انهار
انهار
مطالب خواندنی

محرمات اعتکاف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

 

استفتائات اعتکاف- آیت الله العظمی مظاهری مدظله
محرمات اعتکاف
لمس جنس مخالف
سؤال:آیا لمس جنس مخالف (اعم از همسر یا غیر) همراه با لذت و ریبه موجب بطلان اعتکاف می‌شود؟
پاسخ:حرام است، ولی موجب بطلان نمی‌شود.
نگاه شهوت آلود
سؤال:آیا نگاه همراه با شهوت در اعتکاف حرام است و موجب بطلان اعتکاف می‌شود؟
پاسخ:حرام است،ولی موجب بطلان اعتکاف نیست
استعمال عطر و ادکلن
سؤال:استعمال عطر و ادکلن برای معتکف اشکالی دارد یا خیر؟
پاسخ:حرام است
سؤال:حرمت استفاده از عطر در اعتکاف، مشروط به قصد لذت بردن از آن است یا به طور کلی استعمال عطریات حرام است؟ 
پاسخ:استعمال عطر در اعتکاف جایز نیست.
سؤال:در برخی مساجد معمولاً عطر می‌زنند. اگر شخصی در این‌گونه مساجد معتکف شود و چاره‌ای از آن نداشته باشد، چه وظیفه‌ای دارد؟
پاسخ:اشکال ندارد.
استعمال عطر توسط غیر معتکفین و وظیفه معتکفین
سؤال:اگر غیر معتکفی عطر زده باشد جایز است برای اقامه نماز جماعت یا شرکت در عمل ام داوود به جمع معتکفین برود؟ در این صورت آیا معتکفین وظیفه دارند برای عدم استعمال بوی عطر اقدامی انجام دهند، مثلاً او را اخراج کنند یا خود جا به جا شوند؟
پاسخ:جایز است و معتکفین وظیفه‌ای ندارند
عطر زدن برای نماز
سؤال:اگر معتکف برای نماز و به جهت استحبابی که دارد، نه برای لذت بردن، خود را معطر کند، اشکالی دارد؟
پاسخ:جایز نیست.
استعمال صابون یا شامپوی معطر
سؤال:آیا معتکف می‌تواند از صابون، شامپو یا خمیر دندان معطر استفاده کند؟
پاسخ:اشکال ندارد
مباحثه علمی
سؤال:آیا مباحثه علمی که موجب جرّ و بحث در اعتکاف شود، به صحت آن ضربه می‌زند؟
پاسخ:حرام است، ولی موجب بطلان نیست
خرید و فروش در حال اعتکاف
سؤال:خرید و فروش و معاملات در حال اعتکاف صحیح است یا خیر و آیا موجب بطلان اعتکاف می شود؟
پاسخ:جایز نیست، ولی اعتکاف را باطل نمی‌کند، همچنان‌که معامله را هم باطل نمی‌کند.
سؤال:اگر معتکف در معامله‌ای پول نپردازد، بلکه جنس را نسیه بخرد یا نسیه بفروشد یا برای معامله نایب بگیرد یا پول را به دست خود فروشنده ندهد یا مستقیماً پول از دست خریدار نگیرد، اعتکاف چه حکمی دارد؟ آیا این اعمال نیز جزء محرمات اعتکاف است؟
پاسخ:سؤال:در اعتکاف نباید کاسبی باشد، ولی خریدن چیزی برای منزل یا برای خوردن خود اشکال ندارد.
سؤال:آیا در هنگام اعتکاف می‌توان برای خرید و فروش نایب گرفت؟
پاسخ:اشکال ندارد.
انجام سایر معاملات برای معتکف
سؤال:انجام سایر معاملات (غیر از بیع) برای معتکف چه حکمی دارد؟
پاسخ:اگر صدق کسب کند، نمی‌تواند.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -