استفتائات اعتکاف- آیت الله العظمی بهجت قدس سره
مبطلات اعتکاف
نگاه شهوت آلود در اعتکاف
سؤال. آیا لمس همراه با ریبه و شهوت در ایام اعتکاف ـ نسبت به جنس موافق یا مخالف ـ موجب باطل شدن اعتکاف مىگردد؟
پاسخ: لمس و تقبیل (بوسیدن) با شهوت، بنابر احتیاط حرام و مبطل است.
استعمال عطر و ادکلن
سؤال. آیا استعمال عطر و ادکلن براى فرد معتکف اشکال دارد؟
پاسخ: بوییدن عطر و گل جهت لذت بردن از آنها در اعتکاف حرام است.
استعمال عطر جهت نماز
سؤال. اگر معتکف جهت استحباب استفاده از عطر، در نماز خود را معطر کند (نه براى لذت بردن از بوى آن)، آیا مرتکب عمل حرامى شده است؟
پاسخ: ظاهرا اگر بوییدن صادق نباشد، حرام نیست
مباحثه علمی در حال اعتکاف
سؤال. اگر مباحثه علمى در حال اعتکاف به جرّ و بحث منجر شود، آیا موجب باطل شدن اعتکاف است؟
پاسخ: اگر براى غلبه بر خصم و امر باطل باشد جایز نیست و اگر به قصد اظهار حق و ردّ کردن فرد مقابل از خطا باشد، مانعى ندارد.
خرید و فروش در حال اعتکاف
سؤال. اگر معتکف خرید و فروش نماید، آیا معامله و اعتکاف او باطل است، یا فقط مرتکب فعل حرامى شده است؟
پاسخ: معامله باطل نیست، ولى حرام است و على الاحوط باطل کننده اعتکاف هم هست؛ به معناى مراعات احتمال صحّت و بطلان هر دو.
انجام غسل در مسجد
سؤال. آیا غسل کردن معتکف در مسجد اشکال دارد؟ و آیا فرقى بین غسل جنابت و غسلهاى مستحبّى دیگر وجود دارد؟
پاسخ: انجام غسل در مسجد مانعى ندارد، به شرط آن که مسجد آلوده نشود و فرقى هم بین غسلها نیست، و در صورت لزوم غسل جنابت، اگر خروج از مسجد ممکن است، بیرون مسجد غسل مىکند، به تفصیلى که در مقدار زمان و مسجدین و غیر آن در جاى خود مذکور است. (به جامع المسائل، ج ، ص مراجعه شود).
لمس یا بوسیدن همسر بالذت در اعتکاف
سؤال. آیا لمس و بوسیدن همسر با شهوت، در حال اعتکاف اشکال دارد؟
پاسخ: بنابر احتیاط واجب حرام است.
تفاوت معتکف و محرم
سؤال. آیا آنچه بر محرم حرام است، بر معتکف هم حرام است؟
پاسخ: محرمات احرام بر معتکف حرام نیست، مگر بعضى از محرمات باطل شدن اعتکاف در اثر باطل شدن روزه.
سؤال0. آیا اگر روزه کسى باطل شود، اعتکاف او نیز باطل مىگردد؟
پاسخ: بلى، باطل مىشود.
محرمات اعتکاف
سؤال. اگر معتکف مرتکب فعل حرامى شود که روزه را باطل نمىکند، اعتکاف او چه حکمى دارد؟
پاسخ: محرمات اعتکاف هر چند روزه را باطل نکند، اعتکاف را باطل مىکند بنابر احتیاط؛ ولى در غیر جماع، ترک احتیاط نشود به این که تمام کند و قضا کند؛ و باطل کردن محرمات در صورتى است که از روى عمد باشد نه سهو و غفلت، و محرّماتى که جزو محرّمات اعتکاف نیست، ضرر به صحّت اعتکاف نمىزند.
|