انهار
انهار
مطالب خواندنی

کارهای وضو را خودش انجام دهد

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1- صافي: در حال اختيار

2-  و اگر ديگري او را وضو دهد، يا در رساندن آب به صورت و دستها و مسح سر و پاها به او كمك نمايد، و ضو باطل است.

بهجت :و منظور، كمك در اصل شستن و مسح كردن است ولي اگر در مقدمات اينها كمك بگيرد مثل اينكه ديگري آب را به صورت او بريزد ولي شخص، خودش صورت را بشويد مانعي ندارد. 

مکارم شیرازی : ولي كمك در مقدمات وضو اشكال ندارد.

شبیری زنجانی :و كمك كردن در مقدمات وضو مكروه است بنا براين اگر كسي آب را در كف دست انسان بريزد و انسان با آن آب وضو بگيرد وضو باطل نيست.

فاضل لنکرانی :و اگر ديگري او را وضو دهد يا كمك كند وضو باطل است.

3- شبیری زنجانی : كسي كه به تنهايي نتواند وضو بگيرد بايد با كمك ديگري وضو بگيرد و اگر اين مقدار نيز نمي تواند بايد نايب بگيرد.

4- سيستاني: بايد از ديگري كمك بگيرد هر چند شستن و مسح كشيدن با مشاركت هر دو باشد.

5-  خوئي، تبريزي، سيستاني: و مضر به حالش نباشد .

وحید خراسانی : و دادن مزد حرجي نباشد.

6- امام خمینی ، اراكي، گلپايگاني، خوئي، تبريزي، بهجت، وحید خراسانی ، شبیری زنجانی ، مکارم شیرازی ، صافي، نوري، سبحاني، مظاهري: ولي بايد خود او (وحید خراسانی : و بنا بر احتياط واجب نائب هم) نيت وضو كند و با دست خود مسح نمايد و اگر نمي تواند، بايد نائبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرند و با آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كنند .(امام خمینی ، اراكي: و احتياط واجب در صورت امكان ضم تيمم است - بهجت: احوط اين است كه تيمم هم بنمايد اگر در تيمم كردن محذوري نبوده يا محذور كمتري باشد - مکارم شیرازی : ولي در اين صورت احتياط واجب اين است كه تيمم هم بكند).

سيستاني:ولي بايد خودش نيت وضو كند و با دست خود مسح كند، و اگر مشاركت خودش ممكن نباشد بايد از ديگري بخواهد كه و ضويش دهد و در اين صورت به احتياط واجب هر دو نيت وضو كنند و اگر ممكن نباشد بايد نايبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر ممكن نباشد بايد نائب از دست او رطوبت بگيرد وبا آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كند.

فاضل لنکرانی :ولي بايد بنا براحتياط واجب خود او و نائب، هر دو نيت وضو كنند و با دست خود مسح نمايد و اگر نمي تواند، بايد نايبش دست او را بگيرد و بجاي مسح او بكشد و اگر اين هم ممكن نيست بايد از دست او رطوبت بگيرند و با آن رطوبت، سر و پاي او را مسح كنند و احتياط مستحب در صورت امكان ضم تيمم است.

7- سبحاني:اين مورد را در رساله خود نياورده اند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -