انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام اعتکاف

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سؤال 263 : آیا محوطه اطراف مسجد که به عنوان حیاط استفاده می‏شود برای اعتکاف حکم مسجد را دارد؟
 پاسخ: اگر حیاط مسجد جزء مسجد نباشد جایز نیست.
سؤال 264 : قسمتی از بدن در حال اعتکاف خونی شده است آیا ازاله آن در بیرون مسجد ضرورت فوری دارد؟ یا تأخیر نیز جایز است؟
پاسخ: ضرورت فوری ندارد و فقط باید هنگام نماز بدن و لباس پاک باشد.
سؤال 265 : عطر زدن : شانه زدن و در آینه نظر کردن معتکف چه حکمی دارد؟
پاسخ: بوئیدن عطریات برای معتکف حرام است ولی شانه زدن و نگاه در آینه کردن مانعی ندارد.
سؤال 266 : شخصی نیت شش روز اعتکاف کرده است، آیا می‏تواند در روز سوم اعتکاف را تمام کرده و دوباره سه روز دیگر در وقت دیگر از سر بگیرد؟
پاسخ: می‏تواند بعد از اتمام سه روزِ اول بقیه را انجام ندهد و اعتکاف مجدّدی انجام دهد.
سؤال 267 : آیا زن می‏تواند با امر شوهرش روزه سوم اعتکاف خود را بشکند؟ و اگر شوهر او را مجبور به این کار کند، آیا برعهده شوهر کفّاره می‏آید یا خیر؟
پاسخ: اگر با تمام شرائط صحت ، اعتکاف را شروع کرده ، با درخواست شوهر نمی تواند روزه سوم را رها کند و کفاره ندارد.
سؤال 268 : آیا معتکف می‏تواند شش روز یا ده روز نیّت اعتکاف بکند؟
پاسخ: انسان می‏تواند نیّت اعتکاف بیشتر از سه روز نماید لکن احتیاط واجب آنست که بعد از سه روز اول هر دو روز را که ماند روز سوم را نیز بماند.
سؤال 269 : شخصی نذر (یا شبه نذر) کرده معتکف بشود، اگر عمداً و بدون عذر اعتکاف خود را بشکند آیا کفاره نذر بر عهده‏اش می‏آید یا کفاره اعتکاف و یا کفاره جمع؟
پاسخ: اگر به غیر جماع، اعتکاف خود را باطل کند، فقط کفاره تخلّف از نذر واجب است، که همانند کفاره باطل کردن روزه ماه مبارک رمضان است.
سؤال 270 : آیا اعتکاف در مسجد جامع در ردیف اعتکاف در مساجد چهارگانه است یا باید در مسجد جامع به امید ثواب و رجاء مطلوبیت باشد؟
پاسخ: بلی در ردیف مساجد چهارگانه است ولی احوط آن است که در صورت امکان در یکی از مساجد اربعه باشد.
سؤال 271 : بهترین وقت اعتکاف در روایات، دهه آخر رمضان ذکرشده، آیا ایام البیض ماه رجب نیز چنین خصوصیّتی دارد؟
پاسخ: بهترین اوقات اعتکاف ماه مبارک رمضان است، خصوصاً در دهه آخر آن.
سؤال 272 : نجس کردن مسجد در حال اعتکاف چه حکمی دارد؟
 پاسخ: در صورتی که عمدی نباشد اشکال ندارد ولی باید در صورت امکان فوراً اقدام به تطهیر آن نماید و اگر عمدی اشد حرام است.
سؤال 273 : اگر معتکف در معامله پول ندهد و نسیه بخرد یا نسیه بفروشد (مثلاً اسمش را روی کاغذ مخصوص می‏نویسد) و یا برای معامله نائب بگیرد، و یا به دست خود فروشنده ندهد پول را، یا مستقیماً از دست خریدار پول نگیرد (مثل اینکه صندوق مخصوصی برای اینکار گذاشته باشند) اعتکاف چه حکمی پیدا می‏کند؟
پاسخ: اگر عرفاً صدق بیع و شرا نماید اشکال دارد.
سؤال 274 : اگر کسی حشرات موذی داخل مسجد را بکشد اعتکافش چه حکمی پیدا می‏کند و اگر دراین حال مسجد را نجس کرده باشد چطور؟
پاسخ: کشتن حشرات موذی در مسجد اشکال ندارد ولی اگر مسجد نجس شود باید آن را تطهیر نماید.
سؤال 275 : آیا در سفر حرام می‏توان اعتکاف کرد؟
 پاسخ: بلی می‏توان. 

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -