره تمتع تقصير را فراموش كرده و اعمال حج را انجام داده است اعمال او صحيح است ولى بايد يك قربانى كفاره بدهد و اما در حج تمتع اگر حلق يا تقصير را فراموش كند بايد برگردد به منى و حلق يا تقصير انجام دهد در صورت عدم تمكّن، موى خود را بتراشد به منى بفرستد. والله العالم

وجوب حج بر ميت و عدم ذكر آن و تأخير ورثه

سؤال: در صورتيكه موصى نيابت را ذكر نكرده باشد ورثه مى توانند چند سال تأخير بياندازد؟ با اينكه يقين دارند كه ذمّه متوفّى مشغول به حج واجب است؟

جواب: بسمه تعالى: هرگاه در ذمه ميت حج باشد خواه وصيت بكند يا نكند بايد در اولين فرصت براى او نائب بگيرند.والله العالم

كوه هاى محيط منى داخل در منى است

سؤال: كوه هاى محيط به منى داخل در منى مى باشد و مبيت در آن مكان صحيح است؟

جواب: آن قسمت كوه كه به طرف وادى منى است از منى مى باشد و سمت ديگر بيرون منى مى باشد. والله العالم

بيتوته در كوه هاى تخريب شده در منى

سؤال: حكومت عربستان سعودى قسمتى از كوه هاى محيط به منى را تخريب و تبديل به ساختمان نموده است در حالى كه پايه هاى اين ساختمان بر روى زمين نيست بلكه در عمق زمين مى باشد آيا مبيت در آن جايز است؟

جواب: هر بنايى كه بر سمت كوهى كه به طرف وادى منى است ساخته شود از منى محسوب مى شود اگر چه پايه هاى آن در عمق كوه باشد. والله العالم

مال جمع آورى شده براى حج و ديون مدت دار

سؤال: اگر كسى منزلى دارد كه به شكل اقساط خريدارى نموده و مالى جمع آورى كرده كه براى مصارف حج كافى است و مى داند اگر اين اموال را به مصرف حج برساند با اداء ديون تزاحم نمى كند آيا مستطيع مى باشد؟

جواب: اگر ديون مدت دار باشد حج بر او واجب است. والله العالم

نيت مستحب يا واجب در حج نيابتى

سؤال: كسى كه بر حج نيابتى اجير شده است آيا واجب است كه نوع را از حج واجب يا مستحب معين كند؟

جواب: كافى است كه نيت نمايد بر اين كه آنچه بر ذمه اش مى باشد يا آنچه بر آن اجير شده است به جاى مى آورم. والله العالم

نيت نايب دوم

سؤال: اگر براى نائب در طواف عذرى عارض شود پس ديگرى را نايب قرار دهد(با فرض اين كه مجاز براى نايب گرفتن هم بوده است) نيت نايب دوم چگونه صحيح است؟

جواب: جايز است كه نيت كند آنچه در ذمه منوب عنه واجب است انجام مى دهم. والله العالم

ورود به داخل محدوده حرم

سؤال: اگر كسى داخل محدوده حرم شود ولى وارد مكه مكرمه نشود آيا احرام بر او واجب است؟

جواب: در فرض مذكور جايز است در محدوده حرم بدون احرام وارد شود. والله العالم

محدوده توسعه يافته مكه

سؤال: آيا كسى كه داخل محدوده توسعه يافته مكه مكرمه مى شود بايد محرم شود؟

جواب: بين مكه قديم و مكه جديد فرقى نيست وبايد محرم شود. والله العالم

شريك كردن ديگرى در عمره مستحبه

سؤال: آيا جايز است تبرّعاً عمره مستحبه از خود و از ديگرى را نيت كند؟

جواب: در اين كه ديگرى را در عمره مستحبه شريك كند اشكالى ندارد كما اين كه در حجّى كه واجب نباشد جايز است. والله العالم

رها كردن شوط طواف

سؤال: آيا مى توان يكى از شوط هاى طواف را رها كرد و از ابتداء آن شوط را انجام داد؟

جواب: اگر آن شوط، شواط اوّل باشد مى تواند آن شوط را رها نمايد ولى طواف را شروع نكند مگر پس از اين كه موالات از بين برود و در غير شوط اول از مطاف خارج نشود بلكه از حجرالاسود به نيت اعمّ از شوط مستقل يا مكمّل آن شوط را انجام دهد. والله العالم

اشتباه در نيت عمره تمتع

سؤال: كسى كه وظيفه اش عمره تمتع بوده و لكن به نيت عمره مفرده محرم شده است تكليف او چيست؟

جواب: هرگاه نظرش اين بود كه تكليف خدا را انجام دهد و خيال مى كرد كه وظيفه اش عمره مفرده است و يا اشتباهاً بجاى عمره تمتع عمره مفرده به فكرش رسيده و يا به زبان جارى كرده، در همه صور عمره او صحيح است. والله العالم

خواب رفتن در عرفات و بيدار شدن پس از مشعر

سؤال: اگـر حاجـى پس از خروج از عـرفـات در اتوبـوس به خـواب رفتـه اسـت و پس از خروج از مشعـر(مـزدلفـه) بيـدار شـود، آيا حج او صحيح است؟

جواب: اگر هنگام عبور از مشعرالحرام  به سمت منى بيدار بوده و ذكر خدا گفته است حج او صحيح است هر چند نيت وقوف نكرده باشد و الاّ حج او باطل است. والله العالم

خون آمدن به واسطه تراشيدن سر در حج

سؤال: اگر حاجى بداند يا گمان داشته باشد كه اگر سر را بتراشد خون خارج مى شود وظيفه اش چيست؟

جواب: از دستگاه تراش كه مو را مثل تيغ مى تراشد استفاده كند. والله العالم

حلق در شب

سؤال: اگر ذبح را روز دهم انجام دهد و شب فرا رسد ولى تقصير يا حلق انجام نداده باشد آيا شب مى تواند حلق يا تقصير انجام دهد.

جواب: حلق يا تقصير را در روز بعد انجام دهد. والله العالم

ورود به مكه در شب دوازدهم

سؤال: اگر خانمها نتوانند در روز رمى انجام دهند آيا جايز است نايب بگيرند يا اين كه لازم است خودشان شب يازدهم و دوازدهم رمى نمايند؟

جواب: اگر شخصى بتواند در شب قبل خودش رمى نمايد لازم است شخصاً رمى كند، در غير اين صورت در روز نائب بگيرد. والله العالم

خروج از منى در روز دوازدهم

سؤال: آيا جايز است صبح روز دوازدهم از منى خارج و قبل از ظهر براى كوچ كردن (نفر) به منى برگردد؟

جواب: جايز است مشروط بر اين كه قبل از ظهر براى كوچ كردن (نفر) به منى بازگردد. والله العالم

رمى در شب براى خانم ها

سؤال: اگر خانمها نتوانند در روز رمى انجام دهند آيا جايز است نايب بگيرند يا اين كه لازم است خودشان شب يازدهم و دوازدهم رمى نمايند؟

جواب: اگر شخصى بتواند در شب قبل خودش رمى نمايد لازم است شخصاً رمى كند، در غير اين صورت در روز نائب بگيرد. والله العالم

محرم شدن از جده

سؤال: كسى كه از جده محرم شد، آيا اعمال عمره تمتع وى صحيح است؟

جواب: بنا بر احتياط بايد در ادنى الحل تجديد احرام بكند و اگر اين كار را نكرده و عمره را به جا آورده دو مرتبه با تجديد احرام در ادنى الحل احتياطاً اعمال عمره را اعاده كند. والله العالم

حائض شدن در شوط چهارم

سؤال: اگر خانمى در طواف در شوط چهارم حائض شود وظيفه اش چيست؟

جواب: هرگاه اين حادثه در عمره مفرده روى دهد بايد صبر كند پس از پاك شدن طواف را تمام كند و سعى و بقيه اعمال را انجام دهد و اگر در عمره تمتع پيش آيد و وقت ضيق باشد بايد براى حج محرم شود و پس از انجام وقوف قبل از آن كه طواف حج را انجام دهد طواف عمره تمتع را تكميل و سعى را انجام دهد و سپس اعمال حج را انجام دهد. والله العالم

استطاعت به وسيله وام

سؤال: آيا به واسطه گرفتن وام مستطيع مى شود؟

جواب: مستطيع نمى شود. والله العالم

تزاحم انجام حج و امتحانات دانشگاه

سؤال: كسى مستطيع شده است و لكن با امتحانات دانشگاه تزاحم كرده و اگر به حج برود يك سال تحصيل او از بين مى رود آيا حج بر او واجب است؟

جواب: حج را بر امتحانات دانشگاه مقدم كند. والله العالم

احرام حائض در ميقات مسجد شجره

سؤال: وظيفه ى حائض نسبت به احرام در ميقات مسجد شجره چيست؟

جواب: حائض مى تواند از پشت مسجد شجره، از سمت چپ و يا راست آن، نه جلوى مسجد، به طرف مكه احرام ببندد. والله العالم

نماز جماعت در هنگام طواف

سؤال: اگر هنگام طواف، نماز جماعت اقامه شود، در حالى كه برخى اوقات بيش از نيم ساعت نماز طول مى كشد و گاهى برخى از طواف كنندگان مخصوصاً بانوان مجبور مى شوند از مطاف خارج شوند، وظيفه چيست؟

جواب: اقامه   ى نماز جماعت به طواف ضررى نمى زند. پس از نماز از همان مكانى كه طواف را قطع نموده، طواف را شروع نمايد و در اين فرض، خارج شدن از مطاف به طواف ضررى نمى زند. والله العالم

معيار اختيار در راه رفتن در طواف

سؤال: از شرايط طواف اين است كه به اختيار خودش راه برود و لكن طواف در حج به سختى انجام مى شود و گاهى مانع از حركت مى شوند. معيار در تحقق اختيار چيست؟

جواب: اگر راه رفتن در ازدحام جمعيت مقرون به نيت طواف باشد، طواف وى صحيح است و راه رفتن در اين حالت، جزئى از طواف محسوب مى شود. والله العالم

احرام زن بعد از اصلاح ابرو

سؤال: خانمى كه ابروى خود را اصلاح نموده آيا مى تواند در حال احرام روى خود را از نامحرم بپوشاند؟

جواب: در صورت وجود نامحرم مى تواند با مقنعه يا با گوشه   ى چادر، از جلوى سر تا بينى و پايين تر از آن را بپوشاند، ولى بايد پوشش ياد شده با صورت فاصله داشته و با صورت تماس نداشته باشد. والله العالم

احرام زنى كه موهايش يا بازوهايش را بيرون آورده است

سؤال: اگر خانمى در اثناى طواف مقدارى از موهايش و يا مقدارى از بازويش را بيرون آورد، آيا طواف صحيح است؟

جواب: كار اين خانم معصيت شمرده مى شود، ولى به طواف ضررى نمى زند. والله العالم

طواف دوم بعد از قطع كردن طواف اول

سؤال: وظيفه ى كسى كه طواف را قطع نمايد و طواف جديد شروع كند، بدون اين كه از مطاف خارج شود و قبل از آن كه موالات از بين برود، چيست؟

جواب: اگر قبل از نصف(سه شوط و نيم)، طواف را قطع كند پس مادامى كه موالات عرفى از بين نرفته نمى تواند طواف جديد شروع كند و اگر موالات از بين رفته طواف را اعاده كند، ولى اگر بعد از نصف، طواف را قطع كند پس از همان مكانى كه قطع كرده بايد طواف را تمام كند و احتياط اين است كه پس از تمام كردن طواف و خواندن نماز طواف دومرتبه طواف و نماز طواف را اعاده كند. والله العالم

شروع مجدد يكى از شوط ها در طواف يا سعى

سؤال: اگر در يكى از شوط ها، طواف يا سعى را قطع كند و آن شوط را از ابتدا شروع كند، آيا طواف يا سعى او صحيح است؟

جواب: جهت تصحيح آن مقدارى كه از آن شوط فوت شده، بايد همان مكان را مشخص كند و زمانى كه به آن مكان رسيد به نيت طواف، باقى را انجام دهد و اگر آن مكان را نمى شناسد پس يك شوط كامل به نيت اين كه فقط به همان مقدارى كه از او فوت شده از طواف محسوب شود انجام دهد، لكن اضافه نمودن يك شوط كامل كه همه اش از طواف محسوب شود، صحيح نيست. والله العالم

نايب گرفتن شخصى كه از برخى اعمال حج معذور است

سؤال: آيا شخصى كه در برخى از افعال حج معذور است و به حكم معذورين عمل مى كند، او مى تواند نايب شود؟

جواب: هرگاه عذر پس از اجير شدن رخ بدهد اشكال ندارد ولى اگر قبلاً معذور باشد نمى تواند اجير شود. والله العالم

احرام در محاذى مسجد حجفه

سؤال: كارمند شركت هواپيمايى هستم و گاهى زمان كوتاهى براى من ميسّر مى شود كه به مكه بروم و وقت كافى براى رفتن به جحفه و محرم شدن را ندارم، آيا مى توانم در جده، محاذى مسجد جحفه محرم شوم؟

جواب: در خارج از فرودگاه جده، در جايى كه زير سقف نباشد محرم شويد و سپس در راه مكه، در مسجد حديبيه يا مسجد تنعيم احرام را تجديد كنيد عمره شما صحيح است. والله العالم

 نخواندن نماز طواف بعد از طواف

سؤال: اگر پس از طواف، فوراً نماز طواف را به جا نياورد، آيا طواف او صحيح است؟

جواب: اگر پس از طواف، نماز طواف را انجام ندهد و موالات فوت شود پس احتياطاً نماز را به جا آورد و سپس طواف و نماز را اعاده نمايد. والله العالم

موالات در سعى

سؤال: آيا در «سعى»، موالات (پى در پى انجام دادن) لازم است؟

جواب: «سعى» عمل واحدى است و بايد وحدت عرفى براى موالات حفظ شود و لكن نشستن براى استراحت نمودن مضرّ به «سعى» نيست. والله العالم

كراهت داشتن نائب در اعمال

سؤال: اگر نائب، كارش را با كراهت انجام دهد، آيا عمل وى صحيح است؟

جواب: اگر از امور عبادى باشد كه بايد با قصد قربت انجام بگيرد، صحيح است و در غير امور عبادى، اگر عمل مطابق واقع انجام شده باشد، صحيح خواهد بود. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -