انهار
انهار
مطالب خواندنی

خروج از مسجد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات اعتکاف- آیت الله العظمی مظاهری مدظله
خروج از مسجد
خروج از محل اعتکاف
سؤال:موارد کلی جواز خروج از مسجد در اعتکاف را بیان فرمایید؟
پاسخ:اگر برای او کاری پیدا شود، دو سه ساعت رفتن بیرون اشکال ندارد، بلکه از اول هم اگر قصد دارد چنین کند؛ مثلاً درس برود، تجدید وضو در خارج مسجد، بلکه در خانه انجام دهد، افطار در خانه رود، سحری در خانه باشد، اشکال ندارد، گرچه نرود بهتر است
سؤال:اگر معتکف عمداً و بدون هیچ عذری از مسجد خارج شود، اعتکاف او در صور ذیل چه حکمی دارد:
پاسخ:الف) پس از چند ساعت پشیمان شود و برگردد.
ب) بعد از گذشت نصف روز یا یک روز برگردد
اگر به نیت ابطال بیرون رود، اعتکاف او باطل شده و قابل برگشت نیست، حتی اگر مدت کمی خارج شده باشد. ولی اگر برای کاری خارج شود و قصد او بازگشت باشد، در صورتی که بیش از دو سه ساعت بیرون نماند، اعتکاف او باطل نمی‌شود.
سؤال:اگر کسی از روی فراموشی محل اعتکاف را ترک کند، اعتکافش چه حکمی دارد؟
پاسخ:اگر بیش از دو سه ساعت باشد، اعتکاف او باطل می‌شود و عمداً باشد یا سهواً یا عالماً اختیاراً باشد یا جبراً
سؤال: اگر کسى به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و خروج او به علتى طولانى شود، آیا به اعتکاف او ضرر مى‏رساند؟
پاسخ: اگر بیش از دو سه ساعت باشد، اعتکاف او باطل می‌شود، ولی اگر روز سوم است، باید برگردد و در مسجد تا موقع افطار بماند.
سؤال: معتکفی که امام جماعت مسجدی است، آیا می‌تواند برای اقامه جماعت در آن مسجد در سه وقت شرعی از مسجد خارج شود و پس از اقامه جماعت برگردد؟ برای رسیدن به نماز جماعت (مأموم شدن) چطور؟
پاسخ:اشکال ندارد، ولی نرود بهتر است.
سؤال:آیا خروج از مسجد برای ملاقات بستگانی که به دیدار انسان آمده‌اند، به صحت اعتکاف ضربه وارد می‌کند؟
پاسخ:اشکال ندارد، ولی نرود بهتر است.
سؤال:کسی که در مساجد در جوار ائمه علیهم السلام مثل مشهد یا در جوار حرم حضرت معصومه علیه السلام در قم معتکف می‌شود، اگر برای زیارت کوتاهی خارج شود و به حرم رود و پس از چندی برگردد، آیا به صحت اعتکاف او ضرری وارد می‌شود؟
پاسخ:اشکال ندارد، بلکه دو سه ساعت هم در حرم بماند، اشکال ندارد.
سؤال:آیا معتکف می‌تواند به مکان‌هایی مثل بام مسجد، یا زیر زمین یا حیاط مسجد که مسجد بودن آن مکان‌ها محرز نیست، برود و برای مدتی مثلاً نصف روز در آنجا بماند؟
پاسخ:اگر مربوط به مسجد باشد، اعتکاف در آنجا جایز است.
سؤال:کسانی که کارهای جانبی اعتکاف را پی‌گیری می‌کنند؛ مثل تهیه غذا، پی‌گیری امور و ... نیز می‌توانند هم‌زمان معتکف باشند و مرتب برای کارها از مسجد خارج شوند؟
پاسخ:دو سه مرتبه بیرون رود که دو سه ساعت بیرون باشد، می‌تواند معتکف شود.
سؤال:آیا اگر معتکف در روز سوم اعتکاف جهت انجام غسل مستحبی از مسجد خارج شود، اعتکاف او باطل است؟
پاسخ:اشکال ندارد.
سؤال:در نزدیکی یک مسجد یک سالن عذاخوری وجود دارد که قرار است غذای معتکفین آن مسجد را تهیه نماید. آیا می‌توان برای حفظ بهداشت و تمیزی مسجد، معتکفین برای خوردن سحری و افطاری به همان سالن غذاخوری بروند و برگردند؟
پاسخ:اشکال ندارد، بلکه خوب است و این وضعی که الآن هست از نظر خوردن، خواب، استراحت با تنزه اعتکاف بلکه مسجد مناسب نیست.
سؤال:مسجدی برای اعتکاف مناسب است، ولی حمام ندارد. آیا می‌شود در این مسجد اعتکاف برگزار کرد؟ در صورت جواز آیا معتکفین می‌توانند برای استحمام به محل دیگری بروند و برگردند؟ آیا در این خصوص تفاوتی بین حمام واجب و مستحب وجود دارد؟
پاسخ:می‌توانند بیرون روند تفاوتی ندارد
سؤال:سرویس بهداشتی مسجدی‌کافی نباشد، آیا می‌شود خارج مسجد سرویس بهداشتی موقتی تعبیه کرد؟ و در این صورت خروج معتکفین از مسجد به این جهت اشکال ندارد؟
پاسخ:اشکال ندارد.
سؤال:اگر کسی به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و خروج او طولانی گردد، اعتکافش چه حکمی دارد؟
پاسخ:اگر به قدری باشد که صورت اعتکاف را به هم زند، اعتکاف او باطل می‌شود.
محتلم شدن در مسجد
سؤال:اگر معتکف در مسجد محتلم شود، تکلیف او چیست ؟
پاسخ:فوراً از مسجد بیرون رود و غسل کند و برگردد.
رفتن به تشییع جنازه در اعتکاف
سؤال:رفتن به تشییع جنازه، شرکت در نماز جمعه و جماعت، غسل جمعه و دیگر اموری که بسیار به آن تأکید شده است، ولی مستحب هستند، اگر نیاز به خروج از مسجد داشته باشد، آیا انجام آن برای معتکف اشکال دارد؟ و در روز اول و دوم و سوم فرقی بین آنهاست؟
پاسخ:اشکال ندارد.
خروج از محل اعتکاف برای خرید
سؤال:آیا معتکف می‌تواند برای خرید جنسی برای خانه از مسجد خارج شود، آن جنس را تهیه کند و به منزل ببرد و برگردد؟
پاسخ:می تواند.
خروج از محل اعتکاف برای خوردن و آشامیدن
سؤال:آیا معتکف می‌تواند برای خوردن و آشامیدن از مسجد خارج شود؟
پاسخ:اگر به روزه او ضرر نزند، اشکال ندارد.
خروج از محل اعتکاف برای امتحانات
سؤال:دانشجویانی که در ایام امتحانات معتکف می‌شوند، آیا می‌توانند برای امتحانات خود خارج شوند و پس از امتحان به مسجد برگردند؟
پاسخ:اگر دو سه ساعت باشد، اشکال ندارد.
اعتکاف برای معلمان
سؤال:آیا کارمندان و معلمین مى‌توانند معتکف شوند و سر کلاس و محل کار رفته و سپس به مسجد برگردند؟
پاسخ:اگر دو سه ساعت باشد، اشکال ندارد.
شرکت در نماز جمعه
سؤال:آیا برای رفتن به نماز جمعه، می‌توان از محل اعتکاف خارج شد؟
پاسخ:اشکال ندارد

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -