انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام بانوان، استفتائات آیت الله سبحانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

احکام بانوان، استفتائات آیت الله سبحانی مدظله

  0

ترسیدن از حمام و تیمم به جای غسل

[1] سؤال: اگر شخص جنب از رفتن به حمام بترسد، آیا مى تواند به جاى غسل کردن، تیمم کند؟

پاسخ: اگر ترسش، علّت واقعى و عقلایى داشته باشد مى تواند تیمم کند. والله العالم

 تغییر در شروع عادت

 [2] سؤال: دخترى که براى اوّلین بار خون مى بیند، در نخستین ماه، ساعت هفت صبح حیض مى شود و در ماه دوم بعد از ظهر حیض مى شود. آیا چنین زنى صاحب عادت وقتیه مى شود؟

پاسخ: این مقدار تفاوت، به انعقاد عادت وقتیه ضرر نمى زند. والله العالم

 ترشحات زردرنگ

[3] سؤال: ترشحات زرد رنگى که یقین دارم خون نیست و در ایام عادت یا پس از آن، در ظرف ده روز دیده مى شود. حکمش چیست؟

پاسخ: در فرض مسأله، هرگاه ترشحات زرد رنگ در ایام عادت باشد، محکوم به حیض است و پس از انقضاى عادت، در صورتى که سر ده روز قطع شود باز هم حیض است و اگر از ده روز تجاوز نماید، مازاد بر ایام عادت، همگى استحاضه است. والله العالم

 ورود جنب یا حائض به  حرم

 [4] سؤال: آیا جنب یا حائض مى تواند به حرم مطهر مشرف شود و در آنجا توقف یا از آنجا عبور کند؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب، جنب و حائض در اطراف ضریح مطهر و رواق هایى که از آنجا ضریح مطهر مستقیماً دیده مى شود، توقف نکنند، امّا عبور، به طورى که از یک در وارد و از درِ دیگر خارج شوند، اشکال ندارد. والله العالم

 دیدن خون در سه روز تا ده روز با صفات حیض

 [5] سؤال: زنى وقت عادت او مشخص نیست، لکن روزهاى عادت او ده روز مى باشد. سه روز اول را خون دیده و سپس در طول ده روز با صفات غالبى حیض، خون دیده است. کدام را حیض و کدام را استحاضه قرار دهد؟

پاسخ: سه روز اوّل حکم استحاضه را دارد و بقیه که صفات حیض را داراست، محکوم به حیض مى باشد. والله العالم

مضطربه ای که 5 روز خون با صفات  و 6 روز خون قرمز رنگ می بیند

[6] سؤال: زن مضطربه اى که در پنج روز اول خونى که مى بیند تمام صفات حیض را دارد و در شش روز بعد خون به رنگ قرمز مى بیند، ولى دیگر صفات حیض را ندارد. تکلیف وى چیست؟

پاسخ: پنج روز اول را که با صفات حیض همراه است، حیض قرار دهد و باقیمانده را استحاضه; چون جمعاً از ده روز مى گذرد. والله العالم

 مضطربه و اختلاف در رنگ خون

[7] سؤال: زن مضطربه اى که پنج روز خون قرمز و هفت روز قهوه اى رنگ مى بیند، تکلیف او چیست؟

پاسخ: باید به عادت اکثریت قاطع بستگان، از نظر عدد عمل کند و اگر آنان از نظر شماره   ى ایام مختلف هستند، هفت روز را حیض و باقیمانده را استحاضه محسوب کند. والله العالم

لکه بینی های منقطع

[8] سؤال: زنى که صاحب عادت عددیه است اگر در طول ماه لکه بینى هاى منقطع داشت و بعد از سه روز لکه بینى خون با شرایط حیض دید و تا ده روز ادامه یافت. کدام خون را حیض قرار دهد؟

پاسخ: شرط حیض، توالى سه روز اوّل است و چون در فرض سؤال، در سه روز اول، توالى وجود نداشته است، طبعاً مبدأ حیض از روز چهارم تا ده روز مى باشد. والله العالم

 9روز خون دیدن و پس از چند روز دوباره خون دیدن

 [9] سؤال: مضطربه اى، نه روز خون دیده و پاک شده است. سپس در روزهاى یازدهم تا چهاردهم دوباره خون دیده است. کدام را حیض قرار دهد؟

پاسخ: در فـرض سـؤال، هرگاه خون، نُه روز نخست صفات حیض را دارد و خـون روزهاى یازدهم تا چهاردهم صفات حیض را ندارد، اوّلى محکـوم به حیض و دومـى محکـوم به استحاضه است واگر عکس این باشد، دومى محکوم به حیض است. والله العالم

5 روز خون حیض و 15روز پاک بودن

[10] سؤال: اگر زنى پنج روز حیض مى بیند و پانزده روز پاک است و سپس دوباره به همین شکل خون مى بیند و پاک مى شود. آیا این خانم صاحب عادت وقتیه است؟

پاسخ: چون فاصله   ى عادت ها ده روز یا بیشتر است قهراً خون دومى نیز محکوم به حیض است و بعید نیست که به این نحو عادت وقتیه پیدا کند. والله العالم

خواندن قرآن یا ادعیه هنگام عادت ماهیانه

[11] سؤال: آیا خواندن قرآن و ادعیه و زیارات مثل زیارت عاشورا، هنگام عادت ماهیانه گناه است؟

پاسخ: غیر از سوره هایى که سجده   ى واجب در آن هست، خواندن بقیه   ى سوره ها اشکال ندارد و اگر گفته مى شود مکروه است، معناى آن این است که ثواب آن از خواندن قرآن در حال پاکى کمتر است. ادعیه نیز همین حکم را دارد. والله العالم

لکه و ترشحات مشکوک

[12] سؤال: لکه ها و ترشحاتى که زن در ابتداى ماه مى بیند و شک دارد که خون است یا ترشحات دیگر، چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر در ایام عادت وى نباشد، تا وقتى که خون بودن آن محرز نشده، پاک است و باید نماز و روزه را انجام دهد. والله العالم

اگر نزدیکى کند قبل از تمام شدن ده روز خون مى بیند

[13] سؤال: زنى عادت او هفت روز مى باشد و پس از آن پاک مى شود، ولى مى داند که اگر قبل از گذشتن ده روز از آغاز حیض نزدیکى کند، لکه ى خون مى بیند (و یقین دارد که آن، خون رحم است). آیا مى تواند نزدیکى کند؟

پاسخ: احتیاطاً نزدیکى نکند. والله العالم

دیدن لکه ى خونى و شک در استمرار

[14] سؤال: زنى که عادت وقتیه ندارد، پس از گذشت ده روز از حیض قبلى، لکه ى خونى مى بیند که نمى داند استمرار دارد یا ندارد. آیا در ماه رمضان مى تواند روزه را بخورد یا تا سه روز احتیاط کند؟

پاسخ: هرگاه خون، صفات حیض را داشته باشد، آن را حیض فرض کند و گرنه، احوط این است که بین تروک حائض و اعمال زن مستحاضه تا سه روز جمع کند; یعنى دست به قرآن نزند، مسجد نرود و در عین حال، نماز و روزه را به نحوى که در مورد زن مستحاضه انجام مى دهد، به جا آورد. حال اگر پس از سه روز خون ادامه پیدا کرد، بنابراین مى گذارد که از اول حائض بوده است. والله العالم

دیدن خون 7روز به رنگ قرمز و سپس لکه زرد

[15] سؤال: زنى که به خاطر بیمارى و ضعف کمر، هفت روز خون به رنگ قرمز و بعد از آن لکه هاى زرد مى بیند، وظیفه اش چیست؟

پاسخ: اگر مجموع روزهایى که خون مى بیند از ده روز تجاوز نکند همه حیض است و در صورت تجاوز از ده روز، آن هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد. والله العالم

استفاده از پنبه براى مستحاضه در نماز

[16] سؤال: آیا براى تحفظ از خون استحاضه در حین نماز، گذاشتن پنبه در داخل رحم و مجرا لازم است؟

پاسخ: باید پنبه را در داخل قرار دهد. والله العالم

استفاده از نوار بهداشتى به جاى پنبه در حال نماز

[17] سؤال: زنى که مستحاضه بوده به جاى پنبه براى استعلام (امتحان کردن براى فهمیدن نوع استحاضه)از نوار بهداشتى استفاده کرده است واکنون شک دارد که استحاضه ى او از چه نوع بوده است و مدتى به این حال نماز خوانده است. وظیفه ى او چیست؟

پاسخ: اگر در این حالت، به احتیاط عمل کرده، اعمال او صحیح است، مثلاً اگر احتمال قلیله و متوسطه مى داده، به وظیفه   ى متوسطه عمل کرده و اگر احتمال متوسطه و کثیره مى داده، به وظیفه   ى کثیره عمل کرده، اعمال او صحیح است. اگر اعمال وى بر وفق احتیاط نبوده است، نماز رااعاده یا قضا کند. والله العالم

خونى که پس از 60سالگى مى بیند

[18] سؤال: زنى که سید است اگر بعد از شصت سالگى خونى مى بیند که صفات حیض را دارد، آیا این خون حیض است؟

پاسخ: هر نوع خونى که زن پس از شصت سالگى ببیند حیض نیست; هر چند صفات حیض در آن باشد و اگر شک کند که خون استحاضه است یا خون دیگر، چنانچه نشانه خون هاى دیگر را نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب باید کارهاى استحاضه را انجام دهد. والله العالم

اعاده نماز مستحاضه و تکرار اعمال آن

[19] سؤال: اگر براى زن مستحاضه در نماز سه رکعتى شک مبطل پیش آمد، آیا لازم است که اعمال استحاضه را دوباره انجام دهد؟

پاسخ: هرگاه در بین اعمال مستحاضه و اعاده   ى نماز، فاصله   ى زیادى به وجود نیاید، لازم نیست اعمال استحاضه تکرار شود. والله العالم

شک در خون زخم یا استحاضه

[20] سؤال: زنى، در سحر ماه مبارک رمضان خون زیادى دیده است و مردد بین خون زخم و خون استحاضه است. وظیفه اش چیست؟

پاسخ: بنابر احتیاط واجب کارهاى مستحاضه را انجام دهد . والله العالم

حساسیت بدن به غسل

[21] سؤال: زنى پس از پاک شدن از خون حیض، به جهت حساسیت بدنش به آب گرم، اگر غسل کند دوباره خون مى بیند و با آب سرد هم نمى تواند غسل کند. آیا این شخص مى تواند با تیمم نماز بگزارد؟

پاسخ: به صرف این که اگر با آب گرم غسل کند خون مى بیند، مجوّز تیمم نیست. اگر خون دید، آنگاه به احکام حیض یا استحاضه عمل کند. والله العالم

بیرون آمدن از حمام و شک در انجام غسل

[22] سؤال: زنى که از حیض پاک شده و حمام رفته، شک دارد که غسل انجام داده یا خیر، حکم نماز و روزه ى او چیست

پاسخ: اگر در روز چنین شکى رخ دهد روزه آن روز را قضا کند و براى نمازهاى بعدى غسل کند. نماز یا نمازهایى که برگزار کرده است، نیاز به اعاده ندارد. والله العالم

خون دیدن پس از ده روز

[23] سؤال: عـادت زنى ده روز اسـت و سـاعت هشت صبـح روز یـازدهـم از خون پاک شد و در ساعت ده صبح روز یازدهم دوباره خون دید. این خون، حیض اسـت یا استحاضه؟

پاسخ: هرگاه ابتداى جریان خون، ساعت هشت روز نخست بوده و تا ساعت هشت صبح روز یازدهم ادامه یافته است، محکوم به حیض مى باشد و خون پس از آن محکوم به استحاضه است. قاعده کلى این است که خون حیض نمى تواند بیش از ده روز باشد. طبعاً اضافه بر آن، محکوم به استحاضه است. والله العالم

تفاوت خونها و بیش از ده روز خون دیدن

[24] سؤال: خانمى سه روز خون ضعیف دید و پنج روز شدید و چهار روز دیگر ضعیف. چند روز را عادت قرار دهد؟

پاسخ: در فرض سؤال که خون از ده روز گذشته است، اگر مصادف با ایام عادت است، از روزى که خون دیده، «حیض» حساب بکند تا روزى که پایان عادت اوست و باقى مانده را «استحاضه» قرار دهد و اگر عادت ماهانه   ى معینى ندارد، روزهایى که صفت حیض را دارد، «حیض» بشمارد و ماقبل و مابعد را «استحاضه» قرار دهد. والله العالم

دیدن خون در روز یازدهم تا چهاردهم

[25] سؤال: مضطربه اى در ماهى، نه روز خون دیده و پاک شده است. سپس در روزهاى یازدهم تا چهاردهم دوباره خون دیده است. کدام را حیض قرار دهد؟

پاسخ: در فرض سؤال، هرگاه خون، نُه روز نخست صفات حیض را دارد و خون روزهاى یازدهم تا چهاردهم صفات حیض را ندارد، اوّلى محکوم به حیض و دومى محکوم به استحاضه است و اگر عکس این باشد، دومى محکوم به حیض است. والله العالم

خونى که همراه جفت خارج مى شود

[26] سؤال: بچه اى در رحم مادر بمیرد و بر طبق دستور پزشک، جفت بچه (آنچه محل اتصال بچه به رحم مادر است) را خارج کنند تا بتوان مادر را کورتاژ نمایند.آیا خونى که همراه جفت بچه خارج مى شود، نفاس است؟

پاسخ: خون مزبور، خون نفاس نمى باشد. خون نفاس، خونى است که همراه با ولادت بچه یا پس از آن بیاید. والله العالم

خونى که پس از سزارین خارج مى شود

[27] سؤال: خونى که زن پس از عمل سزارین مى بیند چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر خون تا ده روز قطع شود، حکم نفاس را دارد، اگر از ده روز تجاوز کند، به مقدار عادت ماهیانه اش، نفاس و بیشتر از مقدار عادت، استحاضه است. والله العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -